تبیان، دستیار زندگی
برای سفید كردن دندان‌ها از دو ماده پراكسید هیدروژن و كارباماید پراكساید استفاده می‌شود، كه سال هاست در دهان شویه‌هایی كه روزانه مصرف می‌شود، وجود دارند. این مواد مورد تأیید جوامع دندان پزشكی هستند. اما توجه كنید گاهی برخی افراد به این مواد حساسیت دارند..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواد سفیدكننده دندان: مفید یا مضر؟

برای سفید كردن دندان‌ها از دو ماده پراكسید هیدروژن و كارباماید پراكساید استفاده می‌شود، كه سال هاست در دهان شویه‌هایی كه روزانه مصرف می‌شود، وجود دارند.

دندان

این مواد مورد تأیید جوامع دندان پزشكی هستند. اما توجه كنید گاهی برخی افراد به این مواد حساسیت دارند كه در این صورت اصلاً نباید با این مواد دندان ها را سفید كنند. برای این كه مطمئن شوید شما به این مواد حساسیت ندارید، از دندان پزشك تان بخواهید قبل از مصرف، این مواد را روی شما آزمایش كند.

نكته دیگر این كه ممكن است پس از سفید كردن دندان‌هایتان ‌«دچار حساسیت دندانی» شوید كه با نوشیدن چای داغ یا آب یخ و خوردن ‌بستنی و مواد غذایی ترش، دندان‌هایتان به صورت گذرا درد خواهند گرفت. معمولاً این حساسیت گذراست و می توان با فاصله انداختن بین جلسات درمانی، آن را بهبود بخشید. پس از اتمام دوره‌ درمانی، اگر هم چنان حساسیت دندان های شما  به جا مانده بود، می‌توانید از خمیردندان ضد حساسیت استفاده كرده و آن را جایگزین خمیر دندان معمولی‌تان كنید.

به هر حال حساسیت دندانی یكی از عوارض سفید كردن دندان‌هاست كه شاید به آن گرفتار شوید.

چند درجه روشن‌تر؟

«اگر دندان‌هایم را سفید كنم، چند درجه روشن‌تر می‌شوند؟»

این شاید اولین سئوالی است كه از دندان پزشك می‌پرسید. در تبلیغات بسیاری از محصولات سفیدكننده دندان می‌بینیم كه ادعا می‌كنند، با یك بار استفاده از آن محصول، دندان‌های شما تا 9 درجه روشن‌تر می‌شوند، ولی این بیشتر یك فریب تبلیغاتی است تا واقعیت. معمولاً این محصولات، پس از هر بار استفاده، فقط 2 تا 3 درجه دندان‌ها را سفیدتر می‌كنند.

برای این كه بفهمید رنگ دندان‌هایتان، چقدر سفیدتر شده است، باید رنگ آنها را قبل و بعد از درمان، ثبت كنید. متأسفانه هنوز سیستم استانداردی در دندان پزشكی برای مشخص كردن رنگ دندان‌ها وجود ندارد و رایج‌ترین وسیله‌ای كه در مطب‌های دندان پزشكی استفاده می‌شود، نمونه رنگ "وایتا (Vita)" است. در این نمونه رنگ، رنگ دندان‌ها به 4 گروه تقسیم می‌شود:

A(قهوه‌ای مایل به سرخی)، B(زرد مایل به سرخی)، C(خاكستری) و D (خاكستری مایل به سرخی).

در هر یك از این 4 گروه، 4 یا 5 نوع تیرگی و روشنی وجود دارد. دندان پزشك به شما كمك خواهد كرد، رنگ دندان‌تان را قبل و بعد از درمان، با مقایسه با نمونه رنگ تعیین كنید و متوجه شوید، سفید كردن دندان‌ها، چند درجه دندان هایتان را روشن‌تر كرده است. جالب است بدانید، همه دندان‌های شما یك رنگ نیستند، معمولاً دندان های جلویی روشن‌تر و دندان‌های آسیا تیره‌ترند. هدف اصلی از سفید كردن دندان ها این نیست كه به روشن‌ترین درجه برسیم، بلكه دندان هایتان را باید تا درجه‌ای روشن كنید كه با رنگ چهره شما هماهنگی داشته باشد.

سفید كردن دوباره

شما نباید تصور كنید یك بار كه دندان هایتان را سفید كردید، تا مدت‌ها دیگر به سفید كردن آنها احتیاج نخواهید داشت. سفید كردن دندان‌ها اثرات همیشگی ندارد. دندان ها معمولاً یك سال یا بیشتر سفید باقی خواهند ماند و حفظ نتایج درمانی به این بستگی دارد كه شما پس از سفید كردن دندان هایتان، چقدر توصیه‌های ایمنی را رعایت كنید.

نوشیدن زیاد قهوه و چای، كشیدن سیگار، استفاده از نوشابه‌های رنگی و عدم توجه به بهداشت دهان، از عواملی هستند كه تمام زحمت‌های شما را بر باد می‌دهند و دندان‌هایتان را در مدت زمان كوتاهی پس از سفید كردن، به رنگ اولیه خود باز می‌گردانند.

سفید كردن دندان؛ هرگز

دوست دارید بدانید چه كسانی نباید دندان هایشان را سفید كنند؟ حقیقت این است كه سفید كردن دندان‌ها برای بعضی افراد جواب نمی‌دهد و یا حتی خطرناك و مضر است.اگر مینا و یا عاج دندان‌های شما به صورت مادرزادی دارای نواقصی بوده و بد ساخته شده باشند، بعید است بتوانید با این تكنیك به رنگ دلخواهتان برسید، شما باید دندان هایتان را لامینیت كنید.

بعضی افراد دندان های حساسی دارند و با خوردن غذاهای گرم و ترش و یا یخ و بستنی دندان هایشان «تیر» می‌كشد. اگر شما هم دندان های حساسی دارید، بهتر است به فكر سفید كردن دندان هایتان نباشید، چون این امر، حساسیت شما را تشدید خواهد كرد.

خانم‌های باردار یا شیرده نیز بهتر است سفید كردن دندان ها را به بعد از دوران بارداری یا شیردهی موكول كنند.

به طور كلی دندان ‌هایی كه رنگشان زرد، نارنجی و قهوه‌ای است به درمان پاسخ بهتری می‌دهند، ولی دندان هایی كه رنگ زمینه‌ای آنها خاكستری یا آبی است، چندان سفید نمی‌شوند.

اگر دندا ن های شما شدیداً تغییر رنگ پیدا كرده است، معمولاً فقط با سفید كردن دندان‌ها، به رنگ دلخواهتان نخواهید رسید.

هشت توصیه ی مفید:

1 - ژل سفید كننده را فقط به مقدار تجویز شده، درون قاشقك بریزید. تصور نكنید با مصرف بیشتر، دندان ها زودتر و بیشتر سفید می‌شوند.

2 - در مواقعی كه قاشقك حاوی ژل سفیدكننده در دهانتان است، از مصرف مایعات و غذاها خودداری كنید.

3 - زمان تجویز شده را دقیقاً رعایت كنید.

4 - از فشردن قاشقك حاوی ژل با فشار دندان‌های فك مقابل یا با دست اجتناب كنید.

5 - در طول درمان، از خوردن آشامیدنی‌ها و موادغذایی رنگی مانند قهوه‌، چای، انواع كولاها، سبزی و انواع سس‌های رنگی دوری كنید.

6 - سیگار نكشید و از خوردن میوه‌های ترش و اسیدی مثل مركبات و تنقلات مثل لواشك، تمبرهندی و قره‌قورت خودداری كنید.

7 - از همه مهم تر اینکه قبل از استفاده از مواد سفیدكننده و در روزهای بعد از آن، دندان هایتان را به خوبی مسواك بزنید و نخ بكشید.

8 - اگر قاشقكی كه دندان پزشك برای سفید كردن دندان هایتان در خانه به شما داده است، دقیقاً متناسب با فك‌های شما نیست با او تماس بگیرید تا آن را برایتان تنظیم كند. چون در غیر این صورت، مواد سفیدكننده از لبه‌های آن به لثه‌ها، لب و زبان شما رسیده و آنها را زخم خواهند كرد.

گلرخ ثریا

* مطالب مرتبط در این سایت:

لبخندی زیبا با دندان هایی سفید

چگونه فلوراید از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند؟

فلوراید؛استحکام دهنده ی ی دندان 

علت دندان درد

نحوه ی مسواک زدن صحیح (همراه با تصاویر)

روش استفاده از نخ دندان(با تصاویر) 

تغذیه و دندان های سالم کودک

شناخت علل پوسیدگی دندان 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.