شما چه رنگی هستید؟

این رنگ برخلاف عقیده ی همگان رنگ نومیدی و عزا نیست بلکه نشانه خوش ذوقی و ظرافت طبع است. اگر از دوستداران این رنگ هستید مسلماً به شخصیت اطرافیان خود احترام می گذارید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شما چه رنگي هستيد؟

حتماً تجربه کرده ايد که گاهي اوقات با ورود به مکاني، ناخودآگاه احساس خاصي به شما دست مي دهد مثلاً اگر در آن مکان رنگ ها با هم هماهنگي داشته باشند، احساس شادي، نشاط، آرامش و... در شما به وجود مي آيد و همين طور در مکان هاي تنگ و تاريک با رنگ هاي سرد... احساس افسردگي، ترس، غم و... مي کنيد. اين در واقع گوياي تأثيرپذيري ما انسان ها از رنگ هاست. اين تأثير، ماهيت کاملاً رواني دارد و به طور غيرمستقيم بر روي رفتارها، واکنش ها و حتي افکار ما تأثير مي گذارد.دانستن تأثير رنگ ها به ما کمک مي کند تا در انتخاب رنگ و استفاده آن در محيط اطرافمان دقت بيشتري کنيم. تأثيرپذيري موجودات از رنگ ها به قدري زياد است که استفاده از آن براي درمان و اصلاح بسياري از ناهنجاري ها مفيد است. در اين مقاله سعي داريم نکاتي را در باب آثار برخي از رنگ ها بر روح و روان صفات شخصيتي افراد علاقمند به هر رنگ شرح دهيم با اين تفصيل که برخي از اين مطالب شايد از لحاظ علمي ثابت نشده و ميزان کاربري آنها به صورت مطلق نباشد.  

براي مثال رنگ آبي، رنگي است صاف، روشن، با طراوت، آرام، ساکت و اميدوار کننده مي توان گفت که رنگ آبي در دين اسلام رنگي مقدس است چون آسمان به رنگ آبي است و جايگاه فرشته ها و موجودات پاک است. گنبدهاي آبي رنگ و مناره هاي آبي همانند پلي بين زمين و آسمان است. امام جعفر صادق(ع) خطاب به مفصل مي فرمايند: «تفکر شما در رنگ آسمان که خداوند آن را به اين رنگ آفريده است و موافق ترين رنگ هاست، ديده و نور بصر را تقويت مي کند.» اطباء مي گويند که اگر کسي را ضعفي در ديده پديد آمده باشد بايد نظر کند به کبود مايل به سياهي. حضرت مي فرمايند: «پس تفکر کن که چگونه رنگ آسمان را کبود مايل به سياهي گردانيده که مکرر نظر کردن به آسمان به ديده ها ضرر نرساند.» رنگ آبي از لحاظ رواني نوعي تسکين دهنده بوده و براي دردهاي عصبي بسيار مفيد است. اين رنگ چون نوعي حالت سرد کنندگي دارد و نبض و تنفس را متعادل مي کند، نوعي آرامش دروني به فرد مي دهد.

 برخي روانشناسان عقيده دارند که با توجه به رنگ برگزيده و دلخواه فرد مي تواند تا حدي به خصوصيات اخلاقي و روانشناسي او پي برد. حتماً هر يک از ما رنگي را بيش از بقيه ي رنگ ها مي پسنديم. شما چه طور؟ رنگ مورد علاقه تان چيست؟ تشخيص رنگ دلخواهتان مي تواند ساده باشد، به در و ديوار اتاقتان نگاه کنيد، يکبار ديگر با دقت کمد لباس هايتان را ببينيد، به طور کلي چه رنگي بيشتر ديده مي شود احتمالا اين همان رنگ مورد علاقه تان است. براي نمونه رنگ هايي را در زير آورده ايم که مي توانند معرف برخي از خصوصيات و صفات اخلاقي شما باشند:

سبز و کنجکاوي

رنگ سبز رنگ طبيعت و تازگي است. اگر به اين رنگ علاقه داريد زندگي با شما آسان است. نقطه اشتراک فراواني با افراد علاقمند به رنگ پرتقالي داريد. روابط شما با ديگران بر پايه ي اصول و قرارداد است. دوست نداريد که در زندگيتان حوادثي رخ دهد اما کنجکاوانه به ماجراهاي زندگي ديگران توجه داريد.

فيروزه اي: اسرار آميز و پند ناپذير

دوستداران اين رنگ اسرار آميز و احساساتي هستند . کارهاي شخصي خود را به خوبي اداره مي کنند. پشتکار دارند و باثباتند و به نصايح ديگران در مورد کارهاي خود کمتر توجه دارند. فيروزه اي معمولاً رنگ مورد علاقه ي خانم هاست.

سياه: خوش ذوقي و ظرافت طبع

اين رنگ برخلاف عقيده ي همگان رنگ نوميدي و عزا نيست بلکه نشانه خوش ذوقي و ظرافت طبع است. اگر از دوستداران اين رنگ هستيد مسلماً به شخصيت اطرافيان خود احترام مي گذاريد و براي آنکه ديگران را با ارزش و برجسته نشان دهيد از هيچگونه کمکي به آنها دريغ نمي کنيد و هرگز خود را به ديگران تحميل نمي نماييد همچنين عقايد و نظريات ديگران را به آساني مي پذيريد.

پرتقالي: صداقت آري، هوسبازي هرگز

رنگي است ترکيبي و آنهايي که اين رنگ را رنگ دلخواه خود مي دانند متکي به نفس نيستند. اجتماعي و خوش خلقند و با مردم خوب رفتار مي کنند. اگر با کسي دوستي کنند صداقت و فداکاري دارند.

خاکستري: احساس بي نيازي

اين رنگ مظهر چشم پوشي از خوشي هاي دنياست. کساني که به اين رنگ علاقه دارند اغلب در زندگي احساس رضايت مي کنند، خاکستري رنگ عقلا است و جواناني که به اين رنگ اظهار علاقه مي کنند در واقع خود را هم شأن و هم طراز اشخاص کهنسال مي دانند و در زندگي احساس بي نيازي مي کنند. در دوستي به افراد مسن تر تمايل دارند و اغلب کساني که از نظر فکر و ايده بر آنها برتري دارند خيلي آسان طرف توجهشان قرار مي گيرند.

قهوه اي: قابل اعتماد

اگر رنگ قهوه اي را دوست داريد کاملاً مي توان روي شما حساب باز کرد. با ثبات و مقدس، شما هنرپيشه و کمي فيلسوف مآب هستيد به ندرت تغيير عقيده مي دهيد و با آن کمتر تصميم مي گيريد اما هر بار که تصميمي اتخاذ کنيد به آن عمل مي کنيد. شما در نگهداري پول و اسرار ديگران قابل اعتماد هستيد. ميل داريد مدام در عالم خودتان باشيد و گاهي اوقات با اطرافيان خود رفتار خشونت آميزي در پيش مي گيريد.

رنگ قرمز کشش عضلاني بدن را افزايش مي دهد و بر اعصاب سمپاتيک تأثير مي گذارد.

آبي: نظم، پشتکار، نهايي

رنگ آبي طرفداران زيادي دارد. اگر به اين رنگ علاقه داريد، کاملا مي توانيد احساسات و هيجانات خود را کنترل کنيد. ظاهر آرامش شما ديگران را وادار مي کند که به شما احترام بگذارند و دوست داريد هميشه مورد احترام و ستايش ديگران باشيد.  ميل داريد اغلب تنها باشيد. کارهاي خود را از روي نظم و ترتيب و بر پايه ي قواعد معيني انجام مي دهيد، يکي از خصوصيات شما پشتکار شماست.

قرمز: خوش قلب اما خودپرست

اين رنگ مظهر شدت و زياده روي است که گاهي در جهت مخالف آن است. قرمز رنگ عشق و تنفر و فداکاري و خشونت و خون و آتش است. کسي که به اين رنگ علاقه دارد هرگز نمي تواند در زندگي بي تفاوت باشد. اين گونه افراد تند و سرکش و در عين حال فعال و شجاع و کمي عجول هستند. قضاوت هاي عجولانه و ناگهاني در مورد ديگران اغلب سبب از بين رفتن دوستي هايشان مي شود، دو عيب بزرگ خودپرستي و عدم کنترل، در نفس آنهاست و دو صفت ممتازشان خوش قلبي و حس بزرگ طلبي است.افراد عصبي و با فشار خون بالا نبايد در معرض اين رنگ قرار بگيرند.به طور کلي دوستداران رنگ قرمز داراي خصوصيات متضادي هستند.

صورتي: مورد علاقه ديگران

رنگ صورتي در واقع همان قرمز است که کمرنگ شده باشد. اگر به اين رنگ علاقه داريد تمام خصوصيات رنگ قرمز را کمي ملايم تر دارا هستيد، با گذشت هستيد و در عشق، تندي نشان نمي دهيد. ديگران را خوب درک مي کنيد و با اطرافيان خود با ملايمت و لطف رفتار مي کنيد و به دليل نشاط و شادي تان مورد علاقه اطرافيان خود هستيد.

شاهد جوان

تنظيم براي تبيان: کهتري

مقالات مرتبط

براي زيباتر كردن دكوراسيون منزل از چه رنگهايي استفاده كنيم؟

با رنگ هاي زنده بيشتر آشنا شويم

آسمان را به خانه بياوريد

دنياي رنگي اطراف ما

تأثير رنگ ها بر سلامت شما

نوجوانان! رنگ مناسب انتخاب کنيد

رنگها و دنياي روابط

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت