فصل تازه لبخند

خنده به عنوان یک عمل فیزیکی، باعث می شود ماهیچه های بدن و صورت حرکت کرده ، ضربان قلب بالا رود و مبادله اکسیژن تقویت شود و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فصل تازه لبخند

قدرت شفابخش خنده بر کودکان

به اعتقاد محققان، «خنده‏»، قوی‏ترین داروست. «ویلیام فرای»، استاد ممتاز دانشگاه «استنفورد» که در تحقیقات مربوط به خنده، پیشگام بوده، متعقد است خندیدن به عنوان یک عمل فیزیکی، فواید بسیاری برای سلامتی دارد؛ ماهیچه‏های صورت و بدن حرکت می‏کند، ضربان قلب بالا می‏رود، تنفس با افزایش مبادله‏ای اکسیژن تقویت می‏شود و همه‏ی اینها مشابه اثر مفید ورزش بر بدن است.

در یک پژوهش در دانشگاه «یوسی‏ال‏ای» محققان، آزمون تاثیر خنده‏ی کودکان بر بیماری‏های جدی مانند سرطان را ترتیب دادند. نتایج نشان داد که فیلم‏های خنده‏دار، به کودکان کمک می‏کند تا احساس درد و ناراحتی را کنترل کنند. یکی از محققان این مطالعه، برای کودکان لطیفه تعریف می‏کرد و شکلک در می‏آورد. یکی از کودکان این تحقیق می‏گوید: «بهانه‏ای برای خندیدن، موجب می‏شود درد را فراموش کنیم. وقتی ما می‏خندیم، شاید خوب نشویم اما احساس بهتری پیدا می‏کنیم.» شوخی، یک تجربه‏ی شخصی برای کودکان است و بستگی به سطح رشد یعنی سن و سطح فکر آنان دارد.

فیلم‏های خنده‏دار، به کودکان کمک می‏کند تا احساس درد و ناراحتی را کنترل کنند. شوخی، یک تجربه‏ی شخصی برای کودکان است و بستگی به سطح رشد یعنی سن و سطح فکر آنان دارد.

به اعتقاد «پل مک گی»، محقق امور کودکان و نویسنده‏ی مقاله‏ی «درک و ارتقای خنده در کودکان»، فرآیندی در کودکان رخ می‏‏دهد که آنان با خندیدن با همدیگر، احساس می‏کنند که به هم نزدیک‏ترند و این فرآیند، می‏تواند طی 12 ماه شکل‏ گیرد. در راستای این ویژگی مثبت، مواردی وجود دارد که پدر و مادران و دیگر افراد بزرگسال، می‏توانند آنها را برای افزایش و رشد شادی در کودکان به کار گیرند حس خندیدن در طول دوران رشد کودک به صورت زیر تغییر می‏کند:

10هفته بعد از تولد: خنده‏ی غیرارادی در حالت ناگهانی و یا آرامش شکل می‏گیرد، البته پس از 10 هفته و در هفته‏ شانزدهم، ممکن است کودک حدود یک‏ساعت در طول روز بخندد.

6 تا 12 ماهگی: اولین خنده‏های کودک، معمولاً از روی شوخ طبعی بوده و به دلخواه نیست، بلکه پاسخی‏ است در برابر صدا و لمس، مانند خنده بعد از قلقلک دادن. در این سن، کودک از یک عمل غیر منتظره خوشحال می‏شود مانند بازی «دالی موشه».

یک سالگی: در این سن، خنده از عکس‏العمل فراتر می‏رود و به شکل تقلید، تغییر می‏کند.

2سالگی: به صورت اشتباه کردن برای نشان دادن برتری انجام می‏گیرد مانند اینکه شما از او بپرسید: «آرنج تو کدام است؟» و او، زانوی خود را نشان دهد و بخندد.

3 سالگی: کلمات، نظرات و مخالفت‏های بی‏معنی برای شوخی‏های بچگانه و دلقک‏بازی از کودک سر می‏زند، مانند خواستن بستنی گلی و غذای کثیف برای خنده‏ی اطرافیان.

4 تا 5 سالگی: مرحله‏ی حل معماهای ابتدایی از طرف کودک هنگامی که او ساختار را می‏داند اما محتوا را خیر. برای نمونه می‏پرسد چرا جوجه از خیابان رد شد، برای اینکه به آن طرف برود؟

6 تا 7 سالگی: درک عمق معنی کلمه و معانی چند گانه‏ی کلمات خنده‏دار، بنابراین، اگر شما قصد دارید به کودک کمک کنید تا حس شوخ طبعی‏اش ارتقا یابد، چند راه پیشنهاد می‏شود:

- هنگامی که کودک، معمایی را تکرار می‏کند، وانمود کنید اولین باری ا‏ست که شنیده‏اید و جمله‏ای برای تشویق به او بگویید. این روش، خیلی بهتر است تا اینکه بگویید: «بیا به معما یا لطیفه‏ی جدید برات تعریف کنم.»

بهتر است هنگامی که کودک، معمایی را تکرار می‏کند، وانمود کنید اولین باری ا‏ست که شنیده‏اید و جمله‏ای برای تشویق به او بگویید. این روش، خیلی بهتر است تا اینکه بگویید: «بیا به معما یا لطیفه‏ی جدید برات تعریف کنم.»

- توضیحی ندهید که چرا فلان لطیفه، خنده‏دار نیست. اگر برای اولین بار مفهوم آن را متوجه نشد، توضیح در مورد آن فقط او را دلسرد می‏کند اگر شما از کودک بپرسید که چرا آن لطیفه با مزه است، در صورتی که مفهوم آن را متوجه نشده باشد، اغلب جواب می‏دهد که چون موجب خنده‏ی من شد و یا چون پدر و مادرم به آن خندیدند.

- اگر معمایی مناسب سن کودک نباشد، برای او توضیح دهید که بهتر است از این جملات و کلمات استفاده نکند و در مورد مضرات احتمالی آن برای کودک توضیح دهید.

- کودکی که اغلب در مدرسه برای استفاده‏ی نابه‏جا و نادرست لطیفه و معما، به دردسر می‏افتد، ممکن است احتیاج به جلب توجه داشته باشد. برای کمک به کودک، با معلم او صحبت کنید تا مشکلش حل شود و اگر حل نشد، موضوع را با مشاور در میان بگذارید.

منبع

ماهنامه شادکامی و موفقیت

تنظیم برای تبیان- مریم عطاریان

مقالات مرتبط

خندیدن جرم است!؟

کوچولو های شگفت آور

سال های طلایی کودکی

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت