از پیله خود خارج شوید

کافی است برای مدت کوتاهی از دنیایی که برای خود ساخته اید خارج شده و به جهانی پاگذارید که دیگران در آن زندگی می کنند و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از پيله خود خارج شويد

موفقيت در کار و زندگي با برقراري ارتباط مؤثر

به منظور برقراري رابطه صميمانه و نزديک با ديگران، راه کارهاي مختلفي وجود دارد از جمله اين که با ديگري، در يک يا چند مورد، ديدگاهي نزديک يا مشابه داشته باشيد. رسيدن به اين هدف، بسيار آسان است؛ کافي است روحيه اي قابل انعطاف داشته باشيد و بتوانيد براي مدت کوتاهي، از دنيايي که براي خود ساخته ايد، خارج شويد و به جهاني پا گذاريد که ديگري يا ديگران، در آن زندگي مي کنند. يکي از بزرگ ترين اشتباهات ما، اين است که تصور مي کنيم بقيه مردم هم همان طور به جهان نگاه مي کنند که ما مي نگريم. در ارتباطات اجتماعي، هيچ روش واحدي براي درست نگريستن به جهان و اجتماع وجود ندارد. اگر در روابط اجتماعي و خانوادگي، فردي خود را محق کامل و ديگري را دچار اشتباه واضح تصور کند، هرگز مذاکره يا مشاوره، معني و مفهوم پيدا نمي کند.

روان شناسي مدرن، ثابت کرده که براي برقراري ارتباط دوستانه يا کاري، مؤثرترين روش، هم نوايي است که مي تواند هدايت فرد مقابل در مسير مناسب و دلخواه را به دنبال داشته باشد.

تفاهم

تفاهم، حالتي بين دو يا چند نفر است که موجبات تأثيرگذاري و هم انديشي را فراهم مي سازد و به طور معمول زماني به وجود مي آيد که:

- با يک يا چند نفر، در روند همکاري و تشريک مساعي براي رسيدن به يک هدف مشترک، قرار داشته باشيد.

- در يک حالت روحي – رواني باشيد که طرف مقابل تان هم در آن حالت يا وضعيت قرار داشته باشيد.

- آهنگ و نحوه صحبت کردن تان با مخاطب، در يک سطح يا نزديک به هم بوده باشد.

- شما و مخاطب تان تا آن جا که مقدور است، دنيا و شرايط محيطي را به صورتي مشابه يا نزديک به يکديگر بنگريد.

- يک مورد مشترک (زبان، مليت، مذهب، علايق ورزشي و...) بين تان وجود داشته باشد.

- از ذهنيتي مشابه يا نزديک به يکديگر برخوردار باشيد.

- هدف از تفاهم، اين است که دو نفر به ديدگاه و نتيجه مشترکي برسند، نه اين که يکي بخواهد به ديگري ثابت کند که حق با او بوده و هست!

راه کارهاي رسيدن به تفاهم

به منظور برقراري رابطه نزديک و رسيدن به تفاهم با طرف مقابل، در زير راه هايي پيشنهاد مي گردد:

اگر شما در مذاکره قابل انعطاف باشيد، خيلي راحت تر مي توانيد در ارتباط شغلي، زندگي و... به تفاهم برسيد. اگر در يک مذاکره به اين نتيجه رسيديد که تفاهم، به علت پافشاري شما روي ديدگاه هاي تان به خطر مي افتد، به انعطاف پذيري بيش تري فکر کنيد. هدف مذاکره، تنها بحث کردن نيست، بلکه رسيدن به ديدگاه مشترک يا نزديک به يکديگر مي باشد.

زماني که دو نفر در يک موضوع يا مطلب به تفاهم برسند، در بسياري از افکار و رفتارهاي ديگر هم به سادگي به تفاهم مي رسند. برعکس، دو نفري که در وضعيت سوء تفاهم يا لجاجت و دشمني قرار گرفته اند، حتي حرف ها و عقايد ساده و بديهي يکديگر را نقد کرده يا مورد مخالفت قرار مي دهند، هر چند صحت و حقانيت آن ها براي شان واضح و روشن بوده باشد.

براي اين که در ايجاد و استمرار حس تفاهم مهارت پيدا کنيد، بايد اين قابليت را داشته باشيد که نسبت به مطالب و اطلاعاتي که ديگران در اختيار شما مي گذارند، حساس، بينا و دقيق شويد و سريع و متناسب با اطلاعات کسب شده، اقدامات عملي خودتان را با نهايت انعطاف پذيري، در راستاي هم نوايي و برقرار ارتباط نزديک با آنان به کار بريد.

تجزيه و تحليل عوامل تأثيرگذار در ارتباط مؤثر

زماني که از نحوه ارتباط مؤثر با ديگران صحبت مي شود، ذهن ما متوجه موضوعاتي مي شود که به صورت کلامي، مذاکره، صحبت و يا رد و بدل جملات بين دو نفر صورت مي گيرد، در حالي که تحقيقات متعدد و دقيق آماري، سه عامل مؤثر در اين فرآيند را به اين صورت معرفي مي کند:

1) تأثير کلمات، عبارات و مطالب بيان شده: 7 درصد

2) زبان بدن (حرکات بدن، دست ها، چشم ها و...): 55 درصد

3) آهنگ، ظرافت و طنين صحبت کردن: 38 درصد

در بانک ها، فروشگاه ها، دفاتر فروش بليط هواپيما، ادارات، شرکت ها و... در حالي که مديران و تصميم گيران سالمند، در دفترهاي شان بسيار جدي بوده و دور از چشم مشتريان و به اصطلاح ارباب رجوع قرار دارند، در خط اول ارتباط با مراجعان، افرادي جوان، مؤدب، شاداب، با حوصله، برازنده و با لحن صدايي زيبا و آرام بخش را قرار مي دهند.

هم نوايي

براي اين که حس تفاهم، دوستي، اعتماد و احترام ديگري را جلب کنيد، سعي کنيد خودتان را مشابه او جلوه دهيد. اگر او به تيم ورزشي خاص، شهر به خصوص يا موضوع ويژه اي علاقه دارد، با اشتياق در همين زمينه ها صحبت کنيد.

روان شناسي مدرن، ثابت کرده که براي برقراري ارتباط دوستانه يا کاري، مؤثرترين روش، هم نوايي است که مي تواند هدايت فرد مقابل در مسير مناسب و دلخواه را به دنبال داشته باشد.

 

منبع: ماهنامه شادکاني و موفقيت شماره 67

تنظيم براي تبيان- مريم عطاريان

 

مقالات مرتبط

سرنخ هاي غير کلامي

براي ما شدن ، گذشت کن!

ارتباط هنرمندانه

جادوي ارتباط موثر

کاربران محترم مي توانند مطالب خود در اين زمينه را در بخش انجمن هاي تخصصي تبيان قرار دهند.

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت