تبیان، دستیار زندگی
دبیر جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور با اشاره به اشاره به برنامه های روز 25 آذرماه با عنوان روز پژوهش، گفت: در این روز از پزوهشگران و فناوران برتر، نشریات، پارکهای علم و فناوری و انجمنها و قطبهای علمی برتر در 6 حوزه تقدیر می شود.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خیاطیان اعلام کرد:

انتخاب برترین های همزمان با آغاز هفته پژوهش

انتخاب برترین های همزمان با آغاز هفته پژوهش

دبیر جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور با اشاره به اشاره به برنامه های روز 25 آذرماه با عنوان روز پژوهش، گفت: در این روز از پزوهشگران و فناوران برتر، نشریات، پارک های علم و فناوری و انجمن ها و قطب های علمی برتر در 6 حوزه تقدیر می شود.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم محمد صادق خیاطیان بخش تجلیل از فناوران و پژوهشگران برتر را از برنامه‌های مهم در  هفته پژوهش ذکر کرد و افزود: در جشنواره امسال برترین ها در 3 بخش پژوهشگران و فناوران برتر، نشریات علمی و پژوهشی و قطبها و انجمن های علمی انتخاب و معرفی خواهند شد.

معاون دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فناوری وزارت علوم با اشاره به نحوه انتخاب پژوهشگران برتر، اظهار داشت: در این بخش آیین‌نامه را در سال گذشته تدوین و بر این اساس شرایط و ضوابط انتخاب پژوهشگران برتر و مدیران برتر پژوهشی را اعلام کردیم.

وی با بیان این که فراخوان انتخاب برترین ها در اوایل مهرماه سال جاری به همه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ابلاغ شد، خاطر نشان کرد: بر این اساس برترین های 3 بخش مذکور در 6 زمینه "فنی و مهندسی"، "علوم انسانی"، "علوم پایه"، "کشاورزی"، "دامپروری" و "هنر" انتخاب خواهند شد.

خیاطیان، انتخاب یک مدیر پژوهشی برتر را از دیگر برنامه های این جشنواره نام برد و اضافه کرد: این برترین‌ها علاوه بر دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد شامل دستگاه ها اجرایی و موسسات پژوهشی غیر وابسته به وزارت علوم است نیز می‌شود.

انتخاب نشریات برتر

دبیر جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور معرفی نشریات علمی را از دیگر برنامه های جشنواره برترین های علم فناوری نام برد و در این باره توضیح داد: کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دو نوع مجوز برای نشریات اعطا می کرد.

وی با اشاره به این دو نوع مجوز خاطر نشان کرد: این مجوزها شامل نشریات علمی- ترویجی و نشریات عملی- پژوهشی می شود.

خیاطیان با بیان این که در روز جشنواره برترین نشریات معرفی خواهند شد، یادآور شد:

سوابق هر یک از این نشریات در کمیسیون های تخصصی در زمینه‌های 6 گانه مورد بررسی قرار می گیرد و در هر یک از این زمینه ها یک نشریه برتر انتخاب خواهد شد.

به گفته وی در جشنواره امسال حدود 3 نشریه علمی- پژوهشی انتخاب شدند.

انتخاب برترین های همزمان با آغاز هفته پژوهش

ایجاد دبیرخانه بند الف برای انتخاب طرح پژوهشی کاربردی

دبیر جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور با اشاره به اهمیت اجرای طرح های پژوهشی _ کاربردی در راستای رفع نیازهای کشور، خاطر نشان کرد:

در این راستا، در ساله ای اخیر با توجه به اهمیت موضوع و تاکیدی که بر انجام طرح های پژوهشی و کاربردی و تقاضا محور شده است، از این رو یکی از ملاک های انتخاب طرحهای برتر در هفته پژوهش قرار گرفته است.

وی از انتخاب طرح های کاربردی در این دوره از جشنواره خبر داد و یادآور شد: در این راستا در سال جدید اقدام به انتخاب طرحهای تحقیقاتی کاربردی شد.

خیاطیان با بیان اینکه انتخاب این طرح ها در دبیرخانه بند "الف" انجام شد در این باره توضیح داد:

بر اساس بند الف ماده 17 قانون چهارم توسعه در خصوص"اجرای پژوهش های تقاضا محور مشترک" دبیرخانه ای در این زمینه ایجاد وبرترین پروژه های تحقیقاتی کاربرد که یکی از نیازهای کشور را برطرف کرده باشد انتخاب شدند.

دبیر جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور ادامه داد: این دبیرخانه از میان طرح های کاربردی که با موفقیت به اجرایی و به مرحله عملیاتی رسیده باشند تعدادی را به عنوان برتر انتخاب و معرفی خواهد کرد.

تقدیر از برترین های جشنواره ایده‌های برتر

معاون دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فناوری وزارت علوم با اشاره به برگزاری  8 دوره جشنواره استانی ایده برتر اظهار داشت:

این جشنواره از سوی پارک علم و فناوری یزد به صورت استانی برگزار می شد ولی این جشنواره با پیشنهاد معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از سال قبل به صورت ملی برگزار می شود.

خیاطیان با بیان اینکه با ملی شدن این جشنواره، ایده های پژوهشی از سراسر مورد در این جشنواره پذیرش می شود، یادآور شد: در سال جاری تاکنون بیش از 7 هزار ایده به این جشنواره ارسال شده است.

انتخاب برترین های همزمان با آغاز هفته پژوهش

وی از معرفی برترین های این جشنواره در روز 25 آذرماه خبر داد و گفت: در جشنواره ملی ایده های برتر از 10 ایده برتر تجلیل می شود و در روز 25 آذر در جشنواره برترین های پژوهشی از 3 ایده برتر از میان این 10 ایده انتخاب و تقدیر خواهند شد.

معرفی یک پارک برتر

دبیر جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور انتخاب یک پارک علم و فناوری برتر را از دیگر برنامه های روز 25 آذرماه دانست و افزود: در روز 25 آذرماه از میان 31 پارک علم و فناوری، یک پارک برتر انتخاب و معرفی خواهد شد.

وی انتخاب واحد فناور یا شرکت دانش بنیان از میان شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری و مرکز رشد برتر را از دیگر برنامه های این روز عنوان کرد و ادامه داد:

علاوه بر این طرح های فناورانه ای که از سوی واحدهای مطرح شده و به مرحله پایلوت و تجاری سازی رسیده باشند نیز به عنوان طرح های فناورانه برتر معرفی و تجلیل خواهند شد.

منبع: وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی