معرفی و دانلود کتاب «تقویم عبادی»

می‌دانم که شما عاشق دانلود هستید. من هم کام شما را شیرین خواهم کرد و یک کتاب، از همان یاران مهربان، برایتان خواهم آورد و همراه با معرفی آن تقدیم حضور خواهم نمود. برای این هفته کتاب زیبای تقویم عبادی را آورده‌ام. این کتاب نوشته‌ی آقای مهدی مهریزی است ک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفي و دانلود کتاب «تقويم عبادي»

به نام خدا

دوستان خوب تبياني من سلام و وقت به خير

اگر خدا قسمت کند مي‌خواهم از اين به بعد هر هفته يک کتاب به شما هديه کنم!

مي‌دانم که شما عاشق دانلود هستيد. من هم کام شما را شيرين خواهم کرد و يک کتاب، از همان ياران مهربان، برايتان خواهم آورد و همراه با معرفي آن تقديم حضور خواهم نمود.

براي اين هفته کتاب زيباي تقويم عبادي را آورده‌ام. اين کتاب نوشته‌ي آقاي مهدي مهريزي است که با سبکي جديد به «اعمال السنة» پرداخته است.

اعمال السنة يا همان عبادات و مستحبات روز به روز سال، برنامه‌اي عبادي است که کتابهاي زيادي از ديرباز در اين باره نوشته شده است که مفاتيح الجنان نوشته آيت الله شيخ عباس قمي و المراقبات نوشته آيت الله آقا ميرزا جواد ملکي تبريزي امروزه معروفترين آنهاست که همه شما مي‌شناسيد.

کتابهاي ياد شده با تمام فخامتي که دارند، بخاطر زبان نگارشي خود، با مخاطب امروز هم کلام نشده و انس نمي‌گيرد. بخصوص مفاتيح که به علت حجم بالا و نوع عنوانبندي استفاده از تمام آن و بصورت منظم بسيار مشکل مي‌نمايد.

البته ناگفته نماند که مفاتيح تنها به اعمال السنة نپرداخته بلکه تمام تلاش مولف آن تدوين کتابي جامع در دعا و عبادت بوده است که برنامه عبادي سالانه بخشي از آن است.

اما کتاب خوب تقويم عبادي با شيوه‌اي جديد به تنظيم و فهرستبندي تمام آنچه در يک سال چه از نگاه روزانه و چه هفتگي و چه و ماهانه و سالانه براي يک فرد متدين و سالک نياز است پرداخته است.

 

نويسنده در مقدمه اين کتاب مي‌آورد:

در تقويم عبادى، ابعاد رشد معنوى انسان اعم از فردى و اجتماعى مطرح است. آنان كه تقويم عملى انسان را با خوشگذرانى، راحت طلبى، سرگرمى و... مي‌نگارند، شناختى والاتر از اين، از انسان ندارند و به گوهر ارزشمند زمان پى نبرده‌اند. اما بهره گرفتن از زمان و غنيمت شمردن آن دستور مكتبى است كه انسان را خوب شناخته است؛ مكتبى که مى گويد: آنكه دو روزش مساوى باشد، مغبون، و آنكه روز دومش بدتر باشد، ملعون است. هر كه در خود احساس رشد و زيادتى نكند، رو به نقصان است و براى او مرگ بهتر از زندگى است. زيرا در اين مكتب، زنده بودن اصل نيست؛ خوب زنده بودن مهم است.

لذا امام سجاد (ع) در دعاى مكارم الاخلاق فرموده است: خدايا! عمرم را تا هنگامى كه در راه طاعت و بندگى تو صرف مى‌شود، طولانى گردان. و چنانچه چراگاه شيطان گرديد، مرا به سوى خودت ببر، قبل از آنكه خشم تو بر من وارد شود.

... بندگى خداوند نيز دز قلمرو خاصى از كارها مانند روزه، نماز، و... محدود نيست؛ گر چه اينها مظاهر بارز نيايش است اما:

1. تلاش براى اداره زندگى خانوادگى، جهاد در راه خداست.

2. گام برداشتن براى رفع نيازمندىهاى برادران مسلمان، از هفتاد طواف خانه خدا برتر است.

3. تبسم در چهره برادران دينى، حسنه است.

4. نگاه محبت آميز فرزند به چهره پدر و مادر، عبادت است.

5. سلام كردن و با نرمى سخن گفتن با برادران مسلمان، عبادت محسوب مى شود.

6. عبادت، ده جز است كه طلب روزى حلال، نُه جز آن محسوب مى شود.

7. سخن عدل نزد حاكم ستمگر، جهادى برتر است.

8. نگاه كردن به چهره رهبر عدل گستر، عبادت است.

9. آنكه نفع براى مردم بيشتر باشد، نزد خداوند محبوب تر است.

10. برداشتن خار از سر راه مسلمانان، سبب داخل شدن به بهشت مى‌گردد.

11. مسواك زدن، خداوند را خشنود مى سازد.

و...

اين کتاب زيبا در پنج بخش اصلي :  مقدمه؛ برنامه روزانه؛ برنامه هفتگى؛‌ برنامه ماه هاى سال؛ و گوناگون تشکيل شده است که نکات زير به گفته جناب مهريزي از ويژگيهاي آن است:

1. هدف از تهيه و تدوين اين تقويم، بيان بعض دستورات و آدابى است كه با زمان پيوند دارند، نه همه دستورات دينى.

2. فتاوا، طبق نظر مبارك حضرت امام خمينى رحمه‌الله نقل شده‌اند.

3. در ترجمه دعاها، بيشتر از ترجمه مرحوم الهى قمشه اى استفاده شده است.

4. در تاريخ وقايع، نظر مشهور مورد مورد توجه بوده است.

5. در ضمن بيان آداب روزهاى ماه، به تناسب روز تولد و يا وفات چهارده معصوم عليهم السلام، خلاصه‌اى از زندگى ايشان آمده است.

 

اکنون مي‌توانيد اين کتاب ارزنده را دريافت نموده و از آن در راه تعالي و خوشبختي بهرمند شويد. اما يادتان نرود که به ديگران نيز معرفي کرده و فايل آن را ارائه دهيد.

شعار ما در اين مجموعه، کتاب بخوانيم و کتاب هديه بدهيم!

 

نوشته ‌:  حسين عسگري

گروه دين و انديشه تبيان

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت