فیلتر شد؛ چرا؟(2)

مصاحبه با حجت الاسلام آقاميري، مدير اطلاع رساني موسسه تبيان، در ارتباط با فیلترینگ.(قسمت دوم)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فيلتر شد؛ چرا؟ (2)

 

مصاحبه حجت الاسلام آقاميري با ماهنامه تحليلگران عصر اطلاعات (قسمت دوم):

 

 

نگاهي كه شما مطرح مي كنيد، نگاه سلبي است. آيا فكر نمي كنيد بايد نگاه ايجابي به اينترنت هم تقويت شود و در كنار تلاش براي فيلتر كردن محتواي نامناسب در جهت توليد محتواي مناسب و حضور فعالانه در سايت هاي اينترنتي پرطرفداري مثل فيس بوك و يوتيوب تلاش كنيم؟

بديهي است كه نگاه سلبي و ايجابي بايد در كنار هم باشد ولي نبايد تنها نگاه ايجابي داشته باشيم و نگاه سلبي را حذف كنيم. هم بايد فيلترينگ را جدي بگيريم و هم بحث ايجابي را دنبال كنيم. من قبول دارم كه بايد حضور در فناوري وب 2 را جدي بگيريم و زير ساخت هاي وب 2 را تاسيس كنيم. متاسفانه تا حدي غافل هستيم، ولي كم كم داريم به اين مساله هم مي پردازيم. فعلا به خاطر مشكلات بودجه اي بحث هاي ايجابي و توليد محتوا به نحو كامل به سرانجام نمي رسد. براي اين كار بايد از اشخاص حقيقي و حقوقي كمك بگيريم و حزب اللهي هاي متخصص و دوستداران انقلاب و شيعيان خالص حضور پيدا كنند و فعاليت هاي ايجابي در نسخه جديد (وب 2) را انجام دهند ، شايان ذكر است كه فعاليت هاي ايجابي در زمينه سايت ها و وبلاگهاي اسلامي در اينترنت موجود است و بحمدالله در حد شايسته اي فعال است و مشكل ما عدم حضور در نسخه جديد وب (وب 2) است و لازم است سازمان هاي دولتي و غير دولتي مرتبط كمك كنند و از افراد حقيقي و حقوقي علاقمند حمايت كنند تا آنها با انگيزه در عرصه هاي وب 2 وارد شوند .

   

به نظر مي رسد الان نگاه سلبي به اينترنت بيشتر و جدي تر از نگاه ايجابي است و در اين زمينه تعادل برقرار نيست. به نظر شما سازماني مثل سازمان تبليغات اسلامي كه عملكرد مثبتي در زمينه توليد محتواي اينترنتي داشته نبايد فعاليت ايجابي بيشتري داشته باشد؟

اين طور نيست كه ما از اين فعاليت ها حمايت نكنيم. ما به كسي نه نمي گوييم و اگر انگيزه افراد جدي باشد به آنها كمك مي كنيم. يادم مي آيد با عده اي از دوستان جوان در سال 68 خدمت رهبر معظم انقلاب رسيديم و با كمك سريع و مستقيم ايشان مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي قم تاسيس شد كه امروز بسيار موفق است ، چرا كه طرح تاسيس مركز تحقيقات ، طرح پخته و خوبي بود. الان تعداد طرح هاي خوب ارائه شده اندك است. البته بسياري از سايت هاي خوب اينترنتي ديني هم هست كه حاصل حمايت ديگر بزرگان است ، مجموعاً نمي گويم؛ هر كس انگيزه اي براي حضور داشته باشد ، حتماً پاسخ مي گيرد ، طبيعي است بايد طرح داشته باشد ، طرحش بديع و نو باشد ، پخته و بي اشكال باشد، پي گيري نمايد ، خسته نشود ، تا ان شاء الله موفق شود .

   

شما در زمينه جذب افراد متخصصي كه شايد از نظر ظاهري با شما متفاوت باشند، ولي ايده ها و طرح هاي خوب و ارزشمندي داشته اند هم فعال بوده ايد؟

ما از هر طرح خوبي كه داده شده استقبال كرده ايم. براي حمايت از طرح هاي مناسب در حوزه IT و توليد محتوا در داخل نظام، دلسوزان زيادي وجود دارند. خود ما كه عنايت ها و توجهات مختلف را ديده ايم و لمس كرده ايم، مي دانيم كه از ابتكار عمل استقبال مي شود و اگر انگيزه افراد كافي باشد به نتيجه مي رسند ولي اين طور نيست كه هر فرد ناپخته اي اگر بخواهد سايت تاسيس كند و يا نرم افزاري را طراحي نمايد، انتظار حمايت هم بايد داشته باشد. ما از سايت ها و نرم افزارهاي كيفي و جامع حمايت مي كنيم و اذعان دارم كه بايد در اين زمينه فعال تر باشيم.

   

به نظر شما چرا نگاه ايجابي به اينترنت به اندازه نگاه سلبي گسترده و پرطرفدار نيست؟

عنايت هايي كه از سوي مسئولان مختلف كشور به حوزه آي تي و اينترنت شده بيشتر شخصي بوده و كمتر سازمان دهي شده بوده است. با توجه به اين كه از نظر عده قابل توجهي از مسئولان، اينترنت هنوز هم يك تهديد جدي تلقي مي شود، نگاه ايجابي به اينترنت به كندي به پيش مي رود. اول بايد اين گروه از مسئولان را با اينترنت آشتي بدهيم. الان در ميان برخي دولتمردان نگرش هاي منفي به اينترنت و آي - تي وجود دارد و البته بسياري نيز به آن عنايت دارند.

    

نظر شما در مورد محدود كردن سرعت دسترسي خانگي به اينترنت به 128 كيلوبيت در ثانيه چيست؟

تصميم گيري در اين مورد و موارد مشابه در كميته هاي كارشناسي انجام مي شود و آنها نسبت به اين كه سرعت مناسب براي دسترسي به اينترنت در منازل چيست تصميم مي گيرند. من نمي توانم در مورد اين كه اين تصميم چقدر درست و كارشناسي است قضاوت كنم. بنده قطره اي هستم در ميان تعداد زيادي از كارشناسان حوزه اينترنت و فرهنگ.

    

فكر نمي كنيد كميته تعيين مصاديق فيلترينگ با فيلتر كردن سايت ها و وبلاگ هاي بي اهميت كه فقط چندصد نفر بازديدكننده دارند، آنها را با اهميت جلوه مي دهد و به نوعي به آنها آبرو مي دهد؟

شوراي فيلترينگ وظيفه دارد براساس قالبي كه در دست دارد ، سايت هاي مختلف را رصد كند. قالب ما زبان آن سايت و تعداد بازديدكنندگان و تعداد صفحات آن سايت نيست.

اگر سايتي از قالب ما بيرون بزند، و مخالف شرع مقدس باشد و بخواهد به انديشه هاي مستحكم جوانان ما شربه بزند طبيعي است فيلتر مي شود.

نمي توان گفت كه چون فلان سايت فقط دو صفحه دارد و بازديد كننده اش كم است و هزار شبهه افكنده است چون كوچك است ،نبايد فيلتر شود.

   

قبل از فيلتر كردن به سايت ها تذكر نمي دهيد؟

ابتدائاً چندين بار تذكر داده مي شود كه مطالب نامناسب را حذف كنند. بسياري از مديران اين سايت ها مطالب نامناسب را بر مي دارند و تعهد مي دهند. سايتشان هم اگر فيلتر شده باشد باز مي شود. ما تذكرات زيادي مي دهيم و اگر مشكلات را رفع كنند، رفع فيلتر مي شود . البته اگر محتواي نامناسب موجود حساسيت برانگيز باشد به سرعت وارد عمل مي شويم و آن سايت را فيلتر مي كنيم .

   

از بحث فيلترينگ كه بگذريم، برنامه هاي آتي شما براي سايت تبيان چيست؟

متاسفانه چند سالي است كه رخوت و سكوني در حوزه آي تي به وجود آمده و گريبان حوزه توليد محتوا را هم گرفته است.

ما ابتدا خيلي جدي حركت كرديم و فعاليت هاي گسترده اي انجام داديم و تلاش كرديم محتواي بسيار و با كيفيت توليد كنيم و در اين زمينه موفق هم شديم و توانستيم صدها گيگابايت اطلاعات پويا و ايستا را توليد و عرضه نماييم و بايد در نظر داشت؛ گاهي اوقات براي توليد اطلاعات خوب به اندازه يك صفحه A4 در اينترنت بايد 40 تا 50 هزارتومان هزينه كرد. ما تا مدتي قبل نزديك به 70 مشاور داشتيم كه به پرسش ها و مشكلات كاربران سايت تبيان در حوزه هاي مختلف پاسخ مي دادند.

 اين ها هزينه هاي سنگيني دارد و الان به خاطر كمبود بودجه تعداد اين افراد را كاهش داده ايم كه البته باعث اعتراض كاربران سايت هم شده است.

الان مثل سال هاي ابتدايي به ما بودجه تخصيص داده نمي شود، و به همين علت ميزان محتواي توليد شده در سايت تبيان كاهش يافته است. اينترنت مجال خوبي است براي جوانان و وقتي شعار جوان محوري سر مي دهيم بايد به آن عمل كنيم. بخش اعظم كاربران سايت ما 14 تا 28 ساله هستند و روزانه بين 600 تا 850 هزار بازديد از صفحات مختلف سايت تبيان انجام مي شود. تضمين ما اين است كه از اين تعداد 200 هزار نفر بازديدكننده خالص هستند. اميدواريم ارگان هاي ذي ربط مرتبط با جوانان و به خصوص سازمان ملي جوانان براي حل مشكل كمبود بودجه به ما كمك كنند.

   

از نظر شما ميزان آشنايي با مباحث آي تي در ميان مسئولان و مردم مطلوب است؟

متاسفانه در ايران سطح دانش آي تي، پايين است. و بسياري نمي دانند آي تي چيست. در بسياري از خانواده ها، پدري كه رايانه مي خرد، آن را يك ابزار دكوري مي داند و نمي داند با وارد كردن آن به خانه، يك تحول مثبت يا منفي به وجود آورده است. متاسفانه اين كاستي در سطح مديران عالي رتبه نظام هم كاملاً مشهود است ، حتي برخي اساتيد دانشگاه به اين رسانه عنايت ندارند و رايانه را ابزاري تشريفاتي و دكوري مي دانند. اين درحالي است كه در دنيا بحث دانش محوري و وب 2 و وب 3 مطرح است. ما هنوز در اين كشور در حال بحث هستيم كه بلندگو بهتر است يا اكو! به هر حال از طريق اينترنت مي توان فرهنگ و دين مردم را هم ارتقا داد.

   

حالا علي رغم همه مشكلات موجود چه برنامه اي براي آينده داريد؟

با توجه به تعاملي شدن هرچه بيشتر اينترنت مي خواهيم با مراعات همه جوانب وارد دنياي وب 2 شويم، ولي با گرايش خودمان.

با توجه به تعاملي شدن هرچه بيشتر اينترنت مي خواهيم با مراعات همه جوانب وارد دنياي وب 2 شويم، ولي با گرايش خودمان. 

ما قصد نداريم به خانه هر فكر و انديشه اي مبدل شويم. ما مي خواهيم افرادي را كه از خانواده تبيان و هم فكر آن هستند در اين سايت مشاركت بدهيم. آنها مي توانند در توليد محتوا با مسئولان سايت تعامل كنند و ما نهادي باشيم كه به طور مشترك، امكانات سايت تبيان را ميان تمامي كاربران تقسيم كنيم. داريم بر روي اين طرح كار مي كنيم و امكان سنجي مي كنيم تا توليد مشترك محتوا را ممكن كنيم.

تنظيم براي تبيان: فاطمه مجدآبادي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت