انواع عکس دندان‌

عکس‌برداري از دندان با اشعه ايکس، علاوه بر تشخيص پوسيدگي دندان مي‌تواند در پيش‌بيني خطر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع عکس دندان‌

عکس‌برداري از دندان با اشعه ايکس، علاوه بر تشخيص پوسيدگي دندان مي‌تواند در پيش‌بيني خطر حمله قلبي نيز به کار رود. پژوهشگران مي‌‌گويند با مشاهده عکس‌هاي راديولوژي دندان مي‌توان از سخت شدن سرخرگ خون رسان مغز (تصلب شرايين) که در بروز حمله قلبي و سکته نقش دارد، آگاه شد. رسوب کلسيم در ديواره داخلي سرخرگ‌هايي که خون را به مغز مي‌رسانند، ممکن است نشانه اي از سکته‌ي قريب‌الوقوع باشد. اين کاربردي جديد از عکسبرداري دندان است.

عکس تک دندان

اين عکس را دندانپزشکان عکس «پري‌اپيکال» مي‌نامند. معمولا اين عکس از يک دندان و يا حداکثر دو تا سه دندان گرفته مي‌شود. از روي اين عکس مي‌توان پوسيدگي‌هاي سطح جونده دندان‌ها را تشخيص داد.

علاوه بر اين، با استفاده از اين عکس درمان ريشه دندان انجام مي‌شود. در طول درمان ريشه دندان حداقل 4 عدد از اين نوع عکس از دندان شما گرفته مي‌شود. عکس اوليه که وضعيت ريشه دندان را نشان مي‌دهد. عکس دوم که طول فايل و يا سوزن را در کانال دندان شما نشان مي‌دهد و دندانپزشک مي‌تواند به طول ريشه دندان از روي اين عکس پي ببرد. عکس سوم نشان مي‌دهد که آيا مواد پُِرکننده ريشه، تمام طول ريشه را پر کرده‌اند و در نهايت عکس آخر کيفيت درمان ريشه دندان را تاييد مي‌کند.

دستگاهي که اين عکس با آن تهيه مي‌شود، در هر مطبي موجود است و در انواع پيشرفته آن، دوز اشعه‌اي که به شما مي‌رسد، کم است. معمولا در انواع قديمي‌تر اين دستگاه، پزشک و پرستار هنگام تابش اشعه، پشت يک ديوار سُربي پنهان مي‌شوند، چون در طول روز بايد از چندين بيمار عکس بگيرند. ولي شما فقط در طي درمان چند عکس مي‌گيريد و دوز بسياري از اشعه را دريافت نمي‌کنيد. براي بررسي کامل دهان، حداقل 14 عدد از اين نوع عکس لازم است.

 

عکس مخصوص کودکان

عکس مخصوص کودکان مانند نوع قبلي است، با اين تفاوت که فيلم اندازه کوچک‌تري دارد تا در دهان کودک جا بگيرد. ميزان اشعه لازم براي عکس‌برداري از دندان‌هاي کودکان، کمتر از نوع بزرگسالان است که دستگاه توليد اشعه X، اين ميزان را تنظيم خواهد کرد.

عکس پانوراميک

اين همان عکس بزرگي است که همه دندان‌هاي فک بالا و پايين در آن ديده مي‌شوند. براي تهيه اين نوع عکس شما بايد معمولا به مطب‌هاي مخصوصي مراجعه کنيد که دستگاه مخصوص تهيه اين عکس را داشته باشند.

اين دستگاه معمولا دور سر شما مي‌چرخد تا تصوير مناسبي از همه دندان‌هاي شما تهيه کند.

دندانپزشکان به دلايل متفاوتي اين عکس را سفارش مي‌دهند. يکي از کاربردهاي آن بررسي شکستگي فک‌ها بر اثر ضربه ناشي از تصادف و يا زمين خوردن است. با اين عکس مي‌توان همچنين وجود تومور و کيست را در فک‌ها بررسي کرد.

قبل از درمان ارتودنسي و يا جراحي دندان عقل نيز لازم است که اين عکس را تهيه کنيد.

 

عکس بايت وينگ

شما با تهيه اين عکس، کمتر ميانه خوبي داريد، ولي اين عکس براي نشان دادن پوسيدگي‌هاي بين دنداني، مناسب است.

معمولا براي بررسي پوسيدگي بين دندان‌هاي عقبي، 4 عدد از اين عکس‌ها کافي است.

اسم اين عکس به معناي «بال پروانه» است، چون شما دندان‌هاي فک بالا و پايين را در اين عکس تقريبا به شکل بال پروانه خواهيد ديد.

در چکاپ‌هاي سالانه از دندانپزشک بخواهيد اين عکس را نيز حتما از دندان‌هاي شما تهيه کند.

 

 

 

عکس سفالومتري

اين عکس را هم حتما بايد در مراکزي مجهز به انواع دستگاه‌هاي راديوگرافي تهيه کنيد.

معمولا اگر نياز به ارتودنسي داشته باشيد، لازم است اين عکس را از دندان‌هايتان تهيه کنيد.

اين عکس براي بررسي رشد فک و صورت و جمجمه بسيار عالي است، در عين حال مسير رشد فک و صورت و الگوي صورت را نيز مشخص مي‌کند.

 

 

 

دکتر گلرخ ثريا

*مطالب مرتبط:

عکس دندان به چه دردي مي‌خورد؟

8 نكته مهم درباره روكش دندان

شناخت علل پوسيدگي دندان

مراحل پُر کردن دندان(با تصاوير)

شناخت ساختمان دندان

از دست دادن دندان ها

لبخندي زيبا با دندان هايي زيبا

درمان دندان هاي فاصله دار

ايمپلنت دنداني

آشنايي با انواع دندان ها

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت