تبیان، دستیار زندگی

معیارهای انتخاب یک مدرسه خوب برای فرزندان مان چیست؟

با پایان سال تحصیلی و شروع تابستان تازه دغدغه های اصلی والدین که اکنون کدام مدرسه ثبت نام کنیم، شروع می شود. پرس و جو ها و جمع آوری اطلاعات در خصوص انتخاب مدرسه مناسب از میان مدارس مختلف آغاز می گردد. آیا به این نکته توجه کرده اید که در هنگام بررسی برای انتخاب مدرسه مطلوب چه مواردی را باید در نظر بگیرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معیارهای انتخاب یک مدرسه خوب برای فرزندان مان چیست؟
هنگامی که از افراد مختلف در خصوص مدرسه خاصی سوال می کنید، چه نوع سوالاتی را مطرح می نمایید تا اطلاعات مناسب در مورد مدرسه مورد نظرخود را به دست آورید؟ این نکته باید مدنظر باشد که معیارهای انتخاب یک مدرسه خوب در میان والدین متفاوت می باشد. ممکن است برای برخی فضای آموزشی مدرسه مهم باشد و برای والدین دیگر شیوه مدیریت یا حتی برای برخی تعدد برنامه های فوق برنامه یا حتی مسافت مهم باشد.هم چنین این معیارها با توجه به مقاطع تحصیلی مختلف و نیازهای دانش آموزان متفاوت است. والدین دانش آموزانی که فرزندان آن ها در مدرسه مورد نظرتان تحصیل می کنندحتی خود دانش آموزان می توانند یکی از منابع خوب برای شناخت مدرسه باشند.توجه کنید که نظرات یک فرد نمی تواند ملاکی برای انتخاب شما باشد. بهتر است نظرات چندین نفر پرسیده شود و در آخر بر اساس جمع بندی از نظرات تصمیم گیری شود.شیوه عملکرد مدرسه در منطقه هم منبع مهم دیگری می باشد. با توجه به اهمیت این موضوع موارد ذیل می تواند هم به دانش آموزان و هم والدین کمک کند تا بررسی های هدفمندی در جهت انتخاب مدرسه به عمل آورند و هنگام جستجو این عوامل را مد نظر بگیرند.

1- مدیر مدرسه
حضور یک مدیر توانمند، منظم و فعال نقش مهمی در موفقیت مدرسه دارد.این امر در مقاطع بالاتر نقش پر رنگ تری دارد. توجه به موارد ذیل مهم می باشد:
• حضور دائم در مدرسه و دردسترس بودن
• رفتار مناسب و با احترام با کلیه افراد
• آشنایی با شیوه مدیریتی
• نظارت کامل بر کلیه روند مدرسه، تدریس معلمان، عملکرد دانش آموزان
• مشارکت دادن معلمان و والدین در فعالیت های مدرسه و نظر خواهی کردن از آن ها
• در ارتباط بودن با والدین و در جریان بودن کلیه مسائل و مشکلات دانش آموزان
• توجه به ایجاد نظم در مدرسه و برنامه ها

2- معلم
معلم با توجه به ارتباط تنگاتنگ با دانش آموز نقش مهم و تاثیر گذاری در روند تحصیلی دارد.این نکته در مقاطع ابتدایی بسیار مهم می باشد. معلم با انگیزه و توانا در ایجاد علاقمند کردن دانش آموزان و موفقیت شان نقش بسزایی دارد.حضور معلمان توانمند و آگاه به روش تدریس متناسب با دروسی که تدریس می کنند و دانش در خصوص آن درس نه تنها در تمام مقاطع بالخصوص مقاطع بالاتر مهم می باشد. رفتار و برخورد نامناسب معلم می تواند یک دانش آموز را از مدرسه یا درس خاصی بیزار کند و دانش آموز افت تحصیلی پیدا کند.توجه به ارتباط معلم با والدین مهم است.یک معلم توانمند نه تنها مهارت علمی و تدریس خوبی باید داشته باشد بلکه باید ویژگی های عاطفی و مشکلات دانش آموزان را بشناسد و متناسب با شرایط آن ها رفتار کند و توانایی دانش آموزان را بالخصوص در شیوه ارزشیابی مد نظر بگیرد و نظرات شخصی او بر ارزشیابی عملکرد دانش آموز تاثیر گذار نباشد.

3- فضا و امکانات آموزشی
فضای فیزیکی مدرسه از نظر تمیز بودن و ایمن بودن مهم می باشد. در مقاطع ابتدایی وجود یک فضای مناسب برای تحرک و فعالیت های مختلف و ورزشی مهم است. وجود امکانات آموزشی (آزمایشگاه، کتابخانه،..) در حد معقول و متعادل و متناسب با استانداردها باشد.امکانات آموزشی درحد بسیار متنوع و بسیار شیک ملاکی بر خوب بودن مدرسه نیست.

4- سیستم ارزشیابی
سیستم ارزشیابی مدرسه با توجه به توانایی ها و عملکرد دانش آموزان بسیار مهم است.سیستم ارزشیابی می بایست بر اساس عدالت و عملکرد که هر دانش آموز داشته باشد. یک مدرسه خود یک سیستم ارزشیابی مداوم در مدرسه دارد و نتایج آن را در جهت پیشبرد اهداف آموزشی، موفقیت خود دانش آموز به کار می گیرد. دانش آموز و والدین را از روند کاری آگاه می سازد و درجهت هر چه بهبود کردن عملکرد آنها کوشش می نماید.

5- زمان آموزش و فعالیت های فوق برنامه
در یک مدرسه خوب معلم ها بیشترین زمان کلاس را به فعالیت های آموزشی اختصاص می دهند. با یک نظم خاصی از زمان خود بهترین استفاده را می کنند و به موقع برنامه های درسی را به پایان می رسانند. مدارسی که زیاد برنامه های فشرده و سنگین دارند و دانش آموزان را خسته می کنند ملاکی برای خوب بودن نیستند. نا گفته نماند برگزاری کلاس های فوق برنامه در حد متعادل بالخصوص برنامه هایی که برای آمادگی کنکور و کلاس های مفید درسی در جهت پیشبرد برنامه های درسی دانش آموزان نقش مهمی در موفقیت تحصیلی آن ها دارد.

6- مشاوره خوب و سطح انتظارات مدرسه
یک مدرسه خوب نیاز به مشاوران فعال دارد که در هدایت دانش آموزان نقش مهمی دارند. هم چنین یک مدرسه خوب این دیدگاه را باید داشته باشد که همه بچه ها می توانند موفق شوند و تمرکز بر روی موفقیت همه دانش آموزان با هر سطح یادگیری (قوی و ضعیف ) می باشد. هم چنین وجود مشاوران توانا در هدایت تحصیلی دانش آموزان در انتخاب شاخه و رشته تحصیلی در یک مدرسه ضروری می باشد.

7- توجه به آموزش مهارت های گوناگون
یک مدرسه خوب نه تنها تمرکز بر روی آموزش مهارت های علمی و تحصیلی دارد بلکه مهارت های اجتماعی از قبیل مهارت های زندگی و اجتماعی و همچنین تمرکز بر روی مهارت های اخلاقی نظیر انتقال ارزش ها، پرورش دینی و ... دارد و برنامه هایی را در خصوص پرورش این مهارت ها در برنامه مدرسه می گنجاند.

8- نزدیک بودن به محل سکونت
نزدیکی مدرسه به محل سکونت یکی از ملاک های انتخاب مدرسه می باشد. این امر بسیار مهم است، مدارس دور می تواند دچار خستگی در دانش آموزان شده و سال تحصیلی سختی را برایشان رقم بزند. دور بودن مدرسه باعث می شود دانش آموزان وقت بیشتری را در رفت آمد بگذرانند و زمان مفید مطالعه آن ها ممکن است اختصاص به استراحت کردن داده شود.

9- شهریه مدارس
پرداخت شهریه بسیار بالا برای یک مدرسه و هزینه های غیر ضروری ملاکی برای خوب بودن یک مدرسه نمی باشد.
موارد مطرح شده، برخی از موارد مهم در انتخاب یک مدرسه خوب می باشد.آگاهی از این موارد در پرس و جو در خصوص کسب آگاهی از وضعیت مدرسه و انتخاب آن می تواند کمک کند تا مدرس مناسبی انتخاب شود.

مطالب مرتبط:
مدرسه خوب برای دانش‌ آموز خوب
انتخاب مدرسه خوب، دغدغه والدین
مدرسه مناسب، چگونه مدرسه‌ای است؟

منبع: تیزلند