شهيد صياد روحيات نظامي را به خانه نمي‌آورد

: فرزند شهيد صياد شيرازي گفت: شهيد صياد از لحاظ ايمان، فكر و خصوصيات اخلاقي نمونه بود، ما را به نماز اول وقت و جماعت خيلي توصيه مي‌كرد، كارها را با توكل به خدا آغاز مي‌كرد و هرگز روحيات نظامي را به خانه نمي‌آورد. مهدي صياد شيرازي در گفت‌وگو با خبرنگار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهيد صياد روحيات نظامي را به خانه نمي‌آورد

خبرگزاري فارس: فرزند شهيد صياد شيرازي گفت: شهيد صياد از لحاظ ايمان، فكر و خصوصيات اخلاقي نمونه بود، ما را به نماز اول وقت و جماعت خيلي توصيه مي‌كرد، كارها را با توكل به خدا آغاز مي‌كرد و هرگز روحيات نظامي را به خانه نمي‌آورد.

مهدي صياد شيرازي در گفت‌وگو با خبرنگار ايثار و شهادت خبرگزاري فارس اظهار داشت: شهيد صياد هميشه سعي بر اين داشت كه فضاي خانواده را به سمت الگوهاي قرآني و اسلامي پيش ببرد و گاهي اوقات كه از لحاظ كمي نمي‌توانست براي تك تك اعضاي خانواده وقت بگذارد سعي مي‌كرد در زمان محدودي به كيفيت روابط بينديشد به طوري كه فضاي دوست داشتني و صميمي در خانواده ما حاكم بود.

وي افزود: در زمان جنگ كه شرايط اقتضا مي‌كرد، شهيد صياد كمتر پيش ما بود اما از طريق نامه، تلفن و امكانات ديگر پيگير امور اعضاي خانواده بود كه مبادا فرزندان از راه اسلام و انقلاب منحرف شوند.

تنها شاهد عروج شهيد صياد تصريح كرد: زماني كه پدر به شهادت رسيد من 17ساله بودم، وي به نماز اول وقت و جماعت و همچنين نظم و برنامه‌ريزي در زندگي توجه ويژه‌اي داشت و ما در فضاي خانواده هم نماز جماعت مي‌خوانديم. به خوبي يادم هست كه حتي بين دو نماز ما را به نماز اول وقت توصيه مي‌كرد و زماني كه در مسافرت بوديم وقت نماز اگر بين راه مسجد بود در مسجد نماز مي‌خوانديم ولي اگر منطقه بياباني بود همان جا نماز اول وقت را به همراه پدر ادا مي‌كرديم.

وي اضافه كرد: شهيد صياد هميشه مي‌خواست ما از دوستداران مقام عظماي ولايت، ائمه اطهار (ع) و امام زمان (عج) باشيم به همين دليل ما را در محافل مذهبي و مجالس علما شركت مي‌داد و با شخصيت‌هايي كه صاحب فضل بودند و مايه رشد و تعالي فرزندان مي‌شدند، آشنا مي‌كرد.

وي گفت: شهيد صياد خود به محضر علما آيت‌الله بهاء‌الديني، مقام معظم رهبري و حضرت امام (ره) مي‌رسيد و مطالب وسخنان آنها را مي نوشت. در راه رشد و تعالي به آن عمل مي‌كرد و او هميشه حالت طلبگي داشت.

صيادشيرازي گفت: شهيد صياد با كثرت كارهايي كه داشت زماني را براي ورزش و فوتبال اختصاص مي‌داد، به طوري كه خودش با لباس ورزشي مي‌آمد‌ و با هم ورزش مي‌كرديم او به ورزش از باب سلامت جسم و روح اهميت مي‌داد و هرگز اخلاق و روحيات نظامي را به منزل انتقال نمي‌داد تا فضاي صميمي در خانواده حفظ شود.

وي افزود: يكي از خاطرات شيرين شهيد صياد اين بود كه در محضر امام (ره) بودند و جمعي از فرماندهان در آنجا حضور داشتند همه عزيزان از دفاع مقدس گزارش و خاطرات را ذكر مي‌كردند. زماني كه آيت ‌الله هاشمي رفسنجاني مي‌خواست، صحبت كند. حضرت امام (ره) بلند شدند و به سمت در خروج رفتند، پدر از امام (ره) مي‌پرسند: «آقا كسالتي است.» ايشان در جواب گفتند: «خير وقت نماز است». پدر پرسيد:«آقا اجازه مي‌دهيد با هم نماز را به جماعت بخوانيم.» امام(ره) در پاسخ فرمود:«بله» اين خاطره خاطره ارزشمندي بود كه پدر در فضاي خانواده و محافل گوناگون تعريف مي‌كرد.

وي گفت: زماني كه من به شهيد صيادگفتم اين خاطره را چقدر تعريف مي‌كنيد، وي با لبخند گفت، اين خاطره براي شما تكراري است اما براي خيلي از افراد تازگي دارد.

به خوبي يادم هست كه حتي بين دو نماز ما را به نماز اول وقت توصيه مي‌كرد و زماني كه در مسافرت بوديم وقت نماز اگر بين راه مسجد بود در مسجد نماز مي‌خوانديم ولي اگر منطقه بياباني بود همان جا نماز اول وقت را به همراه پدر ادا مي‌كرديم.

فرزند سوم شهيد علي صياد شيرازي ادامه داد: با پدر مسافرت‌هاي زيادي رفتيم. زيباترين مسافرت ما در سفر مشهد بود كه به ديدار اقوام رفته بوديم و زماني كه او در كنار ضريح بود حالات روحاني او براي من زيباترين خاطره بود.آخرين سفري كه با پدر داشتيم سفر به شلمچه و مناطق جنگي بود، شهيد صياد در مسير طولاني رانندگي مي‌كرد زماني كه به منطقه عملياتي رسيديم، ديدار و ابراز محبت مردم نسبت به پدر برايم خيلي جالب بود.

وي بيان كرد: با توجه به اينكه مسئله نور و هدايت مسئله مهمي است و همه تشنه هدايت هستند. زماني كه هدايت از راه درستي صورت بگيرد از جهت مادي و معنوي انسان به رشد و تعالي دست پيدا مي‌كند. نقطه عطف اين هدايت به قران برمي‌گردد و اگر جوانان از همان بدو كودكي با قرآن و اسلام انس بگيرند و آيات و بيانات الهي را خوب متوجه شوند كشوري خواهيم داشت، كه الگوي جهان مي‌شود.

وي گفت:‌ دستگاه‌هاي دولتي، آموزش و پرورش و خانواده‌ها نقش محوري را در اين امر مهم دارند. شهدا و رزمندگان ما به خاطر زنده ماندن كلام الهي و حفظ ارزشها و آرمان‌هاي اسلام و امام (ره) به جبهه‌ها رفتند و فيض شهادت در حقيقت يكي از خوبي‌هاست.

صياد شيرازي افزود: نسل جوان و نوجوان كشور ما براي خودسازي بايد توجه زيادي به قرآن داشته باشند قرآن يك ابزار است كه انسان خود را بشناسد. همه ابعاد قرآن پيشرفت فكري، روحي و جسمي و بحث عظمت شهادت را بيان كرده، براي كساني كه علاقه‌مند به اين درجه رفيع هستند لازم است بدانند خودسازي و خودشناسي از قرآن نشأت مي‌گيرد و همه اهداف در عمل انسان محقق مي‌شود.

فرزند شهيد صياد شيرازي اضافه كرد: براي گرفتن لوح سپهبد صياد شيرازي خدمت مقام معظم رهبري رسيدم. در قرآني كه ايشان به من هديه دادند نوشته بودند «جواني را در خودسازي فكري، روحي و جسمي مغتنم بشماريد و با قرآن عزيز انس بيابيد، نماز را با توجه و با حضور قلب بگذاريد و فضاي معطر شهادت‌ كه زندگي شما را فرا گرفته قدر بدانيد.»

وي اظهار داشت: مقام و عظمت شهيد در آيات 161 الي 171 سوره آل عمران نازل شده و امام رضا (ع) به نقل از اميرالمؤمنين (ع) مي‌فرمايند: كسي كه براي دفاع حق عليه باطل از همسر و بستگان خود خداحافظي مي‌كند از گناهان خويش خارج مي‌شود و زماني كه شهيد بر روي زمين مي‌غلتد، حوريان بهشتي به او مي‌گويند، آفرين به روح پاكيزه تو كه از بدن پاكيزه پرواز مي‌كند و خداوند مي‌فرمايد، من سرپرست بازماندگان شهيد هستم. هركس آنها را خشنود كند مرا خشنود كرده و هركس آن را بيازارد مرا آزرده است.

آخرين سفري كه با پدر داشتيم سفر به شلمچه و مناطق جنگي بود، شهيد صياد در مسير طولاني رانندگي مي‌كرد زماني كه به منطقه عملياتي رسيديم، ديدار و ابراز محبت مردم نسبت به پدر برايم خيلي جالب بود.

وي اضافه كرد: در سال اصلاح الگوي مصرف ما بايد به ابعاد مسئله مصرف توجه كنيم، اگر الگوي مصرف اصلاح شود و محافل با برنامه‌ريزي به تبع از آن الگو عمل كنند ما به اهداف دهه پيشرفت و عدالت كه همان آرمان شهدا است، خواهيم رسيد. پيشرفت بايد توأم با عدالت باشد و گر نه شاهد شكاف طبقاتي در جامعه خواهيم شد.

وي بيان كرد: خواهران در جامعه اسلامي نقش اساسي در رشد و تعالي و پيشرفت را دارند آنها با الگوبرداري از حضرت زهرا (س) در ابعاد حجاب، علم، تقوي، تربيت فرزند و همسرداري، جامعه را به سمت رشد و تعالي سوق دهند و با تهاجم فرهنگي و شيطنت‌هاي برون مرزي مبارزه كنند تا صيادها، شهدا و بزرگان و علمايي را در جامعه اسلامي پرورش دهيم و كشور ما نمونه يك كشور اسلامي در جهان شود.

تنظيم براي تبيان: حسين رحماني

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت