کنسرت مدار صفر درجه در برج میلاد

ارکستر مجلسی ایرانیان در اولین اجرای خود قطعاتی از ساخته های فردین خلعتبری را با صدای علیرضا قربانی در سالن همایش های برج میلاد از 19 تا 21 آذر ماه به روی صحنه می برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنسرت "مدار صفر درجه" در برج ميلاد  

ارکستر مجلسي ايرانيان در اولين اجراي خود قطعاتي از ساخته هاي فردين خلعتبري را با صداي عليرضا قرباني در سالن همايش هاي برج ميلاد از 19 تا 21 آذر ماه به روي صحنه مي برد.

به گزارش خبرنگار مهر، در نشست خبري که امروز در خانه هنرمندان برگزار شد عليرضا قرباني، فريدن خلعتبري و مديرعامل موسسه فرهنگي هنري ترانه شرقي به سئوالات خبرنگاران درباره اين کنسرت که با عنوان"مدار صفر درجه" قرار است برگزار شود پاسخ دادند.

 

آغاز به کار ارکستر مجلسي ايرانيان

در ابتداي اين نشست مديرعامل موسسه ترانه شرقي ضمن اعلام آغاز فعاليت رسمي ارکستر مجلس ايرانيان گفت: اين ارکستر با همکاري و مشاوره فردين خلعتبري تشکيل شده است و اين کنسرت آغازي براي فعاليت هاي مداوم اين ارکستر در زمينه موسيقي ايراني خواهد بود.

محسن رجب پور همچنين افزود: ما قصد داريم تا از آثار ساير آهنگسازان نيز براي اجرا بهره ببريم و اميدوارم که با مديريت هنري فردين خلعتبري شاهد اجراهاي راضي کننده اي براي مخاطبان به خصوص نسل جوان امروز باشيم.

ارکستر مجلسي ايرانيان در اولين اجراي خود قطعاتي از ساخته هاي فردين خلعتبري را با صداي عليرضا قرباني در سالن همايش هاي برج ميلاد از 19 تا 21 آذر ماه به روي صحنه مي برد.

فردين خلعتبري نيز در ادامه اين نشست ضمن اشاره به قطعات اين کنسرت گفت : از آنجا که اکثر اشعار قطعات اين کنسرت توسط افشين يداللهي سروده شده من جاي وي را خالي مي کنم و بر اين موضوع تاکيد مي کنم که اشعار يداللهي حال و هواي ويژه اي دارد که من بسياري از کارهايم را تحت تاثير آنها ساخته ام.

اين آهنگساز همچنين گفت: اين کنسرت به درخواست مردم تدارک ديده شده است و من از حدود پنج سال قبل قصد برگزاري آنرا داشتم اما هر بار به دلايل مختلفي اين کار ميسر نمي شد. به طور دقيق از زمان پخش سريال"مدار صفر درجه" بود که بارها و بارها از سوي مردم با تقاضاي اجراي اين کار مواجه شدم و قصد کردم تا در کنسرتي برخي از اين قطعات را که مردم با آنها خاطره دارند اجرا کنم.

وي تصريح کرد: در اين کنسرت 16 قطعه اجرا مي شود که 2 قطعه آن آوازي خواهد بود؛ ضمن اينکه تصنيف هاي ديگري نيز مانند تصنيف انتهايي سريال"شب دهم" و سريال"سايه آفتاب" به همراه چند قطعه جديد براي مخاطبان اجرا مي شود. ارکستر مجلسي ايرانيان نيز ارکستري زهي است که شباهت هايي با ارکستر ملي دارد با اين تفاوت که در آن از سازهاي بادي برنجي نيز بهره گرفته شده است.

 

اجرايي با قطعات خاطره انگيز

عليرضا قرباني نيز با تاکيد بر نوستالوژيک بودن بسياري از قطعات اين کنسرت گفت: از مدت ها قبل با اصرار مردم به فکر برگزاري چنين برنامه اي افتاده بوديم. در بسياري از کنسرت ها مردم در بخش بيز برنامه از ما اجراي قطعه شب دهم را مي خواستند و اين نشان از نوستالوژيک بودن چنين آثاري براي آنها داشت. خوشبختانه پس از مدت ها اين اتفاق با همکاري محسن رجب پور ميسر شد و من از اين موضوع خوشحالم.

اين خواننده همچنين با اشاره به تنوع همکاري هاي خود با گروه هاي بزرگ و کوچک افزود: يک خواننده از برخي جنبه ها مانند هنرپيشه است. برخي از خواننده ها در يک فرم اجرا تسلط خوبي دارند اما به فرض در اجرا به همراه ارکستر دچار ضعف هستند و من گمان مي کنم يک خواننده جامع بايد توانايي اجرا در تمامي اين فرم ها را داشته باشد.

وي در ادامه افزود: به نظر من به جز استاد شجريان استاد بنان تنها کسي است که به اين جامعيت در خوانندگي رسيده است و اين موضوع را در آثاري که از خود به جاي گذاشته مي توان ديد.

فردين خلعتبري نيز با اشاره به توانايي هاي قرباني افزود: تجربياتي که از قرباني در تمام اين زمينه هاي اجرايي مانند خوانندگي به همراه ارکستر شنيده شده نشان از توانايي او دارد و به نظر من در اين اجرا نيز صداي وي تحت تاثير ارکستر قرار نخواهد گرفت؛ بلکه اين ارکستر است که تحت تاثير صداي قرباني قرار مي گيرد.

اين آهنگساز همچنين درباره دليل همکاري خود با رجب پور به عنوان تهيه کننده اي که به طور تخصصي برگزار کننده کنسرت هاي پاپ بوده گفت: توانايي رجب پور در برگزاري کنسرت ها و همچنين ميزان احترامي که به مخاطبان حرفه اي و غير حرفه اي خود مي گذارد باعث شد تا ما در اين تصميم جدي تر باشيم. متاسفانه ما در ايران در بسياري از حوزه ها فقط نام حرفه اي را يدک مي کشيم در حالي که کارمان غير حرفه اي است؛ به نظر من رجب پور در برگزاري کنسرت ويژگي هاي يک حرفه اي را دارا است.

هزينه هاي بالاي کنسرت و نقش شوراي شهر

رجب پور نيز با گلايه از شرايط برگزاري کنسرت در ايران گفت: هزينه اجاره هر صندلي براي کنسرت در سالن همايش هاي برج ميلاد 26 هزار 500 تومان براي ما تمام مي شود که اين واقعا بسيار بالا است و من واقعا شرمنده مي شوم از اينکه قرار باشد بليط يک کنسرت با چنين هزينه هاي به فروش برسد.

وي همچنين گفت: ايجاد فضاي مناسب فرهنگي براي استفاده شهروندان از وظايف شوراي شهر و شهرداري محسوب مي شود. ما انتظار داريم که مسئولان هم کمي به اينگونه مسائل توجه کنند. پدر خانواده اي که در ماه 500 هزار تومان حقوق مي گيرد اگر بخواهد با خانواده اش دو ساعت از يک کنسرت استفاده کند بايد نيمي از حقوق ماهيانه اش را بپردازد آيا چنين چيزي ممکن است؟

تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت