سلامت جسم در سفر

كمى غفلت و بى توجهى كافى است تا لذت مسافرت به كام شما و همراهانتان تلخ شود. هیچ چیز بدتر از این نیست كه در تعطیلات با بیمارى هاى مختلفى از جمله امراض ناشى از مصرف آب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلامت جسم در سفر

كمى غفلت و بى توجهى كافى است تا لذت مسافرت به كام شما و همراهانتان تلخ شود. هيچ چيز بدتر از اين نيست كه در تعطيلات با بيمارى هاى مختلفى از جمله امراض ناشى از مصرف آب و غذاى آلوده روبرو شويد. بنابراين توجه به مواردى هرچند جزئى به شما كمك مى كند تا سفرى آرام و بى دغدغه داشته باشيد.

درمان بيمارى قبل از سفر

بهتر است از قبل مسافرت، در صورت مشاهده هرگونه علائم بيمارى از قبيل سرفه، تب و لرز، اسهال، استفراغ و ... سريعاً به پزشك مراجعه كنيد. همچنين توصيه مى شود افرادى كه سابقه بيمارى دارند يا تحت درمان هستند پيش از سفر با پزشك معالج خود مشورت هاى لازم را داشته باشند. درمان در شهر خودتان خيلى بهتر از اينست كه در تعطيلات به دنبال پزشكان و اورژانس مراكز درمانى شهرهاى ديگر بگرديد.

بهداشت آب

به منظور اينكه در طول سفر از ابتلا به بيماري هاى عفونى در امان باشيد، لازم است از آب آشاميدنى سالم و تصفيه شده يا آب هاى داخل بطرى هاى با مارك مطمئن و استاندارد استفاده كنيد. نكته قابل توجه اينست كه هرگز از دست فروش هاى كنار خيابان يخ قالبى نخريد، زيرا نمى دانيد براى تهيه آنها از چه آبى استفاده شده است. همچنين از شنا و استحمام در آب هاى آلوده بپرهيزيد.

بهداشت مواد غذايى

براى جلوگيرى از بروز بيماري هاى ناشى از فساد مواد غذايى، قبل از خريد حتماً به تاريخ توليد و انقضاى آنها توجه كنيد. هنگام خوردن ميوه و به ويژه سبزيجات، آنها را كاملاً بشوييد و ضدعفونى كنيد. همچنين از مصرف لبنيات محلى و غير پاستوريزه به ويژه شير و پنير، تخم مرغ عسلى و نيز ساير مواد فاسد شدنى كه در يخچال نگهدارى نمى شوند، خوددارى كنيد.

استفاده از رستوران هاى بين راهى معتبر

متأسفانه سطح نظارت و بهداشت در اغلب رستوران هاى بين راهى ابتدايى است. بنابراين در صورت امكان از رستوران هاى مطمئن و قابل اعتماد استفاده كنيد. براى ارزيابى سطح بهداشت هم مى توانيد شاخص هايي چون وضعيت دستشويى ها، لباس كارگران، نظافت ميزها، حضور مگس و ساير حشرات، و تميزى وسايل صرف غذا مانند قاشق، چنگال، پارچ و... را در نظر بگيريد.

نخوردن بعضى از غذاها

تا حد امكان از سفارش غذاهايى مانند كباب كوبيده، همبرگر، سالادالويه و انواع خورشت و خوراکي هايي مانند دل، جگر، مرغ، مغز و زبان در رستوران هاى بين راهى پرهيز كنيد. خورشت ها از جمله غذاهايى هستند كه مى توان آنها را چند بار گرم و مجدداً مصرف کرد، به همين دليل تشخيص ماندگى اين غذاها دشوار است. همبرگر و كباب كوبيده نيز ممكن است با گوشت هاى مانده و نامرغوب تهيه شده باشند. در مورد سالاد الويه هم كه ديگر جاى بحث نيست؛ بيشتر مراحل تهيه اين غذا با دست انجام مى شود و سس مايونز به كار رفته در آن از جمله مواردى است كه به سرعت فاسد مى شود.

همراه داشتن وسايل بهداشتى مورد نياز

سعى كنيد تمام لوازم شخصى و بهداشتى مورد نياز را حتماً همراه داشته باشيد مانند وسايل استحمام، اصلاح، مسواك و... به علاوه براى حفظ سلامتى خود و همراهانتان هرگز از وسايل شخصى يكديگر استفاده نكنيد و تحت هيچ شرايطى اجازه ندهيد كه ديگران هم از لوازم شخصى شما استفاده كنند، حتى اگر با آنها شديداً رودربايستى داشته باشيد!

تكميل سابقه واكسيناسيون

توجه به اين مورد به ويژه در مورد كودكان بسيار اهميت دارد، چون يكى از راه هاى پيشگيرى از بروز بيماري هايى چون ديفترى، كزاز، سرخك، اوريون، هپاتيت و ... تزريق به موقع واكسن است. همچنين افرادى كه قصد مسافرت هاى طولانى را دارند لازم است سابقه واكسيناسيون خود و همراهانشان را تكميل کنند و كارت مزبور را همراه خود داشته باشند.

بيمارانى با سابقه ديابت، فشارخون و امراض قلبى

اينگونه افراد بايد داروهاى مورد نياز خود را به مقدار كافى به همراه داشته باشند و از مصرف و خريد داروهاى غير مجاز و ناشناخته اى كه ديگران تجويز مى كنند، بپرهيزند. طى سفر نيز بهتر است رژيم غذايى توصيه شده از سوى پزشك معالج خود را همچنان رعايت و در صورت مشاهده علائم بيمارى به نزديكترين مركز درمانى مراجعه كنند. توصيه مى شود بيماران ديابتى كه نياز به تزريقات دارند نيز در طول سفر به ميزان كافى سرنگ و سر سوزن يك بار مصرف و استريل همراه خود داشته باشند.

پيشگيرى از گزش حشرات

براى اينكه از نيش برخى از حشرات در امان بمانيد، بهتر است جهت استراحت و خواب از مكان هايى استفاده كنيد كه داراى در و پنجره هاى تورى دار هستند. در صورتى كه مى دانيد محل اقامت شما پر از پشه و ساير حشرات موذى است، حتماً پشه بند همراه خود داشته باشيد. كاربرد حشره كش ها هم روش ساده و مؤثر ديگرى براى داشتن يك خواب راحت طى شب هاى سفر است.

روزنامه ايران با تغيير و تلخيص

تهيه و تنظيم براي سايت تبيان: زهره پري نوش

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت