گلی با هزار رایحه خوشبو(باران حکمت9)

داستان ما همان داستان مجنون عامری است که از لیلی تنها نام او را در اختیار داشت، این بود که نامش را بر خاک نوشته و با همان نام دلخوش و شاد بود. گفت مشق نام لیلی می‏کنم خاطر خود را تسلی می‏کنم چون میسر نیست من را کام او عشق بازی می‏کنم با نام او
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باران حکمت 8

(تفسیر تمثیلی سوره حمد)

گلی با هزار رایحه خوش بو

 

تفسیر آیه: بسم الله الرحمن الرحیم

داستان ما همان داستان مجنون عامری است که از لیلی تنها نام او را در اختیار داشت، این بود که نامش را بر خاک نوشته و با همان نام دلخوش و شاد بود.

گفت مشق نام لیلی می‏کنم   خاطر خود را تسلی می‏کنم

چون میسر نیست من را کام او  عشق بازی می‏کنم با نام او

ما هم از خدا تنها مشتی نام بلدیم و با همان نام‏ها زندگی کرده و سرخوشیم.

نامت بمانا تا ابد ای جان ما روشن ز تو

و نام خدا مثل نام گل است وقتی می‏گویی گل، تمام گل‏ها همچون: رز، سرخ، نسترن، یاس، نرگس، شب‏بو و.... را شامل می‏شود، ولی وقتی می‏گویی نسترن دیگر شامل یاس نخواهد شد.

نام الله مثل نام گل است همین‏که می‏گویی الله، یعنی غفّار (کسی که می‏آمرزد)، ستّار (کسی که می پوشاند)، مومن (کسی که ایمنی می‏بخشد) و... ولی هنگامی که می‏گویی ستار دیگر معنای مومن را نمی‏‏دهد.

بنابراین بسم‏الله یعنی به نام همان کسی که غفّار و ستّار و کریم و مومن و سلام و... است.

از این‏رو می‏توان گفت: واژه الله تنها واژه‏ای است که به هیچ زبانی نمی‏توان ترجمه کرد، زیرا این واژه اشاره به هزار نام الهی دارد.

خدایا عاشقم عاشق‏ترم کن

رابطه ما با خدا رابطه گیلاس با درخت نیست.

وقتی گیلاسی از درختی چیده و جدا شد دیگر قابل بازگشت نیست و درخت هرگز او را نخواهد پذیرفت، بلکه رابطه ما با خدا چیزی شبیه یک کف آب با دریاست، شما اگر پیاله‏ای آب از دریا برگیری حتی اگر این آب نجس و آلوده و لجن هم شده باشد هر گاه آن را برگردانی آغوش دریا باز و آن‏را می‏پذیرد و هرگز پس نمی‏زند. و اول کاری که دریا با آن می‏کند زدودن تیرگی‏ها و پاک و زلال ساختن آن است. چون خدا رحمان و رحیم است، یعنی دریا دریا رحمت و احسان و لطف است و اگر ما فقط همین یک وصف را از او می‏فهمیدیم عاشق یا عاشق‏تر از این می‏شدیم.

خدایا عاشقم عاشق‏ترم کن

________________

پیوند به:

باران حکمت 8

باران حکمت 7

باران حکمت6

باران حکمت 5

باران حکمت 4

تالیف: محمد رضا رنجبر

تنظیم برای تبیان: شکوری

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت