تبیان، دستیار زندگی
این موجود حرفه ای ترین گلایدر پستان دار روی زمین است که شبیه به سطحی وسیع از پوست به نظر می آید و می تواند با ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لمور پرنده

این موجود حرفه ای ترین گلایدر پستاندار روی زمین است که شبیه به سطحی وسیع از پوست به نظر می آید و می تواند با پرش تا 60 متر فاصله میان دو درخت را بپیماید.

لمور پرنده


غشاء بدن این حیوان که تحت عنوان بال پوست از آن یاد می شود از صورت جانور به سمت راس انگشتان و دمش کشیده شده و سطحی وسیع و یکپارچه را ایجاد کرده است.

این پوست پر که تحت عنوان لمور پرنده نیز از آن یاد می شود با بدن زیبا و منحصربه فردش شب ها را به گشت زنی در جنگل های جنوب شرقی آسیا می گذراند.
اسکلت این جانور که به نحیفی و ظرافت اسکلت خفاش ها نیست در مقایسه با یک سنجاب کشیده تر و باریک تر است و در نتیجه در عین حال که وزن کلی جانور را کم می کند، سطح بدن آن را نیز وسیع تر می کند.

زیست شناسان می گویند: چشمان درشت پوست پرها نیز نه تنها دید بسیار خوبی را در شب به آنها می دهد بلکه درک مناسبی از عمق را به این موجودات می بخشد که این امر برای حیوانی که باید در تاریکی شب در میان انبوهی از درختان روی زمین سخت فرود بیاید از اهمیت بالایی برخوردار است.

پوست پرها آن چنان گلایدرهای ماهری هستند که گونه های ماده آن ها نوزادان خود را نیز در حین پرواز یا بهتر بگوییم لغزیدن در هوا با خود حمل می کنند و این کار را برای مدتی نسبتا طولانی انجام می دهند چراکه نوزادان آنها پس از تولد بسیار نحیف هستند و به مراقبت زیادی نیاز دارند.

این نوزادان زمانی که مادرانشان در جنگل های استوایی به دنبال غذا می گردند (عموما شیره درختان، برگ و جوانه) به بدن آنها می چسبند. دندان های این پستان دار شبیه به دندانه های شانه به نظر می رسد که این مساله نیز می تواند  غذا خوردن آنها را برایشان راحت تر کند و حتی گفته می شود که از این دندان ها برای پاک سازی بدن خود و کشتن حشرات و انگل هایی استفاده می کنند که در آن لانه کرده اند.

متاسفانه به غیر از این نکته که گونه های ماده پوست پر در حین حرکت در هوا نوزادش را نیز با خود حمل می کند اطلاعات دیگری در مورد زندگی اجتماعی این موجود در دست نیست و تلاش های صورت گرفته توسط پژوهش گران برای درک این موضوع نیز بی فایده بوده است.

این ها موجوداتی هستند که عادت دارند مسافت هایی بالغ بر 60 متر را در هوا حرکت کنند و به همین خاطر زندگی در باغ وحش و فضای محصورش برایشان غیر ممکن است
.

پوست پرها
نزدیک ترین گونه جانوری به میمون ها هستند. بنابراین انتخاب نام لمور پرنده تاحدودی به اشتباه صورت گرفته چون این موجودات توانایی پرواز ندارند و صرفا می توانند بلغزند و از طرفی لیمور هم نیستند.

 چون این موجودات دارای مهارت لغزیدن در هوا هستند، در ابتدا در گروه خفاش ها جای داده شدند اما بعد از بررسی ساختار جمجمه آنها شواهدی به دست آمد که نشان می داد پوست پرها از خویشاوندان میمون ها هستند.

کانال کودک و نوجوان تبیان

kooak@ tebyan.com
شهرزاد فراهانی-سایت دیجیاتو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.