به مناسبت روز پرستار

همان طور که می دانید هر ساله به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زینب (سلام الله علیها)، از زحمات...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به مناسبت روز پرستار

همان طور که مي دانيد هر ساله به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زينب (سلام الله عليها)، از زحمات پرستاران محترم قدرداني به عمل مي آيد و به مشکلات و مسايل اين شغل پرداخته مي شود. ما هم به نوبه ي خود اين روز بزرگ را به همه  ي پرستاران محترم تبريک مي گوييم...

کمبود 250 هزار پرستار در کشور

دکتر ابوالفضل جارياني رئيس انجمن پرستاري ايران از کمبود شديد نيروي پرستار در کشور خبر داد و گفت: براي رسيدن به استانداردهاي جهاني بايد تعداد پرستاران از 100 هزار به 350 هزار نفر افزايش يابد.

دکتر ابوالفضل جارياني به مناسبت روز پرستار (31 فروردين) به تشريح مشکلات و چالش هاي جامعه ي پرستاري کشور پرداخت و گفت: شغل پرستاري آميخته اي از علم، عشق، هنر، مديريت، کار عملي و پژوهش است.

انجمن پرستاري ايران، تنها انجمن صنفي جامعه پرستاري کشور است که 18 هزار عضو دارد.

اين مدرس دانشگاه با اشاره به سخن مقام معظم رهبري که فرموده اند مسئولان بايد در برنامه ريزي هاي خود نگاه ويژه اي به شغل پرستاري داشته باشند، گفت: حرفه پرستاري بايد در جامعه فرهنگ سازي و بازسازي شود و مردم نگاه ويژه اي به اين شغل داشته باشند.

جارياني از کمبود شديد نيروي پرستاري به عنوان بزرگ ترين مشکل نظام سلامت کشور ياد کرد و افزود: در آمريکا به ازاي هر هزار نفر، هفت تا هشت نفر پرستار وجود دارد که اين آمار در اروپا، هفت پرستار به ازاي هر هزار نفر است و به طور ميانگين در ساير کشورها سه تا چهار نيروي پرستاري به ازاي هر هزار نفر جمعيت وجود دارد.

رئيس انجمن پرستاري ايران با اشاره به اين که در کشور ما به ازاي هر هزار نفر جمعيت، 1.2 تا 1.3 نيروي پرستاري وجود دارد، گفت: در حال حاضر حدود 100 هزار نيروي پرستاري در بخش دولتي و خصوصي فعال هستند که با استانداردهاي جهاني فاصله زيادي دارد.

اين مدرس دانشگاه ادامه داد: براي رسيدن به استانداردهاي جهاني، تعداد نيروي پرستاري کشور بايد حداقل 2.5 برابر شود.

وي از ناعادلانه بودن حقوق و مزاياي پرستاران به عنوان يکي ديگر از مشکلات جامعه پرستاري نام برد و افزود: اگر قرار بر اجراي عدالت در سلامت است، بايد عدالت در پرداخت حقوق و مزايا نيز رعايت شود.

جارياني با تاکيد بر اين که پرستاران از حقوق و مزاياي عادلانه محروم بوده اند، گفت: اگر قانون تعرفه گذاري اجرايي شود، اين مشکلات تا حدود زيادي حل خواهد شد.

تعرفه هاي خدمات پرستاري

غضنفر ميرزابيگي رييس کل سازمان نظام پرستاري کشور از نتيجه ‌گيري نهايي درباره تعرفه‌ هاي خدمات پرستاري در وزارت بهداشت و ارسال آن به شوراي عالي بيمه خبر داد و گفت: تعرفه‌ هاي خدمات پرستاري در اين شورا بررسي مي ‌شود.

غضنفر ميرزابيگي تعرفه گذاري خدمات پرستاري را عاملي براي افزايش انگيزه کار پرستاران برشمرد و افزود: بررسي تعرفه‌ هاي خدمات پرستاري در شوراي عالي بيمه براي تحت پوشش بيمه قرار گرفتن اين خدمات است.

رييس کل سازمان نظام پرستاري کشور تصويب قانون ارتقاي مسير شغلي و تاثير آن در حقوق و مزاياي دريافتي پرستاران و صدور مجوز استخدام ساليانه 14 هزار پرستار تا پايان برنامه چهارم توسعه را، از برنامه‌ هاي اجرا شده در طول 8 سال فعاليت سازمان نظام پرستاري کشور عنوان کرد و يادآور شد: تعرفه گذاري خدمات پرستاري هم، در وزارت بهداشت به جمع بندي نهايي رسيد و براي بررسي به شوراي عالي بيمه ارسال شده است.

ميرزابيگي با اشاره به تصويب قانون ارتقا و بهره وري گفت: آيين نامه اجرايي آن تدوين شده که پس از تصويب در هيات دولت براي اجرا ابلاغ خواهد شد.

وي با اشاره به اين که در قانون ارتقا و بهره‌ وري مصوب مجلس شوراي اسلامي کاهش ساعت کاري، ضريب بخشيدن به ساعات کار پرستاران در شيفت ‌هاي کاري مختلف و سخت و زيان آور بودن حرفه پرستاري منظور شده است، افزود: پرستاراني که مشمول قانون کار مي ‌شوند (نه قانون ارتقا بهره وري) ساعت کاري هفتگي آنان 36 ساعت است، حال آن که از 44 ساعت کار هفتگي پرستاران مشمول قانون ارتقا و بهره‌ وري 8 ساعت با در نظر گرفتن مولفه‌ هايي چون سابقه خدمت(بيشترين امتياز)، سختي کار و نوبت کاري کم مي ‌شود.

رييس کل سازمان نظام پرستاري کشور به وجود استثنائاتي براي مديران پرستاري، سرپرستاران و مترون بيمارستان اشاره کرد و يادآور شد: اين افراد از 2 ساعت کاهش ساعت کار در هفته استفاده مي ‌کنند.

ميرزابيگي با استناد به بند ديگري از قانون ارتقا و بهره وري، گفت: بر اين اساس پرستاران نمي ‌توانند بيش از 80 ساعت در ماه اضافه کار داشته باشند. همچنين مجاز به برداشتن شيفت کاري بيش از 12 ساعت در روز نيستند.

وي با بيان اين که در بند ديگري از اين قانون نحوه ي پرداخت ثابت و مبتني بر عملکرد براي پرستاران لحاظ شده است، افزود: قانون ارتقا بهره وري، همه پرستاران اعم از بخش دولتي و خصوصي و نيروهاي مسلح را شامل مي ‌شود.

رييس کل سازمان نظام پرستاري کشور، برنامه ‌هاي حوزه پرستاري را حرکت به سمت تخصصي شدن حرفه پرستاري، راهيابي بهياران به کارشناسي، کارشناسي شدن کاردان‌ هاي اتاق عمل و افزايش دوره تحصيلات تکميلي دانست و افزود: همچنين تاکنون 200 دوره باز آموزي براي جامعه پرستاري برگزار شده است.

ميرزابيگي از انجام اقدامات جديد در عرصه ي آموزشي و باليني در حرفه پرستاري خبر داد و گفت: روابط تعريف شده‌ اي بين مربيان، اساتيد دانشگاه، دانشجويان و حتي سوپروايزرهاي آموزشي در بيمارستان ‌هاي آموزشي وجود ندارد که در راستاي بهبود آن مذاکرات اوليه انجام شده است.

وي بازنگري شرح وظايف، تعيين استانداردهاي حرفه‌اي و چک ليست ‌هاي ارزيابي عملکرد پرستاري را از برنامه ‌هاي انجام شده عنوان کرد.

طراحي لباس پرستاري

رييس کل سازمان نظام پرستاري کشور از برگزاري همايش در آينده‌ اي نزديک و جمع آوري آرا و نظرات پرستاران از طريق نشريه و سايت در خصوص طراحي لباس پرستاري خبر داد و گفت: بهترين شيوه طراحي لباس، استفاده از مشارکت خود پرستاران است.

ميرزابيگي با بيان اين که پرستاران کشور متقاضي طراحي لباس با در نظر گرفتن گروه علمي، سابقه ي کار، مسئوليت، ‌نوع بخش و ...هستند، گفت: از شکايات جدي پرستاران انتقال عفونت‌ هاي بيمارستاني به اعضاي خانواده آنان است.

وي با بيان اين که بر اساس طرح اوليه پيش نويس طرح لباس پرستاري نوشته شده است، اظهار اميدواري کرد تا روز پرستار سال آينده، لباس فرم پرستاري تعيين شود.

پرستار بحران

رييس کل سازمان نظام پرستاري کشور از تربيت پرستار در بحران خبر داد و گفت: ‌دوره آزمايشي تربيت پرستار بحران آغاز شده است و هم اکنون پرستاران علاقه‌ مند آموزش مي ‌بينند.

ميرزابيگي با بيان اين که از اين پس پرستاران براي تربيت در بحران با در نظر گرفتن شرايطي از جمله وضعيت جسماني و ... گزينش مي‌ شوند، افزود: در فراخوان اوليه براي تربيت پرستار بحران پنج هزار نفر طي 72 ساعت ثبت نام کردند.

گردآوري: مريم مراديان نيري – سايت تبيان

منابع:

مهر

جام جم

ايسنا

 

براي شرکت در بحث هاي انجمن سايت مرتبط با بهداشت و سلامت، اينجا کليک کنيد

 

*مطالب مرتبط:

روز پرستار

تاريخچه پرستاري

عالمه غير معلمه

پاداش پرستاري

ارزش پرستار از ديدگاه اسلام

گزيده‌اي از بيانات رهبر معظم انقلاب در مورد پرستاران

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت