چگونه ازدواج کنیم؟
چگونه ازدواج کنيم؟
ازدواج، تاريخچه اي به قدمت پيدايش انسانها در کره زمين دارد و در تمام مکاتب و اديان مطرح است اما هيچ مکتبي به اندازه اسلام براي اين موضوع اهميت قايل نبوده است. اسلام اساس ترقي و رشد و تکامل در تمامي شؤون زندگي را در چگونگي تشکيل خانوادهها ميداند و براي اين مهم اهدافي در نظر گرفته است; قرآن مجيد خلقت همسران و ايجاد رشته مودت و دوستي بين زن و مرد را از نشانه هاي شناخت خداوند شمرده و به برخي از فوايد ازدواج مانند آرامش روحي و جسمي، ارضاي غريزه جنسي، ايجاد دوستي و علاقه، بقاي نسل و تکامل فرد، اشاره ميکند: «از جمله نشانه هاي وجود خداوند اين است که برايتان از جنس خودتان همسراني آفريده تا بدانها آرام گيريد و ميان شما و آنها دوستي و مهرباني قرار داد. در اين (دوستي و محبت) براي کساني که تفکر ميکنند، نشانه هايي وجود دارد.» (روم: 21)
معيارهاي انتخاب همسر از ديدگاه اسلام
1- داشتن ايمان، تقوا و حسن خلق:
ايمان و تقوا ملاک اصلي انتخاب همسر است. در سايه ايمان و تقواست که روابط عميق عاطفي بين زوجين ايجاد ميشود. نزد چنين همسراني، زمينه تا حدود زيادي براي پرورش صحيح فرزندان فراهم است و زن و شوهر ميتوانند بر همه مشکلات زندگي، اعم از اقتصادي و رواني، فايق آيند و فرزندان خود را مطابق موازين و برنامه هاي ديني تربيت کنند. در اين زمينه، رسول اکرم صلي الله عليه و آله ميفرمايند: «زن را براي زيبايي اش به همسري مگير; چون ممکن است جمال زن باعث پستي و سقوط اخلاقي اش بشود. همچنين به انگيزه مالش، با او پيوند زناشويي برقرار مکن; زيرا مال ميتواند موجب طغيان او گردد، بلکه به سرمايه ديني اش متوجه باش و با زن با ايمان ازدواج کن.» (1) دو اصل دين و اخلاق نيک، ملاکهاي اصلي براي شايستگي زن و شوهر است و اين اصل چه در دوران جنيني و شير خوارگي، و چه در ساير مراحل زندگي کودک و تربيت او نقش بسزايي دارد. پيامبر گرامي اسلام (ص) ميفرمايند: «بهترين زنان شما زني است که وقتي همسرش به او مينگرد، شاد و مسرورش گرداند.» (2)
2- خوب و شايسته بودن:
جابربن عبدالله انصاري ميگويد، در محضر رسول خدا صلي الله عليه و آله بودم. آن حضرت درباره همسر شايسته چنين فرمود: «بهترين همسران شما کساني هستند که داراي ده خصلتباشند: 1- براي آمدن فرزندان متعدد آمادگي داشته باشند. 2- مهربان باشند .3 - عفت و پاکدامني خود را رعايت کنند. 4- در ميان بستگان خود عزيز و سربلند باشند. 5- نزد شوهر فروتن باشند. 6- خود را براي شوهر بيارايند و خود را به او بنمايانند. 7- نسبت به نامحرمان خود نگهدار باشند و پوشش خود را حفظ کنند. 8- از شوهر حرف شنوي و اطاعت داشته باشند. 9- در مسائل جنسي، ميل شوهر را جلب کنند. 10- در عشق و علاقه به شوهر، افراط نکنند و حد اعتدال را حفظ نمايند.» (3)
در جايي ديگر، رسول اکرم صلي الله عليه و آله ميفرمايند: «من سعادة المرء الزوجة الصالحة»; (4) از سعادت مرد اين است که داراي همسري شايسته و خوب باشد.
3- اصالت خانوادگي:
اسلام تاکيد دارد که درباره سابقه خانوادگي همسر، تحقيق لازم صورت گيرد و به خصوص، مراتب ايماني و اخلاقي او در نظر گرفته شود و نيز تا حد امکان، همسر از خانوادهاي پاک و عفيف انتخاب گردد. اين اصالتخانوادگي در نحوه زندگي جديد و در نسل بعد تاثير دارد. اگر نطفه،که متاثر از خصايص وراثتي والدين است، ناسالم باشد، ديگر اميدي به اصلاح فرزند نيست. به همين دليل امام صادق عليه السلام ميفرمايند: «(5) با خانواده شايسته ازدواج کنيد; زيرا ژنها خصايص والدين و اجداد را به نسل بعدي سرايت ميدهند. پيامبر گرامي اسلام (ص) در اين مورد به مردم آگاهي ميدهند و ميفرمايند: «(6) اي مردم بپرهيزيد از گياهان سبز و خرمي که در مزبله دانها پرورش يافته است. "زنان زيبا و خوبرويي در خانواده بد".
4- توجه به کفويت:
ازدواج با افراد همکفو و همشان باعث توافق بيشتر در زندگي ميشود; کفويت در جنبههاي ايماني، فکري، اقتصادي و... مطرح است، اما تکيه اساسي اسلام در کفويت، بيشتر بر مساله ايمان و اعتقاد است. علت اينکه پيامبر (صل)، حضرت علي عليه السلام را براي همسري دختر خود انتخاب نمودند، همين مساله بوده است. امام صادق عليه السلام ميفرمايند: «(7) کفو (همرديف در ازدواج) کسي است که عفيف باشد و مالي هم داشته باشد».
پيامبر فرمودند: «هر مؤمني کفو زن مؤمنه و هر مرد مسلماني کفو زن مسلمان است.» (8)
5- سلامت جسم و روان:
عدم سلامت، مانع از ازدواج نيست، ولي در تداوم زندگي مشترک اثر منفي دارد. بر همين اساس، علماي اخلاق با استفاده از روايات اسلامي، گفتهاند: با شش گروه از زنان ازدواج نکنيد; يک گروه از اينها زنان انانه هستند; يعني بسيار ناله ميکنند، مريض احوالند و خود را به بيماري ميزنند. (9) پيامبر اسلام( ص) فرمود: «پيش از ازدواج، درباره مزاياي جسمي دختر مورد نظرت تحقيق کن; زيرا اين بررسي در ايجاد الفت و محبت و توافقهاي بيشتر بين تو و همسرت پس از ازدواج، تاثير زيادي دارد.» (10) سلامت فکر و انديشه نيز بر سلامت رفتار و اعتدال در برخوردها، اثر بسزايي دارد; زيرا روابط انساني زوجين، تابع شرايط نفساني و رواني آنهاست و با عدم وجود سلامت روان، نميتوانند روابط مستحکم خانوادگي را بنيان گذارند.
پي نوشتها:
1- ملامحسن فيض کاشاني، محجةالبيضاء، ج 3، ص 85
2- جمالالدينمحمدالابشيهي،المستطرف،ج2،ص218
3- محمدبنيعقوب کليني، فروع کافي، ج 5، ص 324 / محمدبن حسن حر عاملي، وسائل الشيعه، ج 14، ص 14
4- محمدبن يعقوب کليني، اصول کافي، ج 5، ص 327
5- حسنبن فضل طبرسي، پيشين
6- محمدبن يعقوب کليني، پيشين، ج 5، ص 332
7- وافي، ج 3، ص 18
8- محمدبن يعقوب کليني، پيشين، ج 5، ص 34
9- همو، فروع کافي، ج 5، ص 325
10- محمدبن حسن حر عاملي، باب 35
شميم
تنظيم براي تبيان: کهتري