همه چیز درباره پروبیوتیک ها (3)

در قسمت اول و دوم این مطلب به تعریف پروبیوتیک ها، اهمیت استفاده از محصولات پروبیوتیک و اثرات مفید آن ها بر بدن اشاره کردیم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه چيز درباره پروبيوتيک ها (3)

در قسمت اول و دوم اين مطلب به تعريف پروبيوتيک ها، اهميت استفاده از محصولات پروبيوتيک و اثرات مفيد آن ها بر بدن اشاره کرديم. حالا ادامه ي بحث...

فرآورده‏هاي حاوي باکتري‏ هاي پروبيوتيک

اين فراورده‏ها به سه گروه کلي تقسيم مي ‏شوند:

1- فرآورده‏هاي لبني حاوي باکتري پروبيوتيک

فرآورده‏ هاي لبني پروبيوتيک به ويژه ماست پروبيوتيک رايج ‏ترين مواد غذايي هستند که به عنوان محصولات پروبيوتيک مصرف مي‏ شوند.

2- فرآورده‏هاي غذايي غير لبني حاوي باکتري ‏هاي پروبيوتيک

از اين گروه مي ‏توان به انواع شيريني ‏هاي پروبيوتيک اشاره کرد.

3- مکمل‏ هاي غيرغذايي حاوي باکتري ‏هاي پروبيوتيک

مکمل‏ هاي رژيمي حاوي ميلياردها باکتري پروبيوتيک هستند که با تکنيک ‏هاي مختلف به صورت انواع مکمل در آمده ‏اند و به عنوان مثال در داروخانه ‏هاي ايالات متحده به صورت قرص، پودر و کپسول و... در دسترس همگان قرار دارند، ولي از ميان انواع محصولات پروبيوتيک، ماست پروبيوتيک رايج‏ ترين شکل مصرف اين دسته از مواد غذايي است.

ماست پروبيوتيک

ماست پروبيوتيک به لحاظ ظاهري شبيه ماست معمولي است، اما هر گرم از آن حداقل 10 باکتري پروبيوتيک زنده غير از باکتري ‏هاي بولگاريس وترموفيلوس موجود در ماست معمولي دارد.

اين ماست را مي‏ توان به شکل طعم دار(مثلا ماست ميوه‏اي) تهيه کرد. ويژگي‏ اين ماست از نظر طعم، بو، بافت، رنگ، آب انداختگي و... تفاوت‏ معني داري با ماست معمولي ندارد، اما از نظر تغذيه ‏اي مصرف آن به نيازهاي اسيدهاي آمينه و اسيدهاي چرب ضروري مورد نياز بدن پاسخ مي ‏دهد.

ضمناً فعاليت باکتري‏ هاي پروبيوتيک سبب افزايش دسترسي بيولوژيک بدن به يون ‏ها شده که از اين طريق کلسيم، آهن، منيزيم، مس، سديم و... بهتر جذب مي ‏شود.

اين ماست از نظر انواع ويتامين‏ ها مثل ويتامين A، C، ريبوفلاوين، تيامين، بيوتين، اسيد فوليک، توکوفرول و ... بسيار غني‏ تر از ماست معمولي است.

اين ماست در کشورهاي ديگر به نام‏ هاي مختلف ديگري خوانده مي ‏شود. مثلا در آلمان به آن " Bioghurt " مي‏ گويند.

آمريکا و ژاپن و پس از آن کشورهاي اروپايي بيشترين توليد محصولات پروبيوتيک را دارند. در چند سال اخير ژاپن به توليد و مصرف محصولات پروبيوتيک اهميت زيادي داده و استانداردهاي خاص اين محصولات را تدوين کرده است.

با توجه به فوايد بي‏ شمار آن بر سلامتي افراد جامعه و با افزايش روزافزون مصرف انواع مختلف مواد غذايي مخاطره آميزي که در دسترس همگان قرار گرفته، مصرف فرآورده‏ هاي پروبيوتيک جزء جدايي ناپذير رژيم غذايي جوامع پيشرفته شده است. بنابراين ضروري است دانش پژوهان علوم و صنايع غذايي و همچنين علوم تغذيه و رژيم‏ درماني با درک موضوع، سعي در رواج مصرف محصولات پروبيوتيک و ارائه اطلاعات مفيد در اين زمينه به مردم داشته باشند تا با مصرف فرآورده‏ هاي پروبيوتيک سبب بهبود و شاهد اثر مثبت آن بر سلامتي تمام افراد جامعه باشيم.

البته ذکر اين نکته ضروري است که افراد داراي بيماري‏ هاي گوارشي و يا ضعف ايمني و يا افرادي که به تازگي جراحي کرده‏ اند بهتر است براي مصرف اين محصولات با متخصصان مربوطه مشورت کنند زيرا باکتري‏ هاي مفيد در بدن‏ هاي بسيار ضعيف، مي‏ توانند فرصت طلبي کرده و خود به بدن لطمه بزنند.

مريم چمري - کارشناس ارشد علوم بهداشتي در تغذيه

دانشگاه علوم پزشکي تهران

اگر مي خواهيد با کارشناسان تغذيه ي سايت درباره رژيم هاي غذايي مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.

اگر مي خواهيد با پزشکان سايت درباره اين بيماري مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.

براي شرکت در بحث هاي انجمن سايت مرتبط با بهداشت و سلامت، اينجا را کليک کنيد.

  *مطالب مرتبط:

ماست را با معده خالي بخوريد!

خواص ماست

انواع ماست و مواد مغذي آنها

تاثير ماست بر سلامت روده

اثر شگفت انگيز ماست در لاغري

تهيه و توليد ماست

تاثير لبنيات بر جذب آهن

ارزش غذايي ماست

مصرف شير و لبنيات را فراموش نکنيد

سوخت چربي‌ها با لبنيات

بخش تغذيه و سلامت تبيان

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت