تبیان، دستیار زندگی
لاولی سال پنجم و ششم هجری(1)روز ولادت با سعادت بانوی قهرمان كربلا و پرچمدار نهضت حسینی علیه السلام ، حضرت زینب كبری سلام الله علیها می باشد. این روز را روز پرستار نامیده اند و علت آن است كه حضرت زینب پرستاری امام زمانش ، حضرت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عالمه غیر معلمه


پنجم جمادی الاولی سال پنجم و ششم هجری(1)روز ولادت با سعادت بانوی قهرمان كربلا و پرچمدار نهضت حسینی علیه السلام ، حضرت زینب كبری سلام الله علیها می باشد.

این روز را روز پرستار نامیده اند و علت آن است كه حضرت زینب پرستاری امام زمانش ، حضرت سجاد علیه السلام  و دیگر بیماران و مصیبت زدگان اهل بیت را بر عهده داشت، و ضمن انجام رسالت مهم و تبلیغ نهضت حسینی ، از پرستاری بیمار كربلا ، با تحمل آن همه سختیها و ناملایمات غافل نبود.

اما از انصاف به دور است كسی كه خانم زینب را صرفاً پرستار بیمار بداند، چرا كه پرستاری از بیمار یكی از كوچكترین مسئولیت های حضرت بود. هر چند پرستاری ، وظیفه سنگین و ارزشمندی است و پرستار متعهد باید باصبر و حوصله، تحمل هر نوع ناملایمات را برای انجام خدمتش داشته باشد و چنین كاری از عهده هر كس بر نمی آید ولی با این حال ، مقام زینب سلام الله علیها، آنقدر والا و عظیم است كه باید ایشان را پرستار نهضت و انقلاب حسینی بنامیم. زیرا این پرستاری ، به مراتب مهمتر و سرنوشت سازتر از پرستاری بیمار بود . زینب علیها السلام نقش حفاظت از قیام خونبار حسینی را بر عهده داشت كه اگر چنین نبود ، خون امام حسین علیه السلام پایمال می گشت.

حضرت زینب علیها السلام در پسِ آن مصیبتها ، آنچنان بار سنگین پرچم ولایت را بر دوش گرفت و در برابر كفر ایستاد و خطابه خواند تا مردم را بیدار نمود و پس از آن حركتهای اسلامی ایجاد شد.

برگی از پرستاری نهضت حسینی

امام حسین علیه السلام قبل از شهادت ، سفارش های لازم را به زینب علیها السلام نمود و پرستاری نهضت را به او واگذار كرد ، او را به صبر و بردباری امر نمود و با قلبی محكم و بی هراس از آینده نهضت ، به سوی میدان حركت كرد. زینب (س) نیز پرچم پر افتخار امام زمانش ، حسین علیه السلام را بر دوش گرفت و مانع افتادن پرچم الهی بر زمین شد و با اقتدار و شهامتی كه تاریخ نظیرش را ندیده ، در برابر ظلم و ستم ایستادگی نمود.

راستی چه رادمردی است این زن ، كه با آنهمه مصیبت های سخت كه هر یك كوهی را به لرزه در می آورد و انسان را مضطرب و از خود بی خبر می سازد ، در برابر سنگدل ترین ، تند خوترین و تبهكارترین انسان روی زمین، آن سان با كبر و مناعت برخورد می كند كه همه را به شگفتی وامی دارد .

زن مگو ، مرد آفرین روزگار .

زن مگو، بنت الجلال ، اخت الوقار .

زن مگو، كمتر كنیزش حورعین .

زن مگو، دخت امیر المومنین .

ابن زیاد كه آن همه كبر و بی اعتنایی را از یك زن رنج كشیده و ماتم زده می بیند ، انگشت حیرت به دهان می گیرد و می خواهد او را كوچك شمارد، با تكبری انتقام جویانه رو به حضرت زینب نموده می گوید: " خدای را شكر می كنم كه شما را رسوا ساخت ، مردانتان را كشت و سخنانتان را دروغ گردانید . " زینب (س) با عظمت ، نگاهی تحقیرآمیز به آن سركش بی نام و نسب می كند و فریاد بر می آورد كه :" سپاس خدای را كه ما را با انتصاب به پیامبرش ، گرامی داشت و از آلودگی و ناپاكی دور ساخت و شخص تبه كاری چون تو را رسوا كرد."

ابن زیاد كه منتظر چنین جواب تندی نبود، از حضرت می پرسد:" كار خدایت را درباره خاندانت چگونه دیدی ؟ " ، حضرت با سربلندی و مناعت می فرماید :" والله ما رأیت الا جمیلا..." . " به خدا قسم  جز نیكی و زیبایی ندیدم ، آنان قومی بودند كه خداوند كشته شدن در راهش را بر آنها نوشته بود و لذا با شجاعت به قتلگاه خویش شتافتند  ولی به زودی خداوند تو و آنان را در یك جا گرد آورد تا در پیشگاهش محاكمه شوی."

این سخن حضرت زینب علیها السلام چقدر تكان دهنده است و انسان را وا می دارد كه در برابر آن همه عظمت و بزرگواری ، احساس شرمساری و حقارت كند كه این زینب پس از آن همه مصیبت، چون برای رضای خداست ، همه را زیبا می بیند و حال آنكه عموم انسانها در برابر كوچكترین اذیت و آزاری ، كوچك و زبون می شوند . چقدر فاصله است میان آسمان عظمت زینب و دنیای پست دنیا خواهان.

القاب حضرت زینب علیها السلام

عظمت و قدرت روحی دختر امیر المومنین علیه السلام در میدان های مختلف ، سبب گردید كه او استوانه چنان محكم باشد كه بخش سنگینی از بار امامت و زعامت پدر و دو برادرش را بر دوش  كشد. محدثان و مورخان برای آن بانو ، القاب گوناگونی ذكر نموده اند  كه هر كدام ، نشانگر قوت موضع گیری آن بانوی بزرگوار در برابر حوادث و رویدادهای مختلف است ، پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم نام او را " زینب" یعنی زینت پدر گذارد. دیگر لقب های حضرت عباتند از :

عقیله بنی هاشم، عقیلة الطالبین ، عقیلة النساء، عقیله قریش،  ام المصائب، زینب كبری، صدیقه صغری، عالمه غیر معلمه، عارفه ، عامله، شریك الحسین ، محبوبه مصطفی، زاهده، باكیه.(2)

حضرت زینب علیه السلام مظهر صفات اخلاقی

زینب (س) كه تربیت شده مكتب وحی بود همانند پدر و مادرو اهل بیت  بزرگوار خویش ،  دارای سجایای اخلاقی بود.

سید عبدالحسین شرف الدین كه از مفاخر اسلام محسوب می شود درباره ایشان می گوید:" بزرگوارتر از نظر اخلاق ، مثل حضرت زینب دیده نشده است. خشم و غضب بر او چیره نشد واز مقامش كم نكرد . و هیچ عالمی بر حلم و صبرش غالب نگشت . درتیزهوشی و صفای باطن و قوت دل و اطمینان قلب ، آیتی از آیات خدا بود ."(3)

صاحب انساب الطالبین می نویسد : " زینب سلام الله علیها به صفات نیك بسیار و اوصاف گرانقدر و باشكوه و با خصلت های پسندیده نسبت به دیگران ممتاز شد ؛ خلق و خوی سعادت آفرین او و صفات اخلاقی بارز و افتخار آفرین ایشان و فضیلت های پاك و طاهر او نسبت به دیگران ممتاز بود".(4)

صبر واستقامت ، و ایمان و تقوی از صفاتی هستند كه فقط صاحبان مكارم اخلاق به آنها وابسته اند و سایر افراد ممكن است با بعضی ازصفات آشنا باشند . " حضرت زینب (س) در شكیبایی و استقامت و قدرت ایمان و تقوی ، یگانه بود ودر فصاحت و بلاغت حضرت علی (ع) بود . "(5)

سویوطی درباره حضرت می گوید:" حضرت زینب سلام الله علیها زنی خردمند ، تیز بین و فصیح بود، البته خردمندی كه قدرت قلبی نیز داشت." ­(6)

زینب علیها السلام از دیدگاه دیگران

1- جاهز كه خود ادیبی در عرب است و در این رشته كم نظیر می باشد از خزیمه روایت می كند كه پس از شهادت امام حسین وارد كوفه شدند كه با ورود اسیران اهل بیت در كوفه و زمان ایراد خطبه توسط زینب بود من هیچ زن اسیری را گویا تر از او ندیدم، چنان سخن می گفت كه گویی سخنان از زبان علی علیه السلام خارج می شدند.(7)

2- نیشابوری در شرح حال ، و بیان عظمت و مقام زینب می گوید:" زینب در فصاحت و بلاغت ، و در پارسایی و عبادت مانند پدرش علی (ع) و مادرش زهرا علیها السلام بود. "(8)

3- ابن حجر عسقلانی می نویسد:" او ( حضرت زینب) مجسمه شجاعت و شهامت بود . روحی قوی  و همتی بلند داشت، او دارای روحی عظیم، منطقی پایدار، قوت بیانی فوق العاده بود، آنچنان كه حیرت مورخان را برانگیخته است."(9)

4- فریشلر نویسنده غربی می گوید:" ایراد آن نطق در كوفه ثابت می كند كه آن همه مصائب و سختی ها نتوانسته بودند روحیه آن زن را متزلزل كنند. در صورتی كه این خطر وجود داشت كه در همان حالِ سخنرانی او را به قتل برسانند. "(10)

5- جلال الدین سیوطی در رساله "زینبیه" می نویسد :" زینب در زمان جدش رسول خدا پا به عرصه جهانی گشود و در دامن وی پرورش یافت . او هوشمندی توانا و دوراندیش ، و دارای قلبی پر قوت و پر صلابت بود . او 5 سال از عمر خویش را در كنار پیامبر خدا گذرانده و تربیت یافته است. "

6- ابن اثیر جزربی می نویسد:" زینب دخترعلی ابن ابیطالب، مادرش فاطمه دختر رسول خدا بود . زینب تنها خانم متفكر و دانشمندی بود كه از قوت فكر بالایی برخوردار بود . او در واقعه كربلا همراه برادرش حسین بن علی بعد از شهادتش به همراه غافله روانه شام گشت. و در بربر یزید بن معاویه ، خطبه ای شیوا و پر معنا ایراد نمود. ایراد آن خطبه درایت ، عقل ، اندیشه و قدرت بالای قلبی وی را می رساند . "(11)

7- محمد غالب شافعی مصری می نویسد :" یكی از بزرگترین زنان اهل بیت از نظر حسب و نسب و از مهمترین بانوان طاهره كه دارای روحی بزرگ و مقام تقوا و آینه سرتا پا نمای رسالت و ولایت بوده، حضرت سیده زینب دختر علی ابن ابیطالب می باشد. كه به نحو كامل او را تربیت كرده بودند و از سینه علم و دانش خاندان نبوت سیراب گشته بود. به حدی كه در فصاحت و بلاغت یكی از آیات بزرگ الهی گردید و در حلم و كرم و بصیرت و تدبیر در امور، در میان خاندان بنی هاشم و بلكه عرب مشهور شد و میان جمال و جلال و سیرت و صورت و اخلاق و فضیلت را جمع كرده بود . شب ها در حال و عبادت و روزها را روزه داشت و به تقوا و پرهیزگاری معروف بود. "(12)

مقام عملی حضرت زینب علیها السلام

از جمله صفات حضرت زنیب سلام الله علیها ، این است كه خواهان عالم كردن مردم بود و آنان را از جهل بر حذر می داشت ، حضرت در زمان اقامت پدر بزرگوارش در كوفه برای زنان ، مجلس تفسیر قرآن داشت.(13)و نیز قدرت و علم پاسخ گویی به سئوالات دینی مردم را داشت . در زمان بیماری حضرت زین العابدین علیه السلام مردم مرجعی جز حضرت زینب نداشتند ، لذا افتخار نیابت خاصه امام حسین (ع) نصیب ایشان گردید و به سئوالات مردم پاسخ می داد. از شیخ صدوق روایت شده كه حضرت زینب ، نایب خاص امام حسین بود و مردم در رابطه با مسائل حلال و حرام به آن حضرت مراجعه می نمودند تا زمانی كه امام سجاد علیه السلام از بیماری شفا یافت. (14)

پی نوشتها:

1- اخبار الزینبات، ابوالحسن یحیی بن حسن علوی، ص 23.

2- خصائص زینبیه ، نورالدین جزائری .

3- فاطمة الزهرا، ص 637، نقل از عقیلة الوحی ، ص 24.

4- زندگانی حضرت زینب (س) ، ص 129، نقل از انساب الطالبین.

5- تنقیح المقال ، ج 3، ص 79.

6- زندگانی حضرت زینب ، ص 121، نقل از رساله زینبیه.

7- زندگانی حضرت زینب (س)، ص 137.

8- همان، ص 138، نقل از سنن نیشابوری.

9- سیمای حضرت زینب (س)، محمد مهدی تاج لنگرودی، ص 119.

10- همان، ص 120.

11- زینب الكبری ، علامه جعفر نقدی، صص 18-19.

12- دائرة المعارف القرن العشرین، ج 4، صص 795-796.

13- خصائص زینبیه، جزائری .

14- فاطمة الزهرا، ص 644.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.