تبیان، دستیار زندگی
کنار هم قرار دادن رنگ‏های گرم و سرد همواره روشی مناسب برای خلق یک فضای رنگی برجسته و درخشان بوده است که به دلیل داشتن ترکیبی بکر با درونمایه‏ای طبیعی، برای همیشه در یادها می‏ماند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنیای رنگی اطراف ما

دکوراسیون

رنگ‏های اصلی یا اولیه:ترکیب سه رنگ اولیه زرد و قرمز و آبی، صحنه مورد نظرتان را به نمایشی از رنگ‏های ناب تبدیل می‏کند. این رنگ‏های اصلی، پایه و اساس همه رنگ‏های دیگرند و هر کدام از این سه رنگ به تنهایی و بدون کمک گرفتن از دیگر رنگ‏ها می‏توانند نمایشی برجسته و سرشار از اعتماد به نفس داشته باشند. قرار گرفتن سه رنگ اصلی در کنار هم، ساده‏ترین ترکیب رنگ‏های سه گانه اصلی را شکل می‏بخشد. با کمال شگفتی، مشاهده می‏کنیم  که بسیاری از افراد مایل به استفاده از رنگ‏های اولیه در وسایل و اسباب‏بازی‏های کودکانشان هستند و از این موضوع غافل‏اند که ترکیب رنگ‏های اصلی زرد و قرمز و آبی، حالتی گرافیکی و بزرگانه به خود می‏گیرد که مناسب سن کودکان نیست. شما می‏توانید اتاق خواب شکوهمند و شایسته‏ای با استفاده  از رنگ‏های زرد و قرمز و آبی طراحی کنید و یا چند تا از اتاق‏های دیوار به دیوار را با سایه‏روشن‏های مختلف هر کدام از زندگی‏های اصلی رنگ آمیزی نمایید. این نکته را فراموش نکنید که رنگ‏ها بر اثر تابش نور به اجسام و انعکاس آنها به وجود می‏آیند. برای مثال، هنگامی که دیوار قرمز به وسیله نورپردازی روی دیوار زرد منعکس می‏شود، آن دیوار به رنگ نارنجی دیده می‏شود، و یا زمانی که نور تابانده شده به دیوار زرد روی دیوار آبی منعکس شود، سبز درخشانی حاصل می‏شود. با توجه به میزان نورهای داخل شونده به یک اتاق، بازتاب‏های آن نورها می‏توانند همانند یک منشور عمل کنند. از این اصل کلی می‏توان در چیدمان لایه‏های درخشان هر کدام از رنگ‏های اصلی در فضای یک آشپزخانه یا اتاق خواب استفاده کرد و با جاری شدن نور به درون اتاق‏ها فضایی رنگین کمانی به آنها بخشید.

دکوراسیون

با محصور کردن هر کدام از رنگ‏های اولیه به وسیله قالب‏های سیاه، سفید و خاکستری، چشم‏اندازی کاملاً متفاوت ایجاد می‏شود. در واقع، با محبوس کردن این رنگ‏ها در محدوده خصوصی اطرافشان،  از ثبات رنگی آنها محافظت کرده‏ایم. برای به وجود آوردن ترکیبات رنگی‏ای که به نسبت رنگ‏های سه گانه اصلی انتظار کمتری از آنها می‏رود، می‏توانید از سه رنگ‏مایه پر انرژی صورتی، آبی و سبز استفاده کنید. کنار هم قرار دادن رنگ‏های گرم و سرد همواره روشی مناسب برای خلق یک فضای رنگی برجسته و درخشان بوده است که به دلیل داشتن ترکیبی بکر با درونمایه‏ای طبیعی، برای همیشه در یادها می‏ماند. این ترکیب رنگی به گونه‏ای نیست که افراد را به محض داخل شدن به اتاق تحت تاثیر قرار دهد و سپس فراموش شود. این نوع آرایش رنگی با آنکه به اندازه تمامی ترکیبات رنگی گرم و سرد تاثیرگذار نیست، بسیار جسور و بی‏باک است. برای نمونه می‏توان سبز لیمویی، قرمز تمشکی و بنفش را در کنار هم قرار داد و ترکیبی جالب خلق کرد.

فضاهای نامتقارنی که با رنگ‏های متضاد پوشانده شده‏اند توانایی برجسته کردن عناصر طراحی غیرمتعارف را دارند.

شما می‏توانید به سادگی با استفاده از سه رنگ درخشان در نماهای مختلف اتاق، تصویری مجازی از عمق و فضا خلق کنید.

دکوراسیون

رنگ‏های گرم هم‏جوار:

این روزها با فراگیر شدن استفاده از منابع الهام شرقی، به دیدن رنگ‏مایه‏های گرمتر ترغیب می‏شویم، ترکیبات رنگی که شامل نارنجی‏های جسور، صورتی‏های درخشان و قرمزهای پررنگ می‏باشد. تصور کنید زمانی که وارد اتاقی می‏شوید که با درخشان‏ترین رنگ‏مایه‏های صورتی، زرد و نارنجی پوشانده شده است، چه احساسی به شما دست می‏دهد؟  سطوح وسیع رنگ‏های اشباع شده و بافت‏های گرافیکی گسترده‏ای را به یاد آورید که از رنگ‏مایه‏های گرم و درخشش نزدکی به نور نئون بهره برده‏اند. ترکیبات رنگی این‏چنین، که از کنار هم قرار گرفتن رنگ‏مایه‏های مقابل هم در دایره رنگ به‏وجود آمده‏اند، تحت عنوان رنگ‏های هم‏جوار در نظر گرفته می‏شوند.

پوشاندن یک اتاق با یک یا چند رنگ گرم و درخشان و یا رنگ‏های سرد، سریع‏ترین روش برای شکل دادن و همزمان به روز کردن آن اتاق‏ بدون کمترین مشکلی است. هنگام انتخاب رنگ‏مایه‏های یک ترکیب رنگی با کناره‏های گرم، به این نکته توجه کنید که قرمز و نارنجی با صورتی و زرد که پشت آنها قرار گرفته‏اند گرم‏ترین ترکیب‏ها را می‏سازند برای به دست آوردن رنگی درخشان که بیش از اندازه گرم و پرحرارت نباشد، ترکیب قرمز و زرد، و یا قرمز و مخلوطی از صورتی و نارنجی را بیشتر از ترکیب قرمز با نارنجی خالص به کار برید. در هر صورت، اگر طرح و برنامه‏ای بر این اساس دارید درنگ نکنید و فقط مراقب باشید که در دام سبز خنثی و یا ته رنگ گرم سفید گرفتار نشوید. در انتخاب و ترکیب این رنگ‏های گرم، از به کار بردن هر یک از آنها در درجات رنگی یکسان و مشابه اطمینان حاصل کنید تا رنگ‏مایه‏ای موجب ناپدید شدن و به چشم نیامدن رنگی دیگر نشود.

دکوراسیون

طراحی داخلی با استفاده از رنگ‏های همجوار صرفاً ایجاد ترکیبات رنگی بر اساس موقعیت رنگ‏ها در دایره رنگ و یا محدود به رنگ‏مایه‏های استاندارد نیست. شما در استفاده از قرمز در برابر زرد، و یا نارنجی در برابر صورتی آزادید، زیرا که گرمی و درخشش ذاتی رنگ‏ها بدون در نظر گرفتن نسبت آنها در دایره رنگ سبب می‏شود که این ترکیبات جلوه‏ای چشم‏نواز و هماهنگ داشته باشند. محدوده رنگ‏های سرد نیز دارای چنین ویژگی‏هایی است. هر کدام از ترکیب‏های سبز و آبی و بنفش به زیبایی با هم مخلوط می‏شوند تا فضایی خنک و آرام بسازند، همچنین می‏توان از رنگ‏های مرزی مانند لیمویی پررنگ و یا زرشکی روشن  که بین رنگ‏های سرد و گرم در دایره رنگ قرار گرفته‏اند بهره برد.

ایران آذین

تنظیم : کهتری

مقالات مرتبط

قاعده ای بی قانون

اگه خیلی گرمتون میشه...

قرمز، انرژی زا و هیجان آور

چه رنگی برای آب و هوای گرم

خانه ی ساده و زیبا

به شیوه ای نو بچینید

تنوع در دکوراسیون خانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.