کارآفرینی آنلاین

امروزه يکي از مهم‌ترين گرايش‌هاي مشاغل کوچک، ضرورت استفاده از فناوري است. مشاغل کوچک چطور مي‌توانند از تکنولوژي بهره گيرند و ناگهان با يک دشمن که تمام اطلاعات کسب و کار را در دست دارد، روبه‌رو نشوند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارآفريني آنلاين

 

امروزه يکي از مهم‌ترين گرايش‌هاي مشاغل کوچک، ضرورت استفاده از فناوري است. بسياري از کساني که در 10سال اخير به گرداندن مشاغل مختلف مشغولند، به‌ احتمال زياد از فناوري در امور خود استفاده مي‌کنند. داشتن يک صفحه‌گسترده براي کنترل هزينه‌ها، سيستم تقويم کامپيوتري براي برنامه‌ريزي روزهاي آينده، ابزار تحت وب براي کنترل وظايف و حتي سيستم‌هاي پيچيده‌تري چون بازاريابي از طريق ايميل را مي‌توان در ميان مشاغل کوچک و بزرگ امروز جستجو کرد. امروزه داشتن يک وب‌سايت تقريبا جزو ضروريات است و فروش محصولات آنلاين بدون بانکداري الکترونيک ميسر نيست. بنابراين، ناخودآگاه استفاده از يک فناوري ما را ملزم به استفاده از فناوري ديگري مي‌کند.

فناوري؛ دوست يا دشمن

هر چه کارآفرين در شغل خود رشد کند، آن کار کمتر به وي وابسته خواهد شد. ابزارهاي مبتني بر فناوري زيادي وجود دارند که بدون نياز به صرف هزينه يا پرداخت هزينه كم، وابستگي به حضور مداوم سرکار را کاهش مي‌دهند و خود باعث رشد تجارت مي‌شوند. هر ابزار باعث مي‌شود تجارت با روند سريع‌تر و نرم‌تري انجام شود و اين موضوع باعث مي‌شود از آشفتگي کسب و کار کاسته شود. اما آيا واقعا اين‌طور است؟

رشد يک تجارت بسيار باهيجان است، چک‌هايي که مي‌آيند و پاس مي‌شوند، تلفن‌هايي که مدام زنگ مي‌خورند و مشتري‌هايي که براي قرارداد بستن با شما صف کشيده‌اند. اين همان چيزي است که هر کارآفريني به‌دنبال رسيدن به آن است و دوست دارد موفقيتي اين چنيني را مزه‌مزه کند. اما درست همين‌جاست که ابزارها بلااستفاده مي‌شوند. عدم‌همخواني و غيراستاندارد بودن فناوري‌ها، باعث مي‌شود ناگهان اوضاع به هم بريزد. برنامه ايميل با سبد خريد وب‌سايت کار نمي‌کند و از طرف ديگر، سند صفحه گسترده با اطلاعات مشتريان همخوان نيست و نمي‌توان آنها را به پايگاه داده فرستاد. يافتن اطلاعات يک مشتري به پروسه‌اي طولاني و دردناک بدل مي‌شود و حتي گاهي غيرممکن است.

يک مثال خوب در اين سيستم مي‌تواند حراجي‌اي باشد که براي برخي از مشتريان گذاشته مي‌شود. به‌زودي تماس‌هايي از سوي مشتريان عصباني دريافت خواهد شد که به‌دليل همخوان نبودن اطلاعات مشتريان با وب‌سايت، به‌جاي پرداخت هزينه حراج، کل مبلغ را پرداخت کرده‌اند. از طرف ديگر، امکان ره‌گيري اينکه کدام مشتري درست مي‌گويد و کدام مشتري نادرست، به‌دليل وجود سيستم‌هاي مختلف ممکن نيست. اين مشکل، مشکل معمولي است که به آن «آشوب چند سيستمي» مي‌گويند و بزرگ‌ترين مشکل مشاغل کوچک، نداشتن بودجه کافي براي يک سيستم کارآمدتر است. بنابراين اين سوال پيش مي‌آيد که مشاغل کوچک چطور مي‌توانند از تکنولوژي بهره گيرند و ناگهان با يک دشمن که تمام اطلاعات کسب و کار را در دست دارد، روبه‌رو نشوند؟

1- هشياري: گام نخست شناختن مشکل پيش‌رو است. معمولا در مشاغل کوچک، مشکلات بيشترين صدمه را وارد مي‌کنند چون صاحبان مشاغل منتظر چنين رويدادي نيستند. هشيار بودن پيچيده است، اما در صرفه‌جويي هزينه‌ها و منابع، کمک بسياري مي‌کند.

 

2- نقشه: وقتي کارفرما از پيچيدگي کارهايي که در آينده بايد انجام دهد با خبر باشد، در اين صورت مي‌تواند براي آينده برنامه‌ريزي کند. نقشه کار مي‌تواند در بهره‌گيري از فناوري‌هاي مختلف در شرکت کوچکش نقش مهمي را بازي کند.

 

3- يکپارچگي: امروزه، فناوري‌هاي زيادي هستند که مي‌توانند با يکديگر ادغام و يکپارچه شوند و از وقت و هزينه زيادي براي انجام يک کار جلوگيري کنند. بايد مطمئن بود که سيستم‌ها به‌سادگي مي‌توانند با يکديگر کار کنند. حتي اگر اين يکپارچگي خروجي گرفتن از يک نرم‌افزار و دادن آن به سيستم ديگر باشد. ابزارهاي شبکه اجتماعي مثال خوبي براي اين موضوع هستند. به‌عنوان مثال نوشتن يک مطلب در وب‌سايت Twitter مي‌تواند آن‌را در GoogleBuzz نشان دهد. چون اين سيستم‌ها با هم همخوان هستند. مي‌توان سيستم‌هايي را پيدا کرد که همين کار را با مشتريان انجام دهد.

 

4- سيستم‌هاي يکپارچه: در صورتي که يک شغل با سرمايه اولي کافي روبه‌روست و به‌دنبال رشد سريع است، استفاده از يک سيستم يکپارچه براي انجام تمام کارهاي مورد نياز در مشاغل کوچک، از کارهاي دفتري گرفته تا به‌روزکردن وب‌سايت و درآوردن اطلاعات مشتريان توصيه مي‌شود. اين جور سيستم‌ها مي‌توانند در درازمدت در وقت و هزينه صرفه‌جويي کنند. يکي از فناوري‌هاي نوين اين عرصه، «بازاريابي از طريق ايميل» است. در نسل گذشته بازاريابي از طريق ايميل، تعداد زيادي ايميل کور فرستاده مي‌شد، اما بازاريابي ايميل در واقع محصول مشترک بازاريابي ايميل و پايگاه داده مشتريان است و مي‌توان مشتريان و ديدگاه‌هاي آنها در خواندن ايميل را ره‌گيري و دنبال کرد و ايميل‌هاي نزديک‌تري به علايق‌شان براي مشتريان ارسال کرد.

 

5- اهميت داشتن مشاور: در صورتي که کارفرما در رشته ديگري به‌جز فناوري اطلاعات تخصص دارد، با توجه به نقش مهم اين فناوري در تجارت امروز، بهتر است که به‌صورت پاره‌وقت يا تمام وقت از مشاوره يک متخصص فناوري اطلاعات بهره بگيرد. اين مشاوره مي‌تواند در زمينه تهيه نرم‌افزارها و راه‌حل‌هاي مناسب تا پياده‌سازي سيستم جريان کاري شرکت باشد.

با کمک موارد فوق است که مي‌توان فناوري را دوباره به يک دوست تبديل کرد و از اشتباهات مهلک جلوگيري کرد.

 

 

برگرفته از کليک/ جام جم

تنظيم براي تبيان: فاطمه مجدآبادي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت