سنت‌های فراموش‌شده زندگی

در گذشته بچه‌ها در مقابل بزرگترها صحبت نمی‌کردند و حریم‌ها حفظ می‌شد، اما الان مانند گذشته نیست. به همین دلیل تصمیم گرفتیم سنت‌های در حال فراموشی را یادآوری کنیم. در به کجا چنین شتابان به لقمه حلال و حرام پرداختیم. این اعتقاد قلبی من است. شعار نمی‌دهم، ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنت هاي فراموش شده زندگي

"به کجا چنين شتابان" سنت‌هاي فراموش‌شده زندگي را يادآوري مي‌کند

تهيه‌کننده مجموعه تلويزيوني "به کجا چنين شتابان" با اظهار رضايت از پخش سه روز در هفته آن، يکي از دلايل توليد اين پروژه را يادآوري سنت‌هاي فراموش‌شده در خانواده‌ها ذکر کرد.

حسن شکوهي درباره توليد مجموعه "به کجا چنين شتابان" به خبرنگار مهر گفت: مسلماً همه قصه‌هاي آثار نمايشي غير تکراري نيست، اما آنچه اهميت دارد زاويه نگاه به يک قصه تکراري است. گرچه قصه "به کجا چنين شتابان" معمولي است، اما سعي کرديم با پرداختن به جزئيات زندگي، سنت‌هاي فراموش شده در خانواده‌ها از جمله احترام زياد به پدر و مادر را يادآوري کنيم.

وي ادامه داد: در گذشته بچه‌ها در مقابل بزرگترها صحبت نمي‌کردند و حريم‌ها حفظ مي‌شد، اما الان مانند گذشته نيست. به همين دليل تصميم گرفتيم سنت‌هاي در حال فراموشي را يادآوري کنيم. در "به کجا چنين شتابان" به لقمه حلال و حرام پرداختيم. اين اعتقاد قلبي من است. شعار نمي‌دهم، اما معتقدم اگر کسي لقمه حرام به خانه ببرد در آينده نتيجه کار خود را مي‌بيند.

وي درباره کشدار بودن برخي صحنه‌ها گفت: اتفاقاً اين سئوال را خيلي‌ها از من پرسيدند، اما دليل آقاي زندباف تدوينگر پروژه خيلي قانع‌کننده است. وقتي ما "به کجا چنين شتابان" را مي‌بينيم، احساس مي‌کنيم برخي صحنه‌هايي که يونس در آن حضور دارد، مثل کافي‌شاپ، يا نقشه‌ کشيدن زمين و... خيلي کشدار است، اما از ديد يونس کاملاً طبيعي است.

شکوهي ادامه داد: يونس در يک محيط بسته زندگي کرده و وقتي به او ميدان داده مي‌شود، مسلماً فضاي جديد براي او تازگي و جذابيت دارد و با تامل به همه چيز نگاه مي‌کند. وقتي اين طور نگاه کنيم، متوجه مي‌شويم صحنه‌ها خيلي هم کش‌دار نيست و ايرادي بر آن وارد نيست.

وي درباره پوشش نگين صدق گويا که در مميزي تلويزيون حذف مي‌شود اما در اين مجموعه چنين نشده گفت: براي نشان دادن ناهنجاري‌ها مشکلي نيست پوشش شخصيت‌هاي بد را بد نشان دهيم، چون بايد مخاطب ما متوجه مشکلات بشود. وظيفه فيلمساز اين است که نمونه‌هاي مختلف هنجارها و ناهنجارها را نشان بدهد تا مخاطب خودش حق انتخاب داشته باشد.

در گذشته بچه‌ها در مقابل بزرگترها صحبت نمي‌کردند و حريم‌ها حفظ مي‌شد، اما الان مانند گذشته نيست. به همين دليل تصميم گرفتيم سنت‌هاي در حال فراموشي را يادآوري کنيم. در "به کجا چنين شتابان" به لقمه حلال و حرام پرداختيم. اين اعتقاد قلبي من است. شعار نمي‌دهم، اما معتقدم اگر کسي لقمه حرام به خانه ببرد در آينده نتيجه کار خود را مي‌بيند.

اين تهيه‌کننده درباره ديالوگ‌هاي شعاري مجموعه از جمله 20 دقيقه شعر خواندن يکي از شخصيت‌ها گفت: اين مسئله سليقه‌اي است، ممکن است فرد ديگري که مجموعه را نگاه مي‌کند، بگويد ديالوگ‌هايش خوب است و اصلاً شعاري نيست. مثلاً شما از صداي شجريان خيلي لذت مي‌بريد، اما يک نفر ديگر صداي او را دوست ندارد، در حالي که او استاد بزرگي است.

شکوهي خاطرنشان ساخت: معتقد نيستم ديالوگ‌هاي مجموعه شعاري است، چون سعي کرده‌ايم متناسب با سلايق مخاطبان باشد. به هر حال جلب نظر مخاطبان ميليوني تلويزيون ساده نيست اما همه گروه تلاش خود را کردند. آشنايي من و طالبي به سال‌هاي دور برمي‌گردد و خوشحالم که او همکاري با ما را پذيرفت.

اين تهيه‌کننده درباره به تعويق افتادن زمان پخش مجموعه که قرار بود ماه رمضان باشد گفت: وقتي مسئولان شبکه کيفيت کار را ديدند، علاقمند به پخش آن در ماه رمضان بودند، اما با سفري که براي آقاي طالبي پيش آمد، نتوانستيم آن را براي پخش برسانيم. مسلماً پخش شبانه مجموعه بهتر بود، چون مخاطبان بيشتر با آن ارتباط برقرار مي‌کنند، اما يک شب در ميان هم خوب است.

شکوهي درباره انتخاب بازيگران گفت: خوشبختانه در سينماي ايران فرد بدنامي نيستم و توانستيم بازيگران مد نظرمان را جذب کنيم. بابک حميديان بازي خوبي داشته و درخشيده است. بازيگران ديگر مثل رضا رويگري، علي عمراني، آهو خردمند و... هم خيلي خوب بازي کردند. البته براي نقش رويگري با زنده‌ياد خسرو شکيبايي صحبت هم کرده بوديم، اما عمر او به دنيا نبود.

مجموعه "به کجا چنين شتابان" روزهاي يکشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه از شبکه تهران پخش مي‌شود و داستان زندگي جواني را به تصوير مي‌کشد که مي‌خواهد يکشبه ره صد ساله برود. فريبا متخصص، پرستو گلستاني، بهروز بقايي، فريدون محرابي، محمدرضا قديريان، ساعد هدايتي، علي کاظمي و شکوهي ديگر بازيگران اين مجموعه 42 قسمتي هستند.

تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت