تبیان، دستیار زندگی

حل مسائل واقعی، محور جدید جشنواره‌ دانش‌آموزی تبیان

به گزارش تبیان نشست خبری «چهاردهمین جشنواره ملی پروژه‌های دانش‌آموزی» با حضور مدیرعامل موسسه تبیان و دبیر این جشنواره برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حل مسائل واقعی، محور جدید جشنواره‌ دانش‌آموزی تبیان
در ابتدای این نشست کمیل خجسته باقرزاده، مدیرعامل موسسه فرهنگی و اطلاع تبیان با اشاره به فعالیت‌ها و ماموریت‌های این موسسه گفت: از ابتدای ورود اینترنت به کشور، تبیان نقش برجسته‌ای را در فضای وب ایفا کرد و به عنوان یک همراه در در کنار دهه شصتی‌ها بود. اکنون نیز تلاش داریم در تبیان جدید نقش تبیان را برای سال ۱۴۰۰ ایفا کنیم، تا برای دهه هشتادی‌ها نیز حس همراهی دهه شصتی‌ها ایجاد شود.

مدیرعامل موسسه تبیان، تجربه کردن تولید و کار را به عنوان یکی از اهداف این موسسه عنوان کرد و افزود: می‌خواهیم افراد اهل تولید و کار در تبیان کسب و کار را تجربه کنند. جشنواره دانش آموزی تبیان را مهم‌‌ترین پروژه نوجوانانه سازمان تبلیغات است که به ما کمک می‌کند با مخاطب نوجوان، ارتباط دائم پیدا کنیم. ما به دنبال این هستیم که این جشنواره از قالب رویداد خارج و به سمت پلتفرمی شدن پیش برود.

در بخش دیگر این نشست، حسین حق‌پناه، دبیر چهاردهمین دوره جشنواره دانش‌آموزی و مدیر مرکز کودک و نوجوان ترنج موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی و گفت: برپایی این جشنواره به سال ۸۳ باز می‌گردد که ۷ هزار دانش‌آموز در قالب 1740 گروه دانش‌آموزی در آخرین دوره این جشنواره شرکت کردند و تمام فرایندهای جشنواره در فضای مجازی شکل می‌گیرد. جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی تبیان تلاش می‌کند نوجوانان از دانشی که می‌آموزند در جهت حل مسائل خود، خانواده و دنیا استفاده کنند.

چهاردهمین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی
دبیر چهاردهمین جشنواره دانش‌آموزی افزود: جشنواره امسال با شعار «مسئله‌ات را حل کن» برگزار خواهد شد. ما به دنبال این هستیم که اگر دانش‌آموزی مربی خوبی برای حل مسائل ندارد، تبیان با ارتباط مجازی با او ارتباط گرفته و به او کمک کند. این دوره جشنواره بر حل مسائل و نیازهای واقعی تاکید و تمرکز دارد.

وی در ادامه به تشریح بخش‌های مختلف این جشنواره پرداخت و گفت: این جشنواره مبتنی بر هدایت در دو بخش رویش و مسابقات چالشی برگزار می‌شود؛ در بخش رویش از مؤسسه «برهان» کمک می‌گیریم که این بخش الگوی مسأله درون‌زاست یعنی دانش‌آموزان در گروه‌های یک تا ۶ نفره مسأله‌ها را شناسایی می‌کنند و به کمک مربیان مجازی، ابعاد و علل مسأله پیدا می‌شود و ایده‌پردازی می‌کنند.

حق پناه با بیان اینکه بخش مسابقات چالشی امسال یک فرایند است، عنوان کرد: در بخش چالشی، دانش‌آموزان درگیر چالش‌هایی مبتنی‌ بر مسائل می‌شوند، در جشنواره امسال، برنامه‌نویسی رشته‌های رباتیک، شیمی، زیست فناوری، پل کامپوزیت، اخبار جعلی هوافضا، انرژی‌های تجدیدپذیر، طراحی صنعتی و سازه را خواهیم داشت.

مدیر مرکز کودک و نوجوان تبیان افزود: مهارت تشخیص اخبار جعلی، مهارت فن بیان، تولید محتوا در رسانه‌های اجتماعی، طراحی صنعتی و بازی‌سازی به عنوان بخش‌های جدید جشنواره این دوره هستند.

وی با اشاره به اینکه سه رکن اصلی به باشگاه نوآوری دانش ‌آموزی، اضافه خواهد شد، تشریح کرد: امسال این جشنواره نقطه آغاز به سمت فرایندهاست؛ ضمن اینکه باشگاه نوآوری دانش‌آموزی نیز امسال در ۳ رکن اصلی عضو می‌پذیرد و این جشنواره پل ورود به این باشگاه خواهد بود. لایه اول در این باشگاه، دانش‌آموزان؛ لایه دوم، معلمان و لایه سوم؛ مدارس هستند.

چهاردهمین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی
حق پناه نحوه در خصوص نحوه ثبت‌نامه و شرکت در جشنواره دانش‌آموزی گفت: ثبت‌نام اولیه این جشنواره از فردا در سامانه project14.tebyan.net شروع می‌شود و دانش‌آموزان در بخش رویش و مسابقات چالشی شرکت می‌کنند.

وی در پایان تشریح کرد: ۲۸ آذر ماه مقدماتی این جشنواره برگزار خواهد شد که شامل کارگاه‌های حل مسأله در بخش رویش و مسابقات مقدمات چالش است. در بخش رویش، یک شبکه اجتماعی مسأله محور داریم و دانش‌آموزان در رویداد مقدماتی مسائل خود را حل می‌کنند؛ رویداد نهایی جشنواره نیز در ۲۷ و ۲۸ فروردین ۹۹ برگزار می‌شود.


آدرس دبیرخانه: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول
مرکز یادگیری موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان
تلفن: 81202311، 81202428، 81202167

پست الکترونیکی: project@tebyan.com

مطالب مرتبط:
رویداد مقدماتی (آذرماه 98)
آشنایی با طرح رویش چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
قوانین عمومی مسابقات چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تلگرام جشنوارهکانال تلگرام جشنواره پروژه های دانش آموزی

سایت چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزان