پاتک نرم افزاری؛ حملات سایبری

اجماع بزرگان فناوری اطلاعات در داووس تشکیل شد. مقابله با حملات سایبر در دستور کار قرار گرفت. در اجلاس اعلام شد که اسراییل، آمریکا، فرانسه، چین و روسیه وارد رقابت تسلیحاتی سایبر شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاتک نرم افزاري؛ حملات سايبري

 

چهلمين نشست سالانه اقتصاد جهاني در داووس سوييس تشکيل شد. در اين نشست با حضور سران کشورها به غير از بازنگري وضعيت اقتصادي و بررسي راه‌هاي بهبود و برون رفت از بحران اقتصادي جهاني، مباحثي چون فناوري، نوآوري و مهم‌تر از همه جنگ سايبر که روز به روز در جهان گسترش يافته و به ابزاري براي بر پا کردن جنگ نرم تبديل شده، مطرح شد. در اين مراسم در ميان افراد برجسته جهان،  مردان موثر دنياي فناوري از جمله بيل گيتس و اريک اشميت و کارشناسان امنيتي نيز حضور يافته بودند.

پيمان جهاني براي جلوگيري از جنگ سايبر   

حمدون توره، دبير کل ITU(اتحاديه جهاني مخابرات) در نشست داووس با دادن هشدار در مورد افزايش جنگ سايبر در جهان، لزوم تبيين پيماني جهاني براي اجتناب از اين گونه حملات را که به يک جنگ تمام عيار تبديل شده، را تاييد کرد.

حمله سايبر چين به گوگل يکي از مباحث اصلي در داووس بود و توره در اين مورد گفت: خطرپذيري کشمکش‌هاي سايبر بين اين دو کشور سال به سال در حال رشد است. در همين راستا بايد پيمان جهاني تبيين شود تا هيچ کشوري اقدام به حمله سايبر نکند. وي با اشاره به حملات سايبر استوني در سال گذشته، افزود: جنگ سايبر ممکن است از يک بلاي ناگهاني همچون تسونامي هم بدتر باشد. او با پيشنهاد يك توافق بين‌المللي گفت: اين توافق مي‌تواند يك چارچوب شبيه يك معاهده صلح پيش از جنگ  باشد.

جنگ سايبر ممکن است از يک بلاي ناگهاني همچون تسونامي هم بدتر باشد.

توره عنوان کرد: کشورها بايد تضمين بدهند که شهروندان‌شان را از اين حملات در امان نگه داشته، از حقوق آنها در دسترسي به اطلاعات پشتيباني کنند و تروريست‌هاي سايبر را حمايت نکنند.

جان نگروپونته،‌ مدير سابق آژانس اطلاعات آمريکا نيز در اين مراسم گفت: با توجه به اينکه آژانس‌هاي اطلاعات در مرکز قدرت هستند، اولين گزينه براي حملات اينچنيني به شمار مي‌روند.

همچنين سوزان کالينز، سناتور حزب جمهوريخواه آمريکا اعلام کرد که اين حملات سايبر، جرقه‌اي براي افروختن يک جنگ تمام عيار است. اين پديده شبيه بمب‌گذاري در نيروگاه توليد برق است. اگر کسي در نيروگاه برق بمبي منفجر کند و مشاهده کنيم که اشخاص ديگري نيز چنين هدفي را دارند، مي‌توان نتيجه گرفت که جنگي در شرف وقوع است. حمله سايبر نيز ابعاد ديگري از اين جنگ است. با اين تفاوت که افراد سيستم‌هاي کامپيوتري را مورد هدف قرار مي‌دهند. کرگ ماندي(Craig Mundie)، مدير ارشد تحقيقات و استراتژي مايکروسافت نيز که در اين نشست شرکت کرده بود، اعلام کرد: حداقل 10 کشور در جهان وجود دارد که از نظر توانايي زيرساختي اينترنت مي‌توانند دست به حملات اينترنتي بزنند و به گونه‌اي اين کار را انجام دهند كه به نظر برسد از نقطه ديگري بوده است. وي افزود:

اينترنت بزرگ‌ترين مرکز کنترل و فرماندهي براي افراد شروري است که در اين کشورها زندگي مي‌کنند.

رييس شركت امنيت آنلاين مكافي در اجلاس داووس  چين، آمريكا، روسيه، اسراييل و فرانسه را جزو 20 کشوري نام برد که وارد رقابت تسليحات فضاي سايبر شده و خود را براي درگيري‌هاي اينترنتي آماده مي‌کنند.

ماندي و کارشناسان ديگر به نياز روزافزون نظارت بر اينترنت به ‌منظور مقابله با كلاهبرداري، جاسوسي و انتشار ويروس تاکيد کردند.

ماندي گفت: مردم هنوز درک زيادي از فعاليت‌هاي مجرمانه در اينترنت چه در سطح انفرادي و چه در سطح ملي ندارند، در حالي که اين پديده به امري بين‌المللي تبديل شده است. وي افزود: ما به سازماني شبيه به سازمان بهداشت جهاني براي اينترنت نياز داريم. زيرا حملات سايبر همانند بيماري‌هاي فراگير در حال شيوع است و بايد از طريق يک سازمان از شيوع اين پديده جلوگيري کرد. ماندي عنوان کرد که کاربران اينترنت نيز بايد همانند رانندگان که گواهي‌نامه رانندگي دارند، مجوز ورود به اينترنت داشته باشند.

ماندي خاطر نشان کرد: شما براي اينکه رانندگي کنيد، بايد گواهي‌نامه داشته باشيد تا نشان دهد که  قادر به رانندگي هستيد و از سوي ديگر خودروي‌تان نيز بايد معاينه فني شده و بيمه داشته باشد. اندري کودلسکي، مدير شرکت Kudelski Group اعلام کرد: بايد اينترنت جديدي ساخته شود که کاربران را مجبور به داشتن دو کامپيوتر کند. اين کامپيوترها به هم متصل نمي‌شوند و ويروس‌ها را به هم منتقل نمي?کنند. در واقع يک اينترنت براي عملکردهاي امن و ديگري براي فعاليت‌هاي آزاد است.

 

فشار گوگل به چين

اريک اشميت در اين نشست فرصت را غنيمت شمرد و در مورد وضعيت فيلترينگ در چين داد سخن داد. وي گفت: گوگل با سانسور اينترنت در چين مخالف است و قصد دارد با تحت فشار قرار دادن مقامات اين کشور، وضعيت را براي کاربران چيني بهبود بخشد.

وي افزود: دوست داريم شرايط زندگي چيني‌ها را به عنوان يک کشور در حال رشد بهبود داده و دسترسي به اطلاعات را براي شهروندان اين کشور آسان‌تر کنيم. اما سانسور اينترنت را دوست نداريم و اين امر را به صورت عمومي و رسمي اعلام کرده‌ايم. آنچه که ما مي‌خواهيم تغيير در اين کشور است و اميدواريم با انجام مذاکرات لازم دسترسي اطلاعات را براي چيني‌ها راحت‌تر کنيم.

 

بيل گيتس در نشست اقتصاد جهاني

بيل گيتس مدير عامل بازنشسته مايکروسافت در نشست اقتصاد جهاني داووس اعلام کرد که 5/4 ميليون دلار سرمايه‌گذاري کرده تا تحقيقات آکادميک گسترده‌تري در حوزه انرژي و تغييرات آب و هوايي زمين انجام شود. بخشي از اين سرمايه‌گذاري به منظور ساخت موتورهاي سازگار با محيط زيست و مديريت سيستم طبيعي کره زمين براي جلوگيري از افزايش گرماي جهاني انجام شده است. او همچنين گفت که خود را ملزم کرده که تا 10 سال آينده، در زمينه ساخت واکسن 10 ميليارد دلار هزينه کند.

فناوري‌هاي سبز در داووس 

سازمان‌دهندگان نشست جهاني اقتصاد در داووس سوييس براي کاهش دي اکسيدکربن درسال جاري دست به يک ابتکار جالب زدند. سازمان دهندگان نشست داووس، منطقه نشست را منطقه سبز اعلام کرده و با ايجاد تسهيلات لازم کاري کردند که مقامات کشورها و افراد براي تردد در اين منطقه از خودروهاي برقي يا وسايل نقليه عمومي استفاده کنند. هرسال نزديک به دو هزار و 500 نفراز بخش دولتي و خصوصي به همراه ده‌ها خبرنگار در اين نشست شرکت مي‌کنند و محل نشست مملو از انواع خودروها يا هليکوپترهاي شخصي مي‌شود که اين امر باعث افزايش دي‌اکسيد کربن مي‌شود. اما در نشست امسال اقدام نمايشي سازمان دهندگان تلاشي بود براي آگاهي بيش‌تر به مقامات کشورها و مردم براي توجه به آلودگي هوا و گرم شدن کره زمين با استفاده از فناوري‌هاي سبز بود.

 

فناوري‌ جادو مي‌کند

دانشمندان سوييسي در داووس با اشاره به اينکه فناوري‌ها جادو مي‌کنند، اعلام کردند که آخرين دستاوردهاي پزشکي، روباتيک و بيومکانيک تاثير بسيار زيادي در زندگي افراد مسن داشته است. اما با اين همه اتخاذ تصميم ‌هاي اساسي در اين زمينه ضروري است.

اين افراد معتقدند که همانطور که هر روز فناوري‌هاي جديدي براي جوانان و نوجوانان طراحي و ساخته مي شود، بايد فناوري‌هايي نيز براي افراد مسن طراحي شوند.

آنها با اشاره به اينکه افراد بالاي 65 سال، يک سوم جمعيت کشوري چون سوييس را تشکيل مي‌دهند، بايد در طراحي فناوري‌ها اين قشر از مردم نيز مورد توجه قرار گيرند. آنها بر ساخت روبات‌ها و فناوري‌هاي دستيار يا فناوري‌هايي که در خانه و بيرون از خانه به داد افراد مسن مي‌رسد، تاکيد کردند.

 

 

منبع: خبرگزاري فرانسه، Swissinfo

گزارش: نسترن صائبي

تنظيم براي تبيان: فاطمه مجدآبادي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت