تابستانی همراه با شادی و فعالیت

مطالعات نشان مى‏دهد كه اوقات فراغت همواره بستر مناسبى براى بروز خلاقيت‏ها و نوآورى‏هاست. چون ذهن انسان به فعاليت موظفى مشغول نيست، لذا مى‏تواند فارغ از قالب‏هاى از پيش طراحى شده به مسائل مورد علاقه خود بپردازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تابستاني همراه با شادي و فعاليت

پس از گذراندن اوقات تحصيلى و مطالعه مستمر و بى‏وقفه و فشار ذهنى و روانى ناشى از گذراندن آزمون‏ها و امتحانات اوقات تابستان فرا مى‏رسند تعطيلات تابستانى در تأمين بخشى از نيازهاى جسمى و روانى جوانان و نوجوانان مؤثر است و براى ايشان بسيار خوشايند و لذت‏بخش است.

اوقات فراغت و بهداشت روانى

اوقات فراغت تضمين كننده سلامت و بهداشت روانى انسان است. اشتغال مستمر و بدون وقفه فكرى و عملى موجب خستگى جسمى و ذهنى مى‏گردد. به گونه‏اى كه فرد نشاط و سرزندگى خود را از دست مى‏دهد و در مواقعى زمينه را براى بروز بسيارى از اختلالات روانى موجب مى‏شود بخصوص از نوع بيمارى‏هاى روان‏تنى. در اين شرايط برخوردارى از يك برنامه جامع و پيش‏بينى فرصتى آزاد و فارغ از كار موظف، اولين و مهم‏ترين گام در پيشگيرى از آسيب‏هاى ذهنى و حفظ بهداشت روانى است. استفاده مطلوب و برنامه‏ريزى شده از اوقات فراغت حتى براى دانش‏آموزانى كه به عللى در بعضى از دروس تجديد شده‏اند باعث نشاط و سرزندگى كه يكى از شاخص‏هاى بهداشت روانى است مى‏گردد و قدرت يادگيرى و نگاهدارى ذهنى در آنها افزايش مى‏يابد.

اوقات فراغت و خلاقيت ذهن

مطالعات نشان مى‏دهد كه اوقات فراغت همواره بستر مناسبى براى بروز خلاقيت‏ها و نوآورى‏هاست. چون ذهن انسان به فعاليت موظفى مشغول نيست، لذا مى‏تواند فارغ از قالب‏هاى از پيش طراحى شده به مسائل مورد علاقه خود بپردازد. انسان در اوقات فراغت آزادانه مى‏انديشد و در حل مسائلى كه در حوزه شناختى او مطرحند از تفكر خلاق بهره مى‏گيرد و همين خميرمايه نوآورى‏ها و اختراعات بشرى است.

در شرايطى كه كودكان و نوجوانان تحت تنش‏هاى ناشى از تكاليف درسى نيستند در دوران اوقات فراغت، پرداختن به اصلاح عادات، و رفتارهاى نامطلوب امرى بسيار بااهميت مى‏باشد.

اصلاح رفتار و تعالى شخصيت

كثرت و استمرار فعاليت‏هاى ذهنى و عملى در زندگى روزمره، بدون بهره‏گيرى از فرصت‏هاى آزاد براى تعمق و بازنگرى به عملكرد و برخورد با افراد و مقابله با پديده‏هاى مختلف، ممكن است به تدريج موجب پديدارى عادات و رفتارهاى نامطلوب در انسان شود. اين مسئله در ميان دانش‏آموزان راهنمايى و متوسطه به دليل تراكم و فشردگى برنامه‏هاى درسى بيشتر قابل ملاحظه است. بنابراين يكى از ثمرات اوقات فراغت، پرداختن به چگونگى رفتار شخصى و اجتماعى خود و فرزندان است. بايد توجه كرد كه انحرافات اخلاقى و رفتارى به صورت ناگهانى ظاهر نمى‏شوند ، بلكه به تدريج ظاهر مى‏شوند و به همين دليل غالبا والدين در طول سال تحصيلى فرصت ارزيابى دقيق رفتار فرزندان خود را و راههاى پيشگيرى از بروز رفتارهاى سازش‏نايافته را نمى‏يابند. بنابراين در شرايطى كه كودكان و نوجوانان تحت تنش‏هاى ناشى از تكاليف درسى نيستند در دوران اوقات فراغت، پرداختن به اصلاح عادات، و رفتارهاى نامطلوب امرى بسيار بااهميت مى‏باشد. به عنوان مثال رفتارهاى دچار اختلال مانند پرخاشگرى، افسردگى، اضطراب، كمرويى را در اين ايام با استفاده از كارشناسان فن و در شرايطى مساعد مى‏توان اصلاح كرد.

اوقات فراغت و آسيب‏پذيرى اجتماعى

در كنار همه تأثيرات مهم و حياتبخش اوقات فراغت و ارزشمندى‏هايى كه دارد بايد واقعيت ناخوشايندى را نيز مدّ نظر قرار داد. متأسفانه به دلايل مختلف از جمله عدم نگرش مثبت در ذهن دانش‏آموزان نسبت به اوقات فراغت، نبودن برنامه‏هاى آموزشى و توجيهى در بهره‏ورى از فرصت‏هاى آزاد، به ويژه تعطيلات تابستانى و بلاتكليفى‏ها و بى‏برنامگى‏ها، بررسى‏ها و مطالعات انجام شده در ارتباط با بزهكارى كودكان و نوجوانان حاكى از آن است كه در غالب موارد، انحرافات اخلاقى و آسيب‏پذيرى‏هاى اجتماعى با اوقات فراغت دانش‏آموزان ارتباط دارد. به اين معنى كه آغاز يا فزونى بزهكارى‏ها در كودكان و نوجوانان در ايام فراغت و تعطيلات مدارس است، كه فقر و فقدان انگيزه‏هاى رشد مزيد بر علت است. بنابراين با در نظر گرفتن حساسيت و اهميت اوقات فراغت بسيار ضرورى است كه برنامه‏هاى جامع تهيه و تنظيم گردد و با همكارى و مشاركت اوليا و مربيان در بهره‏ورى و بارورسازى اين فرصت‏ها، زمينه پيشگيرى از هر نوع آسيب‏پذيرى را در ايام فراغت جوانان و نوجوانان فراهم آورد.

 

چگونگى غنى‏سازى و مؤثر ساختن اوقات فراغت

1ـ تحرك رمز سلامت

فعاليت بدنى به عنوان يك امر ضرورى در غنى‏سازى اوقات فراغت جوانان تأثيرات فراوانى دارد. استخوان‏ها و عضلات و مفاصل سالم، تنظيم وزن بدن‏شان ، چربى‏ها كاهش و در فعاليت قلب و ريه‏ها مؤثر است، از همه مهم‏تر اضطراب و افسردگى را كاهش مى‏دهد. بازى‏ها، ورزش‏ها به نوجوانان خودباورى و اتكاى به نفس مى‏دهد و موجب موفقيت و مشاركت و اتحاد جمعى در آن ها مي شود و خطرات ناشى از زندگى پر استرس و بى‏تحرك امروزى را كاهش مى‏دهد. تحقيقات نشان مى‏دهد كه جوانان در طول دوران بلوغ هر چه بيشتر تحرك جسمى و حركتى داشته باشند ، كمتر به سيگار روى مى‏آورند، همچنين موجب دورى از مواد مخدر و رفتارهاى خشونت‏بار مى‏شود، همچنين نتايج تحصيلات آنان بهتر خواهد بود.

اوليا و مربيان با توجه به دوران بلوغ كه مرحله ظهور و شكوفايى استعدادها و خلاقيت‏هاست، بايد متناسب با استعدادى كه دارند نيروهاى نوجوانان و جوانان را به كار گيرند تا در جهت مثبت حركت كنند.

2ـ كار و فعاليت

كارشناسان معتقدند كه كودكان و نوجوانان و جوانان در تعطيلات تابستان مى‏توانند به جاى بيكارى و وقت‏گذرانى‏هاى بيهوده كه در بسيارى اوقات، زيان‏هاى فراوانى به بار مى‏آورد، با آموختن كارها و مهارت‏هاى جديد اوقاتى پربار را سپرى كنند. اگر انرژى نوجوانان در مسير مثبت و كار و تلاش قرار گيرد آنان را سعادتمند و مسرور مى‏سازد. اوليا و مربيان با توجه به دوران بلوغ كه مرحله ظهور و شكوفايى استعدادها و خلاقيت‏هاست، بايد متناسب با استعدادى كه دارند نيروهاى نوجوانان و جوانان را به كار گيرند تا در جهت مثبت حركت كنند. ولى بايد كارهايى را به آنها محول كنيم كه از عهده آنان برآيند و قادر به انجام آن باشند و موجبات بيکارى و محروميت از تحصيل و تفريح را فراهم نسازد و آنها را به استثمار و بهره‏كشى نكشاند.

 

3ـ مطالعه و كتابخوانى

يكى از ابزارهاى مهم و غير قابل انكار و ترديد در غنى‏سازى اوقات فراغت همگان مطالعه است.

مطالعه يك كتاب و يك قصه شيرين و يا سرگذشت انسان‏ها مى‏تواند به زندگى معنا و هدف ببخشد و ديدگاه تازه‏اى به او بدهد. فوايد مطالعه و كتابخوانى براى نوجوانان و جوانان بر كسى پوشيده نيست و بايد از مهارت‏هاى لازم جهت مطالعه و انگيزه‏هاى كافى براى دستيابى به سطح مطلوب در اين امر برخوردار باشند.

البته با كمبودهايى كه در زمينه كتابخانه‏ها و حتى گرانى كتاب‏ها داريم چاره‏اى جز فعال نمودن كتابخانه‏هاى مدارس و مجهز ساختن آنها به كتاب‏هاى جديد و همچنين دسترسى نوجوانان و جوانان‏مان در ايام تعطيلات نخواهد بود متأسفانه درِ كتابخانه‏ها با پايان امتحانات خرداد قفل مى‏شوند و كتاب‏ها و اين گنجينه‏هاى دينى و علم و ادب و هنر كه مى‏توانند سرنوشت و زندگى جوانان ما را متحول سازند در انتظار اول مهر ماه چشم به در و ديوار و قفسه‏هاى خاك گرفته دوخته‏اند تا شايد بعد از برنامه‏ريزى درسى مدرسه آن هم در اواخر مهر و يا شايد آبان ماه بازگشايى شوند.

4 ـ تقويت عاطفه و محبت

دراين ايام فراغت كه نوجوانان و كودكان و حتى جوانان‏مان هنوز در كنار ما زندگى مى‏كنند و چشم و دل به راه ما هستند اين فرصت را مغتنم بشمريم و دست محبت و نوازش خود را بر سر آنها بكشيم و آنها را از اين نعمت محروم نسازيم كه بالاترين فقر و ندارى و كمبودها همان فقر عاطفى و محبت است و نتيجه و حاصل محبت به قدر لازم و يا در حد كمبود و فقدان آن بر همه ما آشكار و مبين است.

 

5- پرورش روح دين و ديندارى

يكى ديگر از وظايف مهم والدين در اين غنى‏سازى اوقات فراغت پرورش روح دين‏خواهى و خداجويى است و اينکه به نوجوان خود به طور عملى بياموزد كه خداوند مظهر آرامش، عشق و معنويت است و ريشه بسيارى از مشكلات با دعا و نماز برطرف مى‏شوند و موجب انتشار انرژى در روح و جسم آنان مى‏شود. با هم به دامن طبيعت برويم .آنها گستره آسمان و دريا و صحرا را ببينند و هنرمندى خالق را در اين زيبايى‏ها مشاهده نمايند و پيوند بيشتر با خدا بيابند كه اين زندگى مانند درياى موّاجى است كه اگر امروز آرام است فردا طوفانى خواهد شد و كودكان و نوجوانان ما بايد راه نجات خود از تلاطم‏هاى روحى را با تربيت دينى به دست آورند خصوصا با نماز مى‏توان حالات و رفتارهاى مذهبى را به آنها ياد داد و در سايه‏سار اخلاق آرام فرزندان‏مان آسوده‏خاطر به سر بريم.

***

هر خانواده اي با توجه به امکانات خود بايد براي اوقات فراغت فرزندان برنامه اي صحيح داشته باشد .برنامه ي متعادلي که نه آنقدر متراکم باشد که فرزندان هيچ لذتي از تابستان خود نبرده و خستگي به تنشان بماند و نه آنقدر استراحت کنند وبي برنامه باشند که وقتشان هدر برود.

منابع:

پيام زن - ماهنامه پيوند

کتاب :نقش و اهميت برنامه‏ريزى براى اوقات فراغت دانش‏آموزان،

تنظيم براي تبيان :داوودي

 

مقالات مرتبط :

مديريت زمان در اوقات فراغت تابستاني

فرصتي که تکرار نمي شود

نوجوانان بي حوصله بخوانند!!!

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت