چند پيشنهاد براي كاهش آلودگي هوا

در جلسه كميته هماهنگي و نظارت مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران چند پيشنهاد ارائه شد كه مهم ترين آنها حذف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند پيشنهاد براي كاهش آلودگي هوا

در جلسه كميته هماهنگي و نظارت مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران چند پيشنهاد ارائه شد كه مهم ترين آنها حذف موتور‌سوارها از خيابان‌ها و تغيير ساعت كار ادارات بود.

مشاور محيط زيست معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در جلسه كميته هماهنگي و نظارت مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران با ارائه پيشنهاد ممنوعيت تردد موتورسيكلت‌ها در محدوده‌هاي طرح ترافيك و زوج و فرد به مدت يك ماه، دليل پيشنهاد خود را ايجاد بي‌نظمي در تردد و ترافيك در خيابان‌ها توسط موتورسواران عنوان كرد كه عامل 25 درصد آلودگي هوا هستند.

وحيد نوروزي در عين حال خودروهاي كاربراتوري را از عوامل اصلي آلودگي هوا ذكر كرد و خواستار محدوديت تردد آنها در سطح شهر شد.

نوروزي همچنين بر تعطيلي مهدهاي كودك در شرايط اضطراري بودن آلودگي هواي تهران تاکيد کرد.

حيدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست نيز با حضور در اين جلسه، بررسي طرح جامع ترافيك را به عنوان اولين پيشنهاد خود مطرح و به موضوع تغيير ساعات كار ادارات براي كاهش ترافيك و آلودگي هوا تاكيد كرد.

وي با اشاره به راه‌اندازي سامانه «پيام كوتاه» از طريق شركت كنترل ترافيك از 29 دي ماه امسال از بيماران قلبي، جانبازان شيميايي و كهنسالان خواست، تا با ثبت‌نام در وب سايت موجود، پيام‌هاي كوتاه پيش‌بيني وضعيت آلودگي هوا را دريافت كنند.

رشيدي، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران ـ نيز پيشنهاد تردد خودروهاي پاك به محدوده طرح ترافيك و زوج و فرد در مواقع اضطراري آلودگي هوا را با نيت كاهش بار آلودگي هواي تهران ارائه کرد.

همچنين نواب‌زاده كه به عنوان نماينده شوراي عالي ترافيك در جلسه شركت كرده بود، در پاسخ به پيشنهاد نوروزي در مورد تعطيلي مهدهاي كودك آن را امري امكان‌ناپذير دانست و ارائه خدمات رفاهي مهدهاي كودك به خانواده‌ها، بالاخص والدين كارمند را دليل گفته‌هاي خود عنوان كرد.

محمدرضا محمودي، نماينده ستاد حوادث غيرمترقبه نيز خطاب به نمايندگان دستگاه‌هاي حاضر در اين جلسه ، اذعان كرد: از هفته گذشته تاكنون، مكاتباتي با معاون اول رييس جمهور در زمينه‌ اجباري شدن معاينه فني خودروهاي ادارات انجام شده و همچنين با ادارات نيز مكاتباتي براي كاهش درجه حرارت ساختمان‌هاي اداري و با شهرداري براي حذف عوامل انسداد معابري همچون قلهك كه آلودگي هوا در آنجا بيشتر است، داشتيم، اما عملياتي شدن چنين درخواست‌هايي را حداقل در اداراتي كه نمايندگانشان امروز در اين جلسه حضور دارند، نديديم.

يوسف درون‌پرور، سرپرست معاونت عمراني استانداري تهران نيز در پايان اين جلسه با جمع‌بندي موضوعات مطروحه به تك تك پيشنهادات ارائه شده، پاسخ داد.

درون پرور، ممنوعيت پارك خودرو در دو ايستگاه قلهك و آزادي را از مصوبات اين جلسه اعلام كرد و با تاكيد بر وجود آلودگي هوا طي هفته جاري از استفاده‌كنندگان خودروهاي شخصي خواست در صورت امكان از حمل و نقل عمومي استفاده كنند. همچنين از شهرداري تهران نيز خواستار افزايش ساعات كاري شركت واحد اتوبوسراني شد.

معاون امور عمراني استانداري تهران، در اين جلسه از پليس راهور، كنترل هر چه بيشتر بر روي مبادي طرح كنترل ترافيك و زوج و فرد بالاخص منطقه قلهك و آزادي را خواستار شد.

درون‌پرور در مورد بحث ويرايش و اصلاح دستورالعمل‌ كميته اضطراري آلودگي هوا نيز از اعضاي پيشنهاد دهنده، خواست تا پيشنهادات خود را براي ويرايش اين دستور ارائه دهند. همچنين خطاب به رسانه‌ها و صدا و سيما نيز گفت: موضوع استفاده نكردن از خودروهاي شخصي را با فرهنگ‌سازي به مردم آموزش دهيد.

وي در اين جلسه، اداره كل حوادث غيرمترقبه استانداري را نيز موظف كرد، موضوع تغيير ساعت كار ادارات را مورد بررسي و مطالعه قرار داده و نتايج آن را ارائه دهند.

همچنين خواستار ارائه پيشنهاد ايجاد محدوديت تردد خودروهاي آلوده‌كننده از جمله خودروهاي كاربراتوري، موتورسيكلت‌ها و خودروهاي تك‌سرنشين حتي‌الامكان در محدوده طرح ترافيك و زوج و فرد را پس از بررسي كارشناسي شد.

يكي ديگر از مصوبات جلسه كنوني، برگزاري جلسات بررسي و كنترل آلودگي هواي تهران هر ماه يك‌بار پس از گذراندن سه ماه پايان سال بود.

درون‌پرور، همچنين از شهرداري تهران خواست در بزرگراه‌هاي حكيم، همت، رسالت و مدرس خط ويژه اتوبوس را طراحي و اجرا كند كه نوروزي در اين باره گفت: شهرداري آمادگي كامل را به شرط ارائه اتوبوس‌هاي لازم دارد.

همچنين در اين جلسه بحث خروج برخي وزارتخانه‌ها از شهر تهران مطرح شد كه بررسي اين پيشنهاد نيز به جلسه بعدي اين كميته موكول شد.

*مطالب مرتبط:

فصل آلودگي هوا و سلامت انسان

فيلترهاي هوا عليه آلودگي هوا

روزهاي آلودگي هوا بيشتر مايعات بنوشيد

آلودگي هوا همچنان قرباني مي گيرد

افزايش شديد آلودگي هوا ي تهران و راه كارهاي تغذيه اي 

بررسي نقش موثر تغذيه در کاهش عوارض ناشي از آلودگي هوا

آلودگى هوا و اثرات احتمالى آن بر سلامتى

پژوهش ورزشي در خصوص هواي آلوده

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت