هارت و هورت برای تبلیغ اسلام!
هارت و هورت براي تبليغ اسلام!
اشاره:
آنچه مي خوانيد بخش دوم مشروح سخنان استاد حجت الاسلام و المسلمين قرائتي است که در خلال سلسله جلسات درسهايي از قران، به تاريخ 2/7/1388 عنوان شده است:
برکات فردي انفاق را گفتيم اما بركات اجتماعي انفاق:
1- ايجاد اشتغال
خيلي از جوانها هستند كه اگر آدم يك ماشين به اينها بدهد، يك تاكسي برايشان بخرد، يا يك وامي به اينها بدهد، از فشلي بيرون ميآيد. كار ميكند، داماد ميشود، زندگياش را اداره ميكند. انفاق ايجاد اشتغال ميكند. خدا مي داند چه سرمايههايي نزد يك افرادي هست، كه ميتوانند سي تا چهل تا جوان را راه بياندازند. آنها آدم نيستند؟ تو فكر ميكني خيلي عاقل هستي و خيلي زرنگ هستي؟ نه آقا چيزهايي كه داريم از خودمان نيست. تلويزيون براي من نيست. هزارها دهها هزار طلبه هست كه تقوايش، سوادش، هوشش، از من بيشتر است. حالا دري به تخته خورده، دوربين را راست دهان من گذاشتند. من فكر ميكنم من يك كسي هستم. نخير! اينطور نيست. اگر يك گنجشكي روي منار نشست كه طاووس نيست. گنجشك است. حالا رفته روي منار نشسته است. اگر يك طاووسي هم در چاه رفت، اين هم گنجشك نيست. اين هم طاووس است، حالا مقدّرات اين را... نه همهي آنهايي كه در چاه هستند گنجشك هستند. نه همهي آنهايي كه سر منار هستند، طاووس هستند. از خودت نيست. به قارون گفتند: كمك كن. خدا به تو داده است. گفت: خدا به من نداده است. «أُوتيتُهُ عَلى عِلْمٍ عِنْدي» (قصص/78) «عِلْمٍ عِنْدي»، «عِلْمٍ عِنْدي»، يك علمي نزد من است من فوق ليسانس اقتصاد هستم. اين مديريت من است. اين جامعه شناسي و روانشناسي من است. اين ريش سفيدي من است. اين سابقهي من است. اين سليقهي من است.دائم من من ميكند. ايجاد اشتغال از بركات اجتماعي است.حديث داريم كه پول كه به فقير ميدهي دستت را ببوس. چرا؟ براي اينكه قرآن ميگويد: آنكه پول را ميگيرد خداست. «اِنَّ اللهَ يَأْخُذُ الصَّدَقات»
2- جذب افراد ضعيف به مكتب و امت و رهبر
يك افرادي هستند، بالاخره اگر يك كمكي به آنها كني علاقهمند به دين ميشوند. قرآن ميگويد: بخشي از زكات را به «وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ» (توبه/60) به كساني كه جذب ميشوند. مثلاً فرض كنيد كه وهابيها در تمام قسمتهاي آفريقا تقريباً مسجد ميسازند. بخشي از پول نفتشان براي مسجدسازي در كشورها است، و تبليغ وهابيت ميكنند. چرا مسلمانهاي ما اين كار را نكنند. جذب به مكتب، جذب به رهبر، جذب به دين، جذب به قرآن، خوب اينها عوامل مؤثري است. همين پولويي كه روز عاشورا ميدهند، اين خرجي كه روز عاشورا ميدهند، پولوهاي عاشورا را تعطيل كني امام حسين هم مثل امام جواد ميشود. در حد يك پرچم سياه، يك سري بايد پول خرج كرد كه اين قصه را دود و دم راه انداخت. ما گاهي وقتها بايد هارت و هورت بكنيم. اسلام ميگويد: هركس 5 دقيقه ميخواهد نماز بخواند، 5 دقيقه هم برود پشت بام داد بزند. خوب من ميخواهم با خدا حرف بزنم. نه! داد بزن. بايد موج به وجود آورد. آرايشگاهيها وقتي قيچي دست ميگيرند، ريش را درست كنند يا زلف را، به مو كه ميرسند قيچي ميكنند. يعني ده بار هم الكي به هم ميزند. دومرتبه باز الكي به هم ميزند. ميگوييم: آقا چرا الكي به هم ميزني؟ بگذار به مو كه رسيدي بزن. ميگويد: نه اين فضا سازي است. اين فضاسازي است. يعني اين خود اين فضاسازي خودش يك چيزي است.گاهي آدم بايد براي هارت و هورت پول خرج كند. البته هارت و هورت معقول! نه اينكه يك علامت بخريم، آهن سر دل بكشيم. اين عظمت اسلام است. شعائر اسلام هم خود خدا گفته است. آخر بعضي ها يك پولهايي خرج ميكنند، ميگوييم: چرا؟ ميگويد: جزء شعائر اسلام است. شعائر را خدا بايد بگويد شعائر چيست. «وَ الْبُدْنَ جَعَلْناها لَكُمْ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ» (حج/36) ميگويد: آن شترهاي بزرگ كه در مكه ميبريد آنها شعائر است. چرا؟ براي اينكه از شعائر يك شكمي هم سير مي شود. بله يك وقت هست كلمات امام حسين را به يك چيزي مينويسيم سر دست ميگيريم، راه ميرويم.«هيهات من الذلة» خوب اين شعار است. اما يكوقت نه! يك چيزي سر دل ميكشيم كه يا روي آن نوشته نيست، يا نوشتههايش قابل خواندن نيست. يا اگر نوشته است و قابل خواندن است ربطي به امام حسين ندارد. امام حسين خيلي جمله در كربلا گفته است. همان كلمات امام حسين را تابلو كنيد راه برويد. پس علت اينكه ما بايد انفاق كنيم اين است. 1- ايجاد اشتغال، 2- جذب افراد ضعيف
3- كم شدن فساد؛
بسياري از گناهان به خاطر فقر است كه اگر مردم فقرشان برطرف شود ديگر دست به آن خلاف نميكنند. فقر زدايي و كم شدن فساد.4- تعميق برادري؛
دو نفر به هم چهارده درجه علاقه دارند. اگر اين به او كمك كند، چهارده درجه، هجده درجه ميشود. يعني برادري و اخوّتشان مثل آجري كه بندش را ميكشي ديوار سفت ميشود. تعميق برادري.5- كمشدن فاصله طبقاتي در سايه انفاق و احسان
كم شدن فاصلهي طبقاتي؛ از پردرآمدها بخشي كه سمت كم درآمدها آمد، اين اختلافات طبقاتي كم ميشود.آزاد شدن بردگان، بخشي از پول زكات را ميگويند: بده برده را آزاد كن. برده را آزاد كن، خوب حالا اين... خوب اين خيلي ارزش دارد. گاهي يك كسي ميتواند باني شود. گاهي يك قاشق ماست ميخورد به يك ديگ شير همهي شير ماست ميشود. يك طوري مايه بگذاريم. حالا اين نميدانم رياست يا ريا نيست. حالا ريا بعد از عمل طوري نيست. ريا قبل از عمل، عمل را باطل ميكند. اگر خالص باشد. اگر بعد از اينكه كار شد كس بگويد طوري نيست. به شرطي كه آن زماني كه انجام ميداده قصدش گفتن نباشد. حالا من يك چيزي به ذهنم آمد بگويم.
قرآن ميفرمايد: بهشتيان ميپرسند: «ما سَلَكَكُمْ في سَقَرَ» (مدثر/42) چطور شما جهنمي شديد؟ ميگويند: به چهار دليل! يكي «وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ» (مدثر/44) ما كاري به فقرا نداشتيم.
ما كتاب تفسيرمان كتاب سال جمهوري اسلامي شد. كتاب سال هم رئيس جمهور 50 سكه به ما دادند. زمان آقاي خاتمي بود. و به حضور شما عرض كنم كه ما يك كمي، مقداري طلبكار داشتم دادم. باقي سكهها را گفتم: چه كنم؟ وقتي كه سكهها را دادند نزديك عيد بود. به رئيس زندان زنگ زديم همين ايشان كه الان استاندار اصفهان است. گفتيم: آقا! كسي هست در زندان به خاطر دويست، سيصد تومان، چهارصد تومان زندان باشد؟ گفت: اوه! خيلي. گفتم: ما يك مقدار سكه داريم شب عيدي چند نفر از اينها را آزاد كن. بعد گفت: حالا چرا خودت فقط سكه ميدهي؟ تو دو نفر بيشتر را نميتواني آزاد كني. 5 نفر، 10 نفر را، يك چند نفر را دعوت كردم گفتم: آقا كتاب ما برندهي كتاب سال شده است، اين سكههاي ما، شما هم لوتيگري كنيد روي آن بگذاريد، هركس هرچه ميتواند يك چند نفر را شب عيدي خوشحال كنيد. ما كه پهلوي زن و بچه هستيم. او هم كه در زندان است كنار زن و بچهاش باشد. آنها وقتي ديدند آخوند پول ميدهد. خوب آخوند زود به زود پول نميدهد. (خنده حضار) ديدند آخوند سكه ميدهد، اينها به غيرتشان برخورد. دو سه نفر يك پولهاي حسابي گذاشتند. يعني عرض كردم ما قاشق ماست شديم، آنها ديگ شير شدند. آقا 473 نفر را شب عيد آزاد كرديم. خيلي از اين كارها را ميشود كرد. آقا من يك ميليون ميگذارم. وضعم اين است. ولي شما نفري ده ميليون بگذاريد، بياييد اين گرهي كور را باز كنيم. نگذاريم اين ماشين در چاله بيفتد. بسيج شويم يك هل بدهيم آن را بيرون بكشيم. انفاق، بعد هم خدا مشكل را حل ميكند. خدا جبّار است. اسم خدا جبّار است. يكي از اسمهاي خدا، جبّار يعني جبران مي كند. در دعاي عيد فطر ميخوانيم «و اهل الجود والجبروت» «جود» يعني نداري به تو ميدهد. «جبروت»يعني داري كم داري، جبران ميكند. يعني هركس ندارد خدا به او ميدهد، هركس كم دارد خدا جبران ميكند. «و اهل الجود والجبروت» آزاد كردن بردگان، گرفتارها.
رونق دادن به ورشكستهها، آدمي كه ورشكست است مثل پيچ و مهرهاي است كه روغنش تمام شده است. يك خرده روغن بزني دومرتبه راه ميافتد. بالاخره حالا ماشينش در درّه افتاد، قالياش سوخته است.يك عمل جراحي پيش آمده چند ميليون خرج كرده است.«فَشَل» شده است. اين پيچ و مهره را يك خرده روغن بزنيد حل ميشود.
خدا آيت الله العظمي حائري، حاج آقا مرتضي حائري را رحمت كند. يك جلسهاي براي بازاري هاي قم داشت، كارش هم اين بود يا درس خارج ميداد، يا از تجّار براي فقرا پول ميگرفت. خوب آيت الله حائري خودش چيزي نداشت. حضرت امام دربارهي حاج شيخ عبدالكريم حائري مؤسس حوزهي علميه كه استاد امام بود، گفت: در عظمت استاد ما همين بس كه آن شبي كه استاد ما مؤسس حوزهي علميهي قم از دنيا رفت، بچههايش نان خوردن نداشتند. لازم هم نيست آدم خودش داشته باشد. ممكن است كسي فقير باشد ولي آبرو داشته باشد. رونق دادن به ورشكستگان، در راه ماندهها، ارائهي خدمات، اصلاً تعديل ثروت اينها هم بركات اجتماعي است. اشاره ميكنند وقت تمام شد. حالا اگر انفاق نكني چه؟باز اينجا يك چيزي نوشتم. فهرستش را ميخوانم ديگر وقت ندارم. در نيم دقيقه، اگر در راه خدا پول خرج نكني، چه خمس، چه زكات، چه انفاق اگر در راه خدا خرج نكني، حديث داريم در راه باطل خرج ميكنيد. حديث داريم كسي كه در راه خدا خمس ندهد، امامان و اهل بيت به او دعا نميكنند.امام رضا فرمود: ما نيازي به خمس شما نداريم. اما كسي كه حق اهل بيت را ندهد، خودش را از دعاي ما محروم كرده است.
6- ترك زكات و انفاق، از عوامل ورود در جهنّم
سقوط در جهنم، قرآن ميفرمايد: بهشتيان ميپرسند: «ما سَلَكَكُمْ في سَقَرَ» (مدثر/42) چطور شما جهنمي شديد؟ ميگويند: به چهار دليل! يكي «وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ» (مدثر/44) ما كاري به فقرا نداشتيم. نمازش قبول نميشود. روايات زيادي داريم كه اگر كسي نماز بخواند زكات ندهد، نمازش قبول نيست. حضرت در مسجد آمد چند نفر را بيرون كرد. گفت: برو بيرون، برو بيرون، برو بيرون، برو بيرون! يا رسول الله چرا اينها را بيرون كردي؟ فرمود: اينها نماز ميخوانند زكات نميدهند. بركت محو ميشود. حديث داريم خدا بركت را از زندگياش ميبرد. پول خيلي دارد اما خير نميبيند. مالش هم تلف ميشود. تلف شدن مال، حذف بركت، محرومين او را دوست ندارند. كينهي محرومين در... يعني محرومين كينه ي او را در دل دارند. كينهي او در دل محرومين، محو بركت، تلف شدن مال، قبول نشدن نماز، سقوط در جهنم، يكي هم سنگدلي، قصاوت قلب است. اينها همه روايت است ديگر وقت نداريم بگوييم. بياييد هركس هرچه دارد. امام صادق وقت ميوه ها كه ميشد، ميگفت: ديوار باغ را سوراخ كنيد هركس ميخواهد بخورد، بيايد بخورد. راه را براي خير رساني باز كنيد.به شرط اينكه مردم هم انصاف داشته باشند. حريم مال مردم را نگه دارند. اگر مردم تقوا داشته باشند، وقتي صاحبخانه گفت: پسرم داماد شده، كار دارم، قرض دارم. بلند شو برو، بلند شود برود. اگر مردم زود بلند شوند بروند، خانهي خالي خيلي است كه به مستأجرين بدهند. اينقدر خانهي خالي هم هست كه ميگوييم: بابا خوب اين طبقه ي بالا خالي است بده. ميگويد: آخر بدهم بلند نميشود.يعني بيتقوايي فقرا هم باعث ميشود كه اغنيا بخل پيدا كنند. اگر فقراي ما عفيف باشند، اغنياي ما سخي باشند، اينقدر گير نداريم.خدايا به اغنياي ما سخاوت، به فقراي ما عفت مرحمت بفرما. ايماني به ما بده كه پول خرج كردن در راه رضاي تو را دوست داشته باشيم. حديث داريم كه پول كه به فقير ميدهي دستت را ببوس. چرا؟ براي اينكه قرآن ميگويد: آنكه پول را ميگيرد خداست. «اِنَّ اللهَ يَأْخُذُ الصَّدَقات» خدا صدقه... پس دستت را در دست فقير گذاشتي، يعني دستت را در دست خدا گذاشتي. دستت را ببوس و به فقير بگو به من دعا كن. يعني خودتان را بالا ندانيد. خدايا روحيهي سخاوت را در ما زنده بفرما.
تنظيم براي تبيان: گروه دين و انديشه_شکوري