سینه پردرد موذن نامی کشور

استاد «حسين صبحدل» در بستر بيماری در گوشه اتاقش هنوز هم وقتی نوای قرآن را می‌شنود كمر راست می‌كند و دست تكان می‌دهد، گويی به ياد سال‌ها مجاهدت در راه قرآن و انقلاب و به ياد حسينيه ارشاد می‌افتد، اما سينه پردردش توان بيان ناگفته‌ها را ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سينه پردرد موذن نامي کشور

استاد «حسين صبحدل» در بستر بيماري در گوشه اتاقش هنوز هم وقتي نواي قرآن را مي‌شنود كمر راست مي‌كند و دست تكان مي‌دهد، گويي به ياد سال‌ها مجاهدت در راه قرآن و انقلاب و به ياد حسينيه ارشاد مي‌افتد، اما سينه پردردش توان بيان ناگفته‌ها را ندارد. 

دوباره همان خيابان‌ها و كوچه‌ها و دوباره همان برخورد گرم و صميمي فرزند و همسر استاد كه مرا به ياد اولين ديدار خود با موذن انقلاب مي‌انداخت؛ هوا تاريك است و چراغ‌ها در كوچه روشن، همه گروه كه ترافيك پرحجم بزرگراه رسالت را پشت سر گذاشتند، در كوچه‌اي خلوت و مملو از سكوت كه منزل استاد حسين صبحدل در آن واقع است، به هم مي‌رسيم.

«محمدعلي خواجه‌پيري» رئيس مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني كشور، «رحيم خاكي» رئيس سازمان فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان كشور، «مرتضي رضايي‌زاده» معاون خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) و «عيسي عليزاده» معاون سازمان فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان كشور ديشب، 31 شهريورماه، مهمان استاد حسين صبحدل قاري و موذن نامي كشورمان بوديم تا از وي عيادتي كرده باشيم و به پاس سال‌ها تلاش وي در راه اعتلاي قرآن و ميهن، برايش دعاي خير كنيم.

استاد كه ديگر توان صحبت كردن هم ندارد، راه هم نمي‌رود، آلزايمر شديد به مرحله بسيار پيشرفته‌اي رسيده و كار را بر استاد و خانواده‌اش سخت كرده است. خواجه‌پيري باز هم در بدو ورود احوال استاد را از فرزندش مي‌پرسد؛ «علي صبحدل» مي‌گويد: دوبار به علت افزايش تراوشات سينه، راه تنفسي بر استاد بسته شد و اوضاع وخيم بود، طي دو مرحله در دو بيمارستان مختلف پدر را بستري كرديم كه به لطف خدا خطر رفع شد.

وي ادامه مي‌دهد: در حال حاضر كه حال پدر كمي بهبود يافته و به منزل بازگشته‌اند، هر روز يك نفر كمك‌كار به خانه مي‌آيد تا برخي مراقبت‌ها از استاد به شكل مطلوب‌تري انجام شود و همين موضوع براي ما در هر روز 35 هزار تومان هزينه دارد و تقريبأ در پايان هر ماه يك ميليون تومان مجموع هزينه نگهداري از استاد است و اين براي خانواده سنگين است.

بيماري، يك امتحان الهي براي استاد و خانواده‌اش است

صحبت‌ها درباره نگهداري از استاد ادامه دارد و خواجه‌پيري به فرزند و همسر استاد خسته نباشيد مي‌گويد و يادآوري مي‌كند كه اين بيماري، يك امتحان الهي براي استاد و خانواده‌اش است و بايد در اين كار صبر كرد؛ درباره هزينه‌هاي مراقبت از استاد هم صحبت مي‌شود كه به پيشنهاد «رحيم خاكي» قرار شد با همكاري سازمان فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان كشور، از يكي از شركت‌هاي پزشكي طرف قرارداد، فردي با توانايي‌هاي تخصصي ويژه براي مراقبت و ارزيابي روزانه حال استاد معرفي شود و از سويي، خواجه‌پيري هم قول داد مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني كشور هزينه‌هاي اين مراقبت را پرداخت كند. 

خواجه‌پيري با همسر استاد كه احوال‌پرسي مي‌كند، مي‌گويد حامل سلام «سيدمحمد حسيني» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي است كه جوياي احوال استاد حسين صبحدل بوده است؛ خواجه‌پيري اين را هم مي‌گويد كه قرار است فردا ديداري با وزير داشته باشد و گزارش حال استاد صبحدل را به وي بدهد.

علي صبحدل باز هم از احوال پدر مي‌گويد كه در سن 78 سالگي از سال گذشته خيلي ضعيف‌تر شده است، به علت مشكلات سينه و امكان ورود غذا به ريه‌ها، در حال حاضر از طريق معده ــ از طريق لوله به صورت مستقيم ــ به استاد حسين صبحدل غذا مي‌دهند و اين در حاليست كه استاد بيشتر اوقات در خواب است و گاهي كه در طول روز بيدار مي‌شود با كمك پرستار چند قدمي راه مي‌رود و البته گاهي هم در پاسخ به پرسشي كلمه «الحمدلله» را تكرار مي‌كند.

محمدعلي خواجه‌پيري، رئيس مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني كشور تلاش دارد با استاد هم كمي حرف بزند، صدا مي‌كند «آقاي صبحدل»؛ كه استاد هم تكاني مي‌خورد اما صدايي در پاسخ شنيده نمي‌شود، خواجه‌پيري باز هم صدا مي‌كند و در نهايت دعاي خيري براي استاد دارد و آرزوي سلامتي.

همسر استاد صبحدل نيز از احوال استاد توضيحاتي را ارائه مي‌دهد، اما بيشتر علاقه‌مند است كه پسر استاد در اين رابطه صحبت كند و خود در گوشه‌اي مراقب است كه مهمانان در پذيرايي چيزي كم نداشته باشند؛ همسر استاد اما خاطرات فعاليت‌هاي حسين صبحدل پيش از انقلاب را به خوبي ياد دارد، حسينيه ارشاد را خوب مي‌شناسد و علي شريعتي را، و اين‌كه استاد چقدر در آن ‌سال‌ها در جمع‌هاي خانوادگي و دوستان درباره مسائل سياسي صحبت مي‌كرده و در زمينه بحث‌هاي سياسي داغ معروف بوده است.

اذان استاد حسين صبحدل به جرأت فني‌ترين اذان كشور است

رحيم خاكي هم از استاد و اذان معروفش حرف مي‌زند و تأكيد مي‌كند كه استاد قاري و موذن يكي از سياسي‌ترين بخش‌هاي كشور پيش از انقلاب اسلامي بوده و در حسينيه ارشاد فعاليت‌هاي مذهبي قابل توجهي انجام مي‌داده است. خاكي كه از قاريان بين‌المللي كشورمان است و در رشته‌هاي مختلف مسابقات قرآن كار داوري را برعهده دارد، اين را هم مي‌گويد كه اذان استاد حسين صبحدل به جرأت فني‌ترين اذان كشور است كه اگر در جزئيات با ساير اذان‌ها مقايسه شود حرف اول را در رعايت برخي نكات تجويدي مي‌زند و تقريبأ همه عناصر لازم را دربر دارد. 

خواجه‌پيري هم بر آن فرمايش مقام معظم رهبري تأكيد مي‌كند كه فرمودند: «اذان آقاي صبحدل يكي از فني‌ترين اذان‌هاي ايران است كه از صدا و سيما هم پخش مي‌شود».

صحبت‌ها كه به اين‌جا مي‌رسد رحيم خاكي، به درخواست جمع آماده تلاوت قرآن مي‌شود؛ چهره استاد صبحدل و حركات وي در هنگان تلاوت سوره‌هاي مباركه «حمد، توحيد و قدر» ديدني بود، نواي قرآن كه شنيده مي‌شد و با هر «بسم الله الرحمن الرحيم» حسين صبحدل كمر راست مي‌كرد، گويي آيه‌هاي قرآن بر جان وي مي‌نشيند، هر آيه كه تلاوت مي‌شد استاد دستي تكان مي‌داد، گويي عمق كلام الله را درك كرده است.

همه جمع در سكوت محض به كلام وحي گوش سپرده بودند و البته نگاه حاضران متوجه استاد بود كه باوجود آن بيماري شديد، اما چطور در هنگام شنيدن نواي قرآن كريم از خود واكنش نشان مي‌داد، چه آرامش عجيبي در فضاي اتاق حاكم شده بود، تا زمان پايان تلاوت كه صداي صلوات و دعاي خير حاضران بلند شد.

خواجه‌پيري باز هم به فرزند و همسر استاد دلداري مي‌دهد و از زحمات آن‌ها براي نگهداري استاد تشكر مي‌كند و مي‌گويد كه خداوند براي اين كار ثواب ويژه‌اي در نظر خواهد گرفت.

پرستار ويژه‌اي براي مراقبت روزانه از استاد صبحدل در نظر گرفته شد

در پايان هم همسر استاد از رضايت خود از حسين صبحدل سخن به ميان آورد و اين‌كه در روز قدس هم عده‌اي از دوستان استاد به ديدار وي آمده بودند. «رضايي‌زاده» هم از همان‌جا قرار معرفي فردي براي كمك‌ در مراقبت از استاد را با مركز پزشكي وابسته به جهاد دانشگاهي گذاشت و اعلام كرد كه فردا پزشك و پرستار براي معاينه و بررسي وضعيت جسماني به خانه استاد خواهند رفت. 

ساعت از حدود هشت شب هم فراتر رفته، استاد را مي‌بوسيم و با وي و خانواده‌ صبورش خداحافظي مي‌كنيم. كوچه همانطور خلوت و در سكوت غرق است، در راه باز هم همه از استاد مي‌گويند و از تلاش‌هايش در راديو، و ضبط گنجينه‌اي از نواهاي مذهبي كه هنوز هم در آرشيو راديو از مهمترين توليدات مورد استفاده به شمار مي‌روند و مردم نيز عمري است با اين نواها زندگي كرده‌اند.

همگي در دل براي سلامتي استاد حسين صبحدل، قاري و موذن برجسته كشورمان كه هر روز با شنيدن نواي وي وضو مي‌گيريم و رو به سوي خداوند نماز مي‌خوانيم، دعا مي‌كنيم.

گزارش از: جواد نصيري اوانكي


تنظيم براي تبيان: شکوري

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت