تبیان، دستیار زندگی

آزمایش آب و آتش

یک آزمایش علمی جالب و ساده که با یک ترفند علمی آب و آتش کودک شما با مفهوم فشار هوا آشنا می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آزمایش آب و آتش

یک آزمایش علمی جالب و ساده که با یک ترفند علمی آب و آتش کودک شما با مفهوم فشار هوا آشنا می‌شود و رمز بالارفتن آب را فراگرفته و از نزدیک این شگرد علمی را آزمایش کرده و مشاهده می‌کند. بخاطر استفاده از کبریت این آزمایش نیاز به حضور یک بزرگتر دارد.

مواد مورد نیاز: شمع ، چوب کبریت،  بشقاب، لیوان شیشه‌ای بلند یا شیشه مربا، آب، رنگ خوراکی (اختیاری)

روش انجام: شمع را وسط بشقاب گذاشته و اطراف آن یک لیوان آب بریزید.می‌توانید برای قشنگی کار مقداری رنگ خوراکی به آب اضافه کنید.

از یک بزرگتر بخواهید تا شمع را روشن کند. بلافاصله لیوان را وارونه بالای شمع روشن قرار دهید. نتیجه را با دقت مشاهده کنید.آب داخل بشقاب به داخل لیوان مکیده می‌شود. چه اتفاقی می‌افتد؟ شمع روشن هوای گرمی داخل لیوان ایجاد می‌کند.

اختلاف دمای بین هوای داخل لیوان و هوای بیرون لیوان باعث می‌شود گاز داخل لیوان به شیشه فشار وارد کند.و باعث ایجاد یک اثر خلا می‌شود. وقتی شمع شروع به خاموش شدن می‌کند هوای سرد و فشار آزاد شده آب داخل بشقاب را به داخل لیوان می‌کشاند.

یک اتفاق دیگر اینکه، شعله شمع برای سوخت نیاز به اکسیژن دارد.به محض اینکه لیوان را بر روی شمع روشن قرار می‌دهید، اکسیژن داخل لیوان استفاده می‌شود.وقتی همه اکسیژن استفاده شد شمع خاموش می‌شود.

هر چند گازهای دیگری مثل نیتروژن، آرگون، دی اکسیدکربن و غیره هنوز داخل لیوان باقی است اما فشار این گازهای داخل لیوان در مقایسه با فشار زیاد اتمسفر خارج از لیوان خیلی کمتر است، این فشار زیاد اتمسفر خارج از لیوان، آب را از بشقاب به داخل لیوان هل داده و باعث می‌شود آب به سمت بالا رود.

مطالب مرتبط:
مصاحبه با دانش آموزان مدرسه امام صادق(ع) پروژه آب و آتش
آتش را با آب باید خاموش کرد
آتش از نشانه‌های خداست

منبع: شید شاد
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی