دخالت «رحيم‌مشايي» در سينماي ايران

دخالت «رحيم‌مشايي» در سينماي ايران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دخالت «رحيم‌مشايي» در سينماي ايران

«جواد شمقدري» دخالت «رحيم‌مشايي» در سينماي ايران را رد كرد.

جواد شمقدري با بيان اين كه طرح دخالت اسفنديار رحيم‌مشايي در كارهاي ما يك فضاسازي رسانه‌اي است، گفت: خبري منتشر شد كه ايشان از شوراي عالي سينما خبري ندارند. اين خبر بهترين دليل است كه معاونت سينمايي به صورت مستقيم كار خودش را انجام مي‌دهد.

به گزارش فارس، با "جواد شمقدري " معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره ساخت و بازسازي سالن‌‌هاي سينما، توليد فيلم در استان‌هاي مختلف با توجه به سياست 8 منطقه‌ سينمايي، بودجه معاونت سينمايي در سال آينده، توليد فيلم‌هاي پرهزينه، برگزاري جشنواره‌هاي فيلم دفاع مقدس و سينماي جوان، تعداد جشنواره‌ها در ايران، عدم حمايت بعضي سايت‌هاي خبري حامي دولت از سياست‌هاي كاري تيم معاونت سينمايي و شايعه‌هايي درباره دخالت "اسفنديار رحيم‌مشايي " در فعاليت‌هاي سينمايي گفت‌وگو كرديم كه در زير مي‌خوانيد:

 

به دنبال مصوبه‌اي در شوراي عالي سينما براي ساخت سالن سينما توسط دولت هستيم

"جواد شمقدري " معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي فارس در خصوص ساخت سالن‌هاي سينما در شهرستان‌ها گفت: با توجه به مصوباتي كه تاكنون بوده، دولت رأساً نمي‌تواند براي ساخت سالن‌هاي سينما وارد عمل شود. در اين زمينه بخش خصوصي بايد به ميدان بيايد و دولت هم تسهيلات و كمك‌هاي بلاعوض مي‌دهد. البته تا الان استقبالي از اين طرح نشده است.

وي افزود: به دنبال مصوبه‌اي در شوراي عالي سينما هستيم كه كاري كنيم دولت بتواند سالن سينما بسازد و اداره آن را به مراكز فرهنگي هنري واگذار كند.

 

يك‌سوم تا نيمي از هزينه‌هاي بازسازي سالن‌‌هاي سينما را مي‌پردازيم

شمقدري در ادامه در ارتباط با بازسازي سالن‌هاي سينما، ادامه داد: در حوزه بازسازي سينما اگر صاحبان سينما پيش‌قدم شوند و استانداري هم برخي از هزينه‌ها را به عهده بگيرد، ما بين يك سوم تا نيمي از هزينه بازسازي را برعهده مي‌گيريم و بازسازي را هم رأساً خودمان انجام مي‌دهيم.

 

توليد فيلم در استان‌‌ها با همكاري استانداري‌‌ها عملياتي مي‌شود

شمقدري در خصوص تقسيم كشور به 8 منطقه فرهنگي اظهار داشت: اين كار نياز به آيين‌نامه دارد و در حال حاضر آيين‌نامه اين كار تنظيم شده و براي استان‌ها فرستاديم. الگوي كار به اين صورت است كه معاونت سينمايي بخشي از بودجه خودش را كه مربوط به توليد فيلم و جشنواره‌هاست به اين مناطق اختصاص مي‌دهد. با اين شرط كه هر پروژه‌اي كه مي‌خواهيم بسازيم بخشي از هزينه‌هاي آن در استان تأمين شود. در واقع نقش استانداري‌ها براي عملياتي كردن بودجه بسيار كليدي است.

 

افزايش بودجه معاونت سينمايي قابل قبول ما نيست

معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در رابطه با بودجه معاونت سينمايي در سال آينده ادامه داد: ظاهرا بودجه معاونت سينمايي درصدي افزايش داشته است ولي قابل قبول ما نيست و اميدواريم در صحن علني مجلس اتفاق‌هاي خوبي بيفتد.

به ساخت فيلم‌هاي پرهزينه نياز داريم

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا شما در سياست كاري آينده‌تان از ساخت فيلم‌هاي پرهزينه‌اي چون "ملك سليمان " حمايت مي‌كنيد، گفت: براي اين كه سينماي ايران غني‌تر شود، به همه نوع فيلم و از جمله فيلم‌هاي "پرهزينه " نياز داريم.

شمقدري با بيان اين كه ساخت فيلم‌هايي اينچنين را ادامه مي‌دهيم، بيان داشت: در مجلس شوراي اسلامي ساخت اين فيلم‌ها با عنوان فاخر داراي يك رديف بودجه جداگانه‌‌اي است و ما اصلا نمي‌توانيم اين بودجه را در بخش ديگري هزينه كنيم. تلاش مي‌كنيم تعداد اين فيلم‌ها بيشتر شود.

 

جشنواره دفاع مقدس سال آينده در يكي از مناطق سينمايي برگزار مي‌شود

شمقدري در خصوص برگزاري جشنواره دفاع مقدس بيان داشت: جشنواره دفاع مقدس را سال آينده در يكي از 8 منطقه سينمايي برگزار مي‌كنيم و تاكنون با سه منطقه مذاكره كرديم كه يكي از آن ها خوزستان است و البته آمادگي زيادي در اين زمينه ندارد و در حال مذاكره با مناطق ديگر هستيم.

وي افزود: جشنواره دفاع مقدس دوسالانه است و طبيعي است كه دوسالانه مي‌ماند. امسال فكر مي‌كنيم فيلم‌هاي دفاع مقدس خوبي براي حضور در جشنواره داريم ولي سعي مي‌كنيم فيلم‌هاي دفاع مقدس براي سال آينده هم از نظر كيفي و هم از نظر كمي بيشتر شود.

 

از جشنواره سينماي جوان نبايد انتظارات زيادي داشت

شمقدري درباره جشنواره منطقه‌اي سينماي جوان اظهار داشت: جشنواره منطقه‌اي يكي از جشنواره‌هاي خوب كشور است كه جوانان از نزديك فرصت پيدا مي‌كنند آثار هم‌سن و سالان خودشان را از مناطق مختلف كشور ببينند و تجربيات‌شان را به يكديگر انتقال بدهند. بايد بپذيريم كه جشنواره در حوزه سينماي جوان است و نبايد انتظارات زيادي از آن داشت و شايد يكي از زيبايي‌هاي آن اين است كه با همين شرايط و امكانات كم برگزار مي‌شود. ضمن اينكه جشنواره‌هاي مشابه در خارج از كشور همين حالت را دارند. مثلا ميهمانان در يك فضاهاي باز مشترك استراحت مي‌كنند و همانند جشنواره‌هاي حرفه‌اي اتاق مجزا ندارند. سعي مي‌كنيم سطح جشنواره را ارتقا بدهيم و ضعف‌ها را كاهش بدهيم.

 

در مقايسه با آمريكا، در ايران بايد 500 جشنواره برگزار شود

وي در ارتباط با تعداد جشنواره‌ها افزود: گاهي اوقات گفته مي‌شود كه تعداد جشنواره‌ها زياد است، در صورتي كه اين طور نيست. اگر ما دنبال اين هستيم كه سينماي ايران پيشرفت كند، يكي از راه‌هاي آن برگزاري جشنواره‌هاست. در آمريكا بالغ بر 2 هزار جشنواره فيلم برگزار مي‌شود. اگر اين تعداد با توجه به جمعيت مقايسه شود، در ايران بايد 500 جشنواره برگزار كنيم در صورتي كه كل جشنواره‌هاي فيلم ما زير 60 جشنواره است و حتي بايد تعداد جشنواره‌ها را افزايش بدهيم البته بسياري از اين جشنواره‌ها بايد موضوعي و تخصصي باشد.

 

بعضي سايت‌ها ادعاي حمايت از دولت را دارند

معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص عدم حمايت بعضي سايت‌هاي خبري حامي دولت از سياست‌هاي كاري تيم معاونت سينمايي گفت: اين سايت‌ها ادعاي حمايت از دولت را دارند. كاري كه ما مي‌كنيم در راستاي سياست‌هاي فرهنگي دولت دهم است و در آن اجماع نظر وجود دارد. اگر اين سايت‌ها با عنوان حمايت از دولت، صحبت‌هاي ديگري مطرح مي‌كنند، دچار چالش تحليلي هستند و شناخت لازم را ندارند. ضمن اينكه سايت‌ها مي‌توانند نظارت‌شان را اعلام كنند و ما هم سياست‌هايي كه فكر مي‌كنيم درست است را ادامه خواهيم داد. 

 

* دخالت "رحيم‌مشايي " در كارهاي سينمايي يك فضاسازي رسانه‌اي است

شمقدري در پايان در خصوص شايعه‌هايي درباره دخالت "اسفنديار رحيم‌مشايي " در فعاليت‌هاي سينمايي و فرهنگي گفت: خبري منتشر شد كه ايشان از "شوراي عالي سينما " خبري ندارند. فكر مي‌كنم اين خبر بهترين دليل است كه حوزه معاونت سينمايي به صورت مستقيم كار خودش را انجام مي‌دهد و طرح دخالت آقاي مشايي در كارهاي ما يك فضاسازي رسانه‌اي است.

گفت‌وگو از حميد يادروج

 

تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي

 

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت