6 توصیه برای داشتن لبخندی زیبا

کسی که دندان‌هایش سالم و سفید و مرتب است، وقتی که می ‌خندد، انگار یک ردیف مروارید ناگهان در دهانش برق می ‌زند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 توصيه براي داشتن لبخندي زيبا

کسي که دندان‌هايش سالم و سفيد و مرتب است، وقتي که مي ‌خندد، انگار يک رديف مرواريد ناگهان در دهانش برق مي ‌زند. داشتن چنين لبخند زيبايي آرزوي خيلي‌هاست. خيلي ‌ها به مطب دندانپزشکان مراجعه مي ‌کنند و تنها خواسته ‌شان همين است که ظاهر لبخندشان اصلاح شود. اگر شما هم، چنين خواسته ‌اي داريد، 6 توصيه زير را از ياد نبريد.

1- نوارها و چسب‌هاي سفيدکننده را از داروخانه بخريد

از جمله روش‌هاي سفيد کردن دندان‌ها، استفاده از نوارهاي سفيد کننده دندان است که به‌ صورت موقت روي دندان‌ها چسبانده مي‌ شود و طي يک پروسه کُند تا حدودي رنگ دندان‌ ها را روشن مي‌ کند. اين نوارها بيشتر جنبه تجاري داشته اما در هر صورت قبل از استفاده حتما بايد با دندانپزشک هماهنگي لازم انجام گيرد. درد و حساسيت در انتظار بعضي‌هاست. تقريبا نيمي ‌از افرادي که از محصولات سفيد کننده دندان استفاده مي‌ کنند، درجاتي از حساسيت دنداني و التهاب لثه را پس از آن تجربه مي ‌کنند. اگر شما دچار حساسيت دنداني شديد و در اثر نوشيدن مايعات گرم و سرد دندان ‌هاي تان دچار دردهاي گذرايي شد و يا لثه‌ هاي تان قرمز شد، بايد غلظت اين محصولات سفيد کننده خانگي را کمتر انتخاب کنيد. به طور معمول، اين عوارض در عرض چند روز از بين مي ‌روند اما اگر اين درد و التهاب ادامه پيدا کرد حتما با دندانپزشک ‌تان تماس بگيريد.

2- چاي ‌تان را کم‌ رنگ بنوشيد

مصرف مواد غذايي رنگي، دندان‌ها را تيره مي ‌کنند، پس، از مصرف مرتب و مداوم چاي، قهوه و نوشابه خودداري کنيد. چاي ‌تان را کم ‌رنگ بنوشيد. قهوه ‌تان را رقيق تهيه کنيد تا رنگدانه‌ کمتري روي دندان‌هاي تان بنشيند. نوشيدني ‌هاي رنگي را حتي‌الامکان با ني بنوشيد تا تماس آن ها با دندان‌ هاي تان کم شود و بلافاصله پس از مصرف خوراکي‌هاي رنگي، دندان ‌هاي تان را با آب شستشو دهيد.

3- خانم‌ها در انتخاب رژ لب‌ دقت کنند

رنگ‌هاي تيره رژ لب، دندان‌هاي شما را سفيدتر نشان مي ‌دهد. پس يکي دو درجه رنگ رژ لب ‌تان را تيره‌ تر کنيد و تاثير آن را بر زيبايي دندان ‌هاي تان ببينيد. مراقب باشيد، باقي ماندن اضافات رژ لب روي دندان ها باعث تيره شدن آن ها مي ‌شود، پس، بعد از اين که رژ لب زديد، با زبان روي دندان ‌ها را تميز کرده و اضافه‌ هاي آن را از روي دندان ‌ها پاک کنيد.

4- سيب، هويج و کلم بروکلي را خام گاز بزنيد

مي ‌توانيد رنگدانه ‌ها را به روش فيزيکي و با کمک سايش هم از روي دندان‌ها پاک کنيد. براي اين کار، سبزي‌ ها و ميوه‌ هاي سفت را گاز بزنيد. هويج، سيب، خيار، بروکلي و حتي سيب‌زميني خام از اين گروه خوراکي ‌ها هستند. با مصرف اين مواد با يک تير دو نشان مي ‌زنيد: هم دندان‌ هاي سفيدتري داريد و هم مقدار زيادي ويتامين و مواد معدني و... به بدن تان مي ‌رسانيد.

5- به رنگ طبيعي دندان‌ هاي تان احترام بگذاريد

بسياري از مردم از رنگ زرد دندان ‌هاي خود شکايت دارند. در بيشتر موارد زرد رنگ بودن دندان‌ها به دليل عدم رعايت بهداشت دهان است. يعني به دليل رسوب مواد رنگي و تشکيل پلاک و جرم دندان ‌ها زرد مي‌ شوند. در اين افراد معمولا با انجام جرم ‌گيري و از همه مهم ‌تر رعايت صحيح دستورات بهداشتي تا حدود زيادي رنگ زرد دندان‌ها برطرف مي ‌شود.

هر گاه با وجود رعايت بهداشت باز هم رنگ زرد دندان‌ ها پابرجا باشد، بايد علل زير را در نظر گرفت:

- زرد رنگي دندان به علت شفافيت ميناي دندان: مي‌ دانيم که تاج دندان از خارج به داخل داراي دو لايه مينا و عاج است. هنگامي که ميناي دندان از شفافيت زيادي برخوردار باشد، رنگ زرد عاج از زير مينا به چشم رسيده، دندان ‌ها زرد رنگ به نظر مي ‌آيند. جالب است بدانيم به عقيده بعضي دندانپزشکان اين دندان‌ ها نسبت به دندان‌ هاي سفيد از استحکام بيشتري برخوردار هستند. در اين موارد چون رنگ دندان‌ ها طبيعي است بايد از هرگونه درماني به خصوص مصرف پودرهاي موسوم به "سفيد کننده دندان ‌ها" اجتناب کرد.

- خرابي و نقص در مينا و عاج دندان: برخي از بيماري هاي مادرزادي دندان‌ها باعث مي ‌شوند رنگ دندان‌ها زرد يا خاکستري باشد. در گروهي از افراد جامعه زردي دندان ‌ها به دليل اشکال در ساختمان دندان‌ ها است.

- زياد بودن فلورايد آب آشاميدني: فلورايد ماده‌اي معدني است که وجود آن به مقدار کم در آب آشاميدني سبب استحکام دندان‌ها مي ‌شود. هنگامي که ميزان فلورايد آب آشاميدني از مقدار معيني تجاوز کند، مي‌ تواند سبب تغييررنگ دندان ‌ها گردد.

- مصرف داروهاي گروه تتراسايکلين ها : مصرف تتراسيکلين در 5 ماه آخر دوران بارداري يا سنين کودکي نيز مي‌ تواند سبب تغيير رنگ دندان‌ ها شود. در اين شرايط شما بايد با دندانپزشک تان براي حل اين مشکل مشورت کنيد.

6- از خوراکي‌ها و نوشيدني‌هاي رنگ ‌دار پرهيز کنيد

چاي، قهوه، نوشابه، رنگ ‌هاي غذايي، زردچوبه، زعفران و بسياري از خوراکي ‌ها و نوشيدني‌ ها، رنگ دندان ‌هاي تان را تغيير مي ‌دهند بنابراين با کاهش مصرف اين مواد در رژيم غذايي مي ‌توانيد به داشتن دندان‌ هاي سفيد کمک کنيد اگر به خوردن اين مواد عادت داريد حتما بعد از آن، دندان ‌هاي تان را با آب بشوييد.

دکتر گلرخ ثريا

هفته نامه سلامت

اگر مي خواهيد با پزشکان سايت درباره اين بيماري مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.

براي شرکت در بحث هاي انجمن سايت مرتبط با بهداشت و سلامت، اينجا را کليک کنيد. 

* مطالب مرتبط:

زرد شـدن دنـدان هـا

خطاهاي سفيد کردن دندان

با زردي دندان ها چه کنيم؟

استفاده از سفيدکننده‌هاي دندان در خانه

مواد سفيدکننده دندان: مفيد يا مضر؟

لبخندي زيبا با دندان هايي سفيد

دندان شما کاملا سفيد است!

پوسيدگي به دندان شما نزديک است

جرم گيري براي دندان مضر است؟

جرم ‌گيري دندان، دوستي به ظاهر دشمن

ضرورت نگهداري از دندان ها

نقش تغذيه در سلامت دهان و دندان

شناخت ساختمان دندان

بهداشت دهان و دندان

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت