به واقعیت پیوستن رویاها

اگر می خواهید رویاهایتان به حقیقت بپیوندد و اهدافتان تضمین شده و قابل دسترسی باشد این مقاله را بخوانید ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به واقعيت پيوستن روياها

گام هاي اساسي براي هدف گذاري مؤثر

اگر مي خواهيد رؤياهاي تان به واقعيت بپيوندد و اهداف تان تضمين شده و قابل دسترسي باشد، اين مقاله را خوانده و اصول آن را به طور دقيق در زندگي تان به کار بگيريد چرا که شما را ياري مي کند تا اهداف خود را به نحوي تعيين کنيد که ترديدي در رسيدن به آن ها نداشته باشيد.

1- هدف هاي خود را دقيق و روشن بيان کنيد

اگر قصد داريد اهداف ماه آينده، شش ماه آينده يا سال آينده  خود را تعيين کنيد، بايد آن ها را صريح و روشن مطرح نماييد. تنها گفتن «مي خواهم در شش ما آينده پيشرفت کنم.» کافي نيست. بايد مشخص کنيد اين پيشرفت را در کدام زمينه مي خواهيد؟

افراد پرتوان که عملکرد کامل دارند،  فقط به چند هدف اکتفا کرده و مي کوشند تا به آن ها برسند.

اهداف، به شما اين فرصت را مي دهد که بتوانيد ميزان پيشرفت خود را به خوبي بسنجيد و حساب امتيازات تان را نگاه داريد. براي مثال، «يکي از اهداف ما، سلامت جسم و تناسب اندام است. براي نمونه مي خواهيم وزن 90 کيلوگرمي خود را به حدود 70 کيلوگرم کاهش دهيم.» اين نمونه، هدفي روشن و دقيق است و جزئيات آن، قابل اندازه گيري مي باشد زيرا کافي است هر روز روي ترازو قرار گرفته و وزن خود را اندازه بگيريم اما اگر قصد داريد رابطه خود را با همسر، دوست يا همکارتان، بهبود بخشيد، به کدام ابزار سنجش روي خواهيد آورد؟ در اين جا ابزارسنج خود را بايد هوشيارانه تعيين کنيد. براي نمونه مي توانيد ميزان و کيفيت وقتي را که با فرد مورد نظر صرف مي کنيد، به عنوان پارامتري براي سنجش پيشرفت خود به کار گيريد و فراموش نکنيد که هر چه به شرح جزئيات بيش تري بپردازيد، پيشرفت به سوي هدف را عملي تر کرده ايد.

2- انگيزه هدف هاي تان را مشخص کنيد

تنها اهدافي قابل دسترسي اند که انگيزه اي براي رسيدن به آن ها وجود داشته باشد. انگيزه، نيروي محرکه لازم را براي رسيدن به اين اهداف به وجود مي آورد. بعضي اهداف مانند اهداف ورزشي، در خود شور و هيجاني دارند اما براي برخي اهداف ديگر مانند درس خواندن فشرده براي کنکور، هيچ گونه انگيزه اي وجود ندارد زيرا چگونه مي توان از بهترين و فرحبخش ترين تفريحات و رفت و آمدها دوري جست و در همان حال، شور و هيجان هم داشت؟ در چنين شرايطي است که بايد براي خود، نوعي پاداش تعيين کنيد و به اين ترتيب، کشش لازم را به وجود آوريد. براي مثال مي توانيد هر گاه بر اين هدف خود دست پيدا کرديد و زمان لازم براي درس خواندن را صرف نموديد براي خود پاداشهايي مانند چند ساعت گردش و تفريح، رفتن به سينما  يا پارک و ... را در نظر بگيريد.

3- در انتخاب هدف ها، واقع بين باشيد

اهدافي را براي خود در نظر بگيريد که دسترسي به آن ها امکان پذير باشد. براي مثال اگر در زمينه فروش فعاليت داريد و هدفي را براي خود انتخاب مي کنيد که موفق ترين فروشندگان نيز تاکنون به آن نرسيده اند، در انتخاب هدف، واقع بيني به خرج نداده ايد. بنابراين، بهترين الگو براي يک هدف واقع بينانه، آن است که نه تنها سهل الوصول نباشد بلکه به نسبت مشکل هم باشد تا ضمن ايجاد کشش لازم، از حدود توانايي شخص تجاوز نکند.

تنها اهدافي قابل دسترسي اند که انگيزه اي براي رسيدن به آن ها وجود داشته باشد

4- هدف هاي عمده و اساسي زندگي خود را تعيين کنيد

نبايد براي هر مورد کوچک در زندگي، هدفي تعيين کنيد، بلکه بايد افکار خود را روي رسيدن به چند هدف عمده متمرکز نماييد. اگر شمار هدف هاي تان زياد است، بايد مهم ترين آن ها را که تأثير حياتي بر وضعيت زندگي تان دارند، برگزينيد، به طوري که در پايان سال وقتي به راه سپري شده خود مي نگريد، احساس رضايت کنيد. اگر هدف هاي کوچک و بزرگ بسياري را پيش رو داشته باشيد، در نيمه  راه، درمانده و ناتوان مي شويد و از حرکت باز مي مانيد. فراموش نکنيد که توان شما، محدود است و هدف هاي بسيار، توان بي پايان مي خواهد که در کسي موجود نيست.

تحقيقات متعدد نشان داده که يکي از تفاوت هاي عمده بين افراد پرتواني که عملکرد کامل دارند، با افراد معمولي، آن است که آنان خروارها هدف براي خود نمي تراشند، بلکه فقط به چند هدف اکتفا کرده و مي کوشند تا به آن ها برسند.

5- هدف ها بايد قابل پي گيري باشند

هدف هايي را برگزينيد که بتوانيد پيشرفت به سوي آن ها را به طور دقيق و اصولي دنبال کنيد. فراموش نکنيد که سنجش دقيق ميزان پيشرفت به سوي هدف، صبحانه  قهرمانان است. بنابراين اگر قصد داريد وزن خود را کاهش دهيد، نمودار يا جدولي را تهيه کرده و روند کاهش وزن تان را در مدت زماني معين روي آن پي بگيريد. اگر در جهت بهبود رابطه اي قدم بر مي داريد، بايد شمار دفعات ديدار با فرد مورد نظر و هم چنين احساس خود را پس از هر ملاقات، روي کاغذي بنگاريد، حتي مي توانيد براي سنجش بهبود روابط خود با آن شخص، ارقام 1 تا 10 را به عنوان امتياز قائل شويد.

اهميت پي گيري دقيق هدف، در اين است که اگر از مسير درست خارج شويد و يا تعهد خود را به بوته  فراموشي بسپاريد، پيش از آن که فرصت ها را از دست بدهيد، به شما هشدار مي دهد تا در وضعيت خود تجديد نظر کنيد.

اغلب مشاهده مي شود که بسياري از مردم در شروع سال، اهدافي را براي خود بر مي گزينند و روي کاغذ مي آورند اما آن را در پوشه اي بايگاني کرده و تا پايان سال نيز به آن مراجعه نمي کنند. وقتي هدفي را بر مي گزينيد، بايد با استفاده از يک جدول زمان بندي شده، دايم آن را وارسي کنيد و از آخرين وضعيتش با خبر باشيد. به اين ترتيب، اگر پيشرفتي به سوي خود مشاهده کنيد، احساس رضايت و خرسندي خواهيد کرد و خود به خود به ادامه راه، ترغيب مي شويد و هرگاه به بي راهه کشانده شويد، خود را به مسير درست هدايت خواهيد کرد.

 

 

شادکامي و موفقيت- کريم زاده

گروه خانواده و زندگي سايت تبيان- تغيير و تنظيم: مريم عطاريان

 

مقالات مرتبط

رمز صندوقچه موفقيت

اينگونه موفقيت را رقم بزنيد

موفقيت تصادفي نيست

مهم ترين نياز براي موفقيت

 

مطالعه کتاب  شما هماني هستيد که مي‌انديشيد موجود در کتابخانه تبيان به شما کاربران محترم توصيه مي شود.

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت