به امید هفته ای بدون دخانیات

هر سال روز 31 ماه می میلادی به عنوان روز جهانی بدون دخانیات در نظر گرفته می شود که امسال...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به اميد هفته اي بدون دخانيات

هر سال روز 31 ماه مي ميلادي به عنوان روز جهاني بدون دخانيات در نظر گرفته مي شود که امسال (1389) مصادف است با 10 خرداد.

هفته ي منتهي به روز بدون دخانيات را نيز هفته ي بدون دخانيات مي نامند. هر ساله اسامي مشخصي براي هر روز اين هفته در نظر گرفته مي شود و با توجه به اين اسامي فعاليت هاي مختلفي نيز صورت مي گيرد.

امسال نيز از سوي دبيرخانه ستاد کشوري کنترل و مبارزه ملي با دخانيات، روزهاي هفته ي بدون دخانيات با اين عناوين اعلام شد:

سه ‌شنبه 4 خرداد، روز دخانيات، نوجوانان و جوانان

چهارشنبه 5 خرداد، دخانيات و عوارض اقتصادي

پنجشنبه 6 خرداد، دخانيات و حقوق شهروندي

جمعه 7 خرداد، دخانيات و خانواده

 

شنبه 8 خرداد، دخانيات و قانون (مجلس، دولت و قوه قضاييه)

يکشنبه 9 خرداد، دخانيات و رسانه

دوشنبه 10 خرداد، دخانيات و زنان

سيگار، قليان، دخانيات

با همه ي تلاش هايي که هر ساله توسط افراد مختلف در زمينه هاي گوناگون صورت مي گيرد، باز هم شاهد مصرف دخانيات در افراد مختلف جامعه، مخصوصا جوان ها، هستيم؛ مثلا چندي پيش ايسنا خبري را تحت اين عنوان اعلام کرد: " شيوع 4 درصدي‌ استعمال تفنني دخانيات درميان زنان ايراني". در اين خبر آمده بود که دکتر حسن آذري پور عضو هيات مديره انجمن زندگي بدون دخانيات ايران شيوع استعمال دخانيات در ميان زنان ايراني را نسبت به ساير کشورهاي جهان کمتر و حدود 2 درصد بر شمرد، اما در عين حال گفت: شيوع استعمال تفنني دخانيات در ميان زنان ايراني 4 درصد است. دکتر آذري پور بيان داشت از نظر شرکت ‌هاي دخاني، زنان ايراني بازار بالقوه ‌اي براي محصولات دخاني شرکت‌ هاي دخانيات هستند، ‌از اين رو شرکت‌ هاي دخاني زنان ايراني را به استفاده از قليان ‌هاي ميوه ‌اي تشويق و ترغيب مي ‌کنند. وي با بيان اين که در کشورهاي توسعه يافته شيوع استعمال دخانيات زنان به اوج خود يعني 22 تا 25 درصد رسيده است، گفت: بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهاني در مناطق شش گانه، شيوع استعمال دخانيات در ميان جمعيت زنان بالاي 15 سال 4 تا 8 درصد است که فاصله معناداري با کشورهاي توسعه يافته دارد. اين فاصله سبب شده تا زنان کشورهاي در حال توسعه بازار بالقوه‌اي براي کمپاني‌ هاي بزرگ دخاني دنيا باشند،‌ به اين ترتيب اين شرکت ‌ها براي ورود فرهنگ استعمال دخانيات در ابتدا از زناني به اصطلاح باکلاس اجتماعي، سطح سواد و ميزان درآمد بيشتر استفاده مي‌ کنند. مثلا هنرمندان و سياستمداران از آن جمله موارد هستند.

صنعت دخانيات دنيا براي افزايش مصرف مواد دخاني در ميان زنان از شعار " برابري زنان و مردان " استفاده مي ‌کند تا با اين ترفند زنان کشورهاي در حال توسعه را به مصرف محصولات دخاني ترغيب کنند.  از طرفي بسياري از زنان به علت ناپسند دانستن مصرف سيگار در جامعه به استعمال قليان روي ‌آورده‌ اند. در شرايط کنوني همه اعضاي خانواده اعم از مادر، دختر و ... در اماکن عمومي نظير قهوه خانه‌ ها به صورت دسته جمعي قليان مي ‌کشند؛ غافل از اين که نيکوتين موجود در توتون قليان اعتياد آور است. علاوه بر اين، توتون قليان حاوي ميکروب و قارچ است؛ به گزارش فارس و به نقل از روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، مرجان قطبي کارشناس مسئول ستاد کشوري کنترل و مبارزه ملي با دخانيات با اعلام اين مطلب افزود: بر خلاف تصور عمومي، وجود آب قليان جلوي مواد مُضر و سمي را نگرفته و بيشتر اين مواد سمي از جمله نيکوتين به علت دم‌ هاي عميقي که فرد براي جذب دود مي ‌زند، تخريب‌ هاي جدي به ريه وارد مي‌ کند.

دود قليان علاوه بر مضراتي که همانند دود سيگار دارد، به دليل زغالي که براي سوختن آن به کار مي ‌رود، مونوکسيد کربن بيشتري دارد. مصرف قليان مانند ساير مواد دخاني عامل اصلي انواع سرطان ها مانند سرطان ريه، سرطان لب و دهان و حنجره، سرطان مثانه، سرطان مري و معده، لوزالمعده، کبد، روده بزرگ و زخم‌ هاي گوارشي و ريفلاکس معده است.

علاوه بر بيماري‌ هاي اشاره شده، مصرف اشتراکي قليان مي ‌تواند منجر به افزايش احتمال ابتلا به ميکروب سل و ويروس ‌هايي مانند تبخال و هپاتيت ‌شود.

توتون استفاده شده در قليان علاوه بر مضراتي که مشابه توتون موجود در سيگار دارد، به دليل مواد افزودني و اسانسي که براي طعم به آن اضافه مي‌ شود ايجاد يک سري علايم حساسيت به صورت پوستي و به صورت تنفسي مي ‌کند و در پاره‌ اي موارد باعث بروز علايم آسم خاموش در افراد مي‌ شود.

آمارها نشان مي‌ دهد که شيوع سرطان ريه، آسم و بيماري هاي انسدادي ريه در افرادي که در معرض دود سيگار و يا قليان قرار مي ‌گيرند نسبت به افرادي که اصلاً در معرض دود قرار ندارند بيشتر است و عوارض مصرف يک بار قليان معادل استعمال 40 تا 80 نخ سيگار است.

بحث ديگري که بد نيست در اين مطلب اشاره ي کوچکي به آن داشته باشيم يکي از هزاران عوارض مصرف سيگار است. چندي پيش اعلام شد " سيگاري ‌ها، ضريب هوشي پايين ‌تري دارند". در اين خبر آمده بود: " نتايج يک تحقيق جديد نشان مي ‌دهد که سيگاري ها نسبت به افراد غير سيگاري، ضريب هوشي کمتري دارند و هر چه فرد بيشتر سيگار بکشد، ضريب هوشي او کمتر مي‌ شود. اين تحقيق روي 20 هزار بازنشسته ارتش صورت گرفته است." در مطالعات قبلي هم چنين مشخص شد؛ افراد مبتلا به مشکلات رواني و رفتاري نيز بيشتر به سيگار روي مي ‌آوردند.

با توجه به مطالب فوق که گوشه ي کوچکي از عوارض و مشکلات مصرف دخانيات را بازگو مي کند، بهتر نيست يک بار براي هميشه دور همه ي آن ها را خط بکشيم تا برسد روزي که واقعا هفته اي بدون دخانيات را جشن بگيريم.

گردآوري: مريم مراديان نيري – سايت تبيان

 

اگر مي خواهيد با پزشکان سايت مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.

براي شرکت در بحث هاي انجمن سايت مرتبط با بهداشت و سلامت، اينجا را کليک کنيد.

 

*مطالب مرتبط:

تاثير سيگار بر اثر بخشي داروها

سيگار پوست را پير مي‌کند

جلوگيري از افزايش وزن بعد از ترک سيگار

سيگار لايت، دروغي بيش نيست

حقايقي درباره نيکوتين سيگار

سيگار‌هاي خنک‌ کننده خطرناک‌ترند

حتي وسايلي که بوي سيگار مي دهند، خطر دارند

بخش تغذيه و سلامت تبيان

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت