لبنيات پرچرب يا كم‌چرب؟

شير بعد از آب، حياتي‌ترين نوشیدنی تلقي مي‌شود. اين فرآورده، غذایی کامل و سرشار از مواد مغذي است كه عمده نياز بدن انسان را تامين مي‌كند. شير حاوي...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لبنيات پرچرب يا كم‌چرب؟

شير بعد از آب، حياتي‌ترين نوشيدني تلقي مي‌شود. اين فرآورده، غذايي کامل و سرشار از مواد مغذي است كه عمده نياز بدن انسان را تامين مي‌كند.

شير حاوي 5/3 گرم پروتئين و 5/3 تا 4 درصد چربي است كه هر دوي آنها براي كودكان در حال رشد، ضروري است.

ولي پرسش اينجاست كه بايد چه نوع لبنياتي را مصرف كرد، پرچرب يا كم‌چرب؟

دكتر احمدرضا درستي، متخصص تغذيه، و رئيس دانشكده و انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي كشور در گفتگو با «جام‌جم»، مصرف شير و لبنيات پرچرب را براي كودكان زير 5 سال مفيد دانسته و مي‌گويد: بدن كودكان در اين سن به قند، پروتئين و چربي شير نياز دارد، به همين دليل توصيه مي‌شود اين گروه سني، شير و ماست پرچرب دريافت كنند و حتي مصرف كره پاستوريزه براي آنها مفيد است.

كودكان و نوجوانان 5 تا 16 ساله نيز مي توانند شير و لبنيات پرچرب مصرف کنند، مگر اينکه چاق باشند که دراين صورت بايد از لبنيات و شير كم‌چرب استفاده كنند.

متخصصان تغذيه توصيه مي کنند كه افراد از سن 18 سالگي به بعد، شير و لبنيات كم‌چرب مصرف کنند (حتي اگر به ظاهر لاغر هستند)،‌ مگر در مواقعي كه فرد خيلي لاغر و ضعيف است.

علت توصيه به مصرف كم‌ چرب‌ها

چربي شير با كلسيم موجود در مواد غذايي، از جمله كلسيم خود شير، تركيب نامحلولي درست مي‌كند و دسترسي بدن به كلسيم را كاهش مي‌دهد. لذا با مصرف لبنيات كم‌چرب، به جذب بالاي كلسيم كمك مي‌شود.

دكتر درستي با بيان اين مطلب مي‌افزايد: اگر روزي يك ليتر لبنيات مصرف كنيم، با خوردن شير و ماست كم‌چرب (يك درصد چربي)‌ روزانه 25 گرم چربي كمتري دريافت خواهيم كرد كه در يك ماه، 750 گرم چربي کمتر مي شود كه اين تفاوت مي‌تواند از بروز 5/0 تا 8/0 كيلوگرم اضافه وزن جلوگيري كند.

يبوست و لبنيات پرچرب

يكي از عادات اشتباه رايج در جامعه ما، عدم مصرف كافي سبزيجات است. تحقيقات نشان مي‌دهد كودكاني كه داراي رشد قدي ناكافي هستند، حتي با مصرف روزانه 4 تا 7 ليوان شير و لبنيات از رشد خوبي برخوردار نبوده و حتي دچار يبوست نيز هستند كه مهم‌ترين علت آن، عدم مصرف کافي سبزيجات است كه باعث مي شود مواد كافي جهت رشد به بدن نرسيده و منجر به كوتاهي قد و ضعف آنها ‌شود.

اين متخصص تغذيه مي‌افزايد: سبزيجات باعث مي‌شوند مواد غذايي حجم زيادي در بدن پيدا كنند و با جذب آب بيشتر، سريع تر از روده عبور كنند و در نتيجه روزي يك يا چند مرتبه عمل دفع صورت بگيرد.

ولي كودكي كه به اندازه كافي، سبزيجات مصرف نمي كند و از نان سفيد و برنج استفاده مي كند، در اثر نرسيدن فيبر كافي به بدن، دچار يبوست مي‌شود و در آينده احتمال ابتلا به سرطان در او افزايش خواهد يافت.

دكتر درستي خاطرنشان مي‌كند: خوردن شير و لبنيات پرچرب تفاوت جدي در ايجاد يبوست افراد ندارد، ولي از آنجا كه اين افراد به مقدار كافي سبزيجات مصرف نمي‌كنند، با خوردن شير پرچرب اين عارضه در آنها شديدتر خواهد بود.

خواص شير كم‌چرب (در اصطلاح عموم آبكي)

وقتي چربي‌ را از شير جدا مي‌كنند، باقي‌مانده آن ظاهري شل و كم‌رنگ خواهد داشت، ولي واقعيت اين است كه در آب اين شير به ظاهر كم‌ارزش، ويتاميني به نام B2 (ريبوفلابين)‌ وجود دارد كه براي سلامتي مغز و اعصاب و سلول‌هاي بدن بسيار ضروري است و كمبود آن مي‌تواند منجر به بروز برخي عوارض عصبي شود.

اين متخصص تغذيه مي‌‌افزايد: شير حاوي كلسيم، فسفر و منيزيم است كه اصلا ربطي به چربي آن ندارد.

همچنين پروتئيني كه فوق‌العاده از نظر تغذيه، براي رشد كودك ارزشمند است نيز در قسمت آبكي شير باقي مي‌ماند و با گرفتن چربي شير از بين نمي‌رود، يعني با گرفتن چربي شير، تنها چيزي كه از شير جدا مي‌شود، چربي آن است نه چيز ديگر.

ولي واقعيت اين است كه چربي، همه چيز را خوشمزه مي‌كند و خيلي‌ها به دليل خوشمزه بودن، به سراغ چربي‌ها مي‌روند كه شير و لبنيات نيز از اين موضوع مستثني نيستند.

* مطالب مرتبط:

شير پرچرب يا كم چرب؟

براي سلامت قلبتان،‌ شير بخوريد

اثر شير و فراورده هاي آن در پيشگيري از سرطان

مصرف شير و لبنيات را فراموش نکنيد

تأثير شير و لبنيات در پيشگيري و درمان فشار خون بالا

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت