واکسیناسیون اینترنتی

بهترین اقدامی که والدین برای تربیت فرزندان خود در زمینه اینترنت انجام می دهند این است که به آموزش یک سری از اصول و موازین بپردازند. این اصول عبارتند از:...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکسيناسيون اينترنتي

آنفولانزاي اينترنتي(2)

در يادداشت قبلي در خصوص ويژگي هاي محيط اينترنت، فوايد و خطرات احتمالي آن و برخورد خانواده با اين موضوع مطالبي را ارائه کرديم. در قسمت پيشين به اين نتيجه رسيديم که بهترين کاري که خانواده در برخورد با اين مقوله مي تواند انجام دهد، فرهنگ سازي است. هر چند ممکن است فرزندمان از نظر تکنيکي بيش از خودمان در مورد اينترنت بداند اما اين والدين هستند که درباره زندگي و معيارهايش، لذات و خطرات زندگي و.. بيشترين تجربه را دارند. در ادامه نکاتي ارائه مي شود که خانواده با انجام آنها قادر به فراهم کردن محيطي امن و مطمئن براي استفاده فرزندشان از اينترنت خواهند بود.                                                                                                                                   

هفت نکته براي والديني که فرزندشان از اينترنت استفاده مي کند

 

1- براي استفاده از اينترنت، فرزندتان را همراهي کنيد:

بهتر است شما و فرزندتان با هم به فضاي اينترنت وارد شويد و به جستجو در سايت هاي مختلف و مناسب بپردازيد. اين کار علاوه برآنکه جنبه نظارت و ارزش گذاري شما در رفتار فرزندتان را فراهم مي کند، امکان گفتگو و مشورت بين شما را فراهم مي آورد. تبديل اين امر به يک عادت قطعي، مي تواند زمينه رشد جنبه هاي ديگر فرزندتان را نيز فراهم آورد و او نيز در آينده شما را به عنوان مشاور خود بر مي گزيند.

 

2- فرزندتان را در فعاليتهاي اينترنتي خود شرکت دهيد و با آنها صحبت کنيد:

امروزه در کشور ما نيز بسياري از کارها مانند پرداخت هاي بانکي، ثبت نامها، رزو بليطهاي مسافرتي و... از طريق اينترنت صورت مي گيرد. هنگام انجام اين کارها مي توانيد فرزندتان را در کنار خود قرار داده و ضمن انجام اين کارها با هم صحبت کنيد و از او بخواهيد که او نيز کارهاي جالبي را که مي تواند با اينترنت انجام دهد و سايت هاي جالبي را که از آنها استفاده درسي يا تفريحي مي کند به شما نشان دهد و در مورد آنها با يکديگر صحبت و گفتگو کنيد.

 

3- از کنجکاوي فرزندتان زياد انتقاد نکنيد:

در استفاده از اينترنت، فرزندتان خواسته يا ناخواسته با سايتهايي مواجه خواهد شد که ممکن است محتواي آنها از نظر اخلاقي يا اعتقادي براي شما و فرزندتان خوشايند نباشد. بهترين راه حل براي اين مشکل آن است که در خصوص نامناسب بودن اين سايتها با فرزندتان به صحبت و استدلال پرداخته و تنها به فکر انتقاد و يا تنبيه او نباشيد. هيچگاه موقعيت خود را به عنوان يک هم صحبت قابل اعتماد نزد فرزندتان تضعيف نکنيد.

 

4- اخلاق مدار بودن در اينترنت را به فرزندتان بياموزيد:

همان طور که گفته شد يکي از جنبه هاي جذاب اينترنت ناشناس بودن افراد در آن است که اتفاقا بسياري از سواستفاده ها نيز از همين طريق صورت مي گيرد. به فرزندتان بياموزيد همانطور که در جامعه افراد بايد از دروغگويي و بد زباني بپرهيزند و از به زبان آوردن کلمات زشت و ناپسند که رفتاري غير اخلاقي و غير اجتماعي است خودداري کنند، در فضاي اينترنت نيز بايد ازبکار بردن واژه هاي نامناسب و زشت و يا ارائه اطلاعات غير واقعي، خودداري کنند.

 

5- مقررات استفاده از اينترنت را به طور توافقي با فرزندتان تعيين کنيد:

بهتر است براي ورود و استفاده از فضاي اينترنت به طور توافقي مقرراتي را بين خودتان و فرزندتان وضع کنيد. به عنوان مثال به موارد زير اشاره مي کنيم:

اطلاعات مربوط به هويت شخصي خود (نام،آدرس ،تلفن و..) را تا چه اندازه بازگو کند؟

چه نوع سايتهايي مناسب و قابل قبول هستند؟

طرز حرف زدن و يا نوشتن مطالب در فضاي اينترنت بايد چگونه باشد ؟و ...

 

6- اطلاعات حياتي و قابل اهميت را به فرزندتان بياموزيد تا در ارائه آنها خوددار باشد:

در بسياري از سايتهاي اينترنتي لازم است که کاربر يک سري از اطلاعات شخصي اعم از نام،آدرس، شماره تماس، ايميل، عکس و.. را در اختيار سايت قرار دهد تا بتواند از آن سايت استفاده کند. اولا بايد به او بياموزيد که کدام اطلاعات حساس و قابل سواستفاده است و در خصوص برخي از اين سواستفاده ها با او صحبت کنيد، سپس از او بخواهيد در مواجهه با چنين سايتهايي ابتدا با شما مشورت کند و اگر شما موافق بوديد، اطلاعات مورد نظر را ارسال کند و در صورت عدم تاييد شما به هيچ وجه حتي با اطلاعات جعلي نيز عضو سايت مذکور نشود(حفظ اخلاق مداري در اينترنت).

هيچگاه موقعيت خود را به عنوان يک هم صحبت قابل اعتماد نزد فرزندتان تضعيف نکنيد.

 

7- اجازه ندهيد فرزندتان با اشخاصي که از طريق اينترنت آشنا شده است به تنهايي ملاقات کند:

به او بياموزيد که افراد معرفي شده در فضاي اينترنت لزوما آن افرادي نيستند که فکر مي کنيد. اطلاعات داده شده از سوي آنها در موارد مختلف مانند جنسيت، سن و سال، تحصيلات و ... مي توانند غير واقعي باشند. بنابراين در صورت تمايل به ديدن آنها، حتما با شما صحبت کند و شما يا هر فرد قابل اعتماد ديگري را همراه داشته باشد.

 

مريم عطاريان- بخش خانواده و زندگي

مقالات مرتبط:

راههاي ايمن سازي کودکان

اصولي براي تربيت موثر

براي کودکتان وقت بگذاريد

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت