سال های طلایی را از دست ندهید

در زمان گذشته، مردم بر اين باور بودند که ميزان هوش ثابت است و هر آنچه از پدر و مادر خود به ارث برده شود ، همان است، ولي امروزه مي گويند سطح هوش برحسب محيط تغيير مي پذيرد و اگر شما بتوانيد حواس فرزند خود را تحريک کنيد ، سطح هوش و استعداد او را افزايش مي ده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سال هاي طلايي را از دست ندهيد

کپسول هاي تربيتي(1)

نکات زير را بخوانيد و در هنگام رشد فرزندتان به کار بريد:

1- در زمان گذشته، مردم بر اين باور بودند که ميزان هوش ثابت است و هر آنچه از پدر و مادر خود به ارث برده شود ، همان است، ولي امروزه مي گويند سطح هوش برحسب محيط تغيير مي پذيرد و اگر شما بتوانيد حواس فرزند خود را تحريک کنيد ، سطح هوش و استعداد او را افزايش مي دهيد.

 

2- تحريکات به موقع در نظر کودک مي تواند باعث تغييرات در اندازه و اعمال شيميايي مغز ايجاد کند ، آزمايش روي هزاران حيوان منجر به اين نتيجه شد که حتي حيواناتي که از طريق نژاد خود کم هوش بودند با تحريکات لازم از حيوانات نژاد باهوش جلوتر افتادند و اين آزمايش روي موش ها انجام شد و کاملاً جواب مثبت داد ، به طوري که در دو دسته از موش ها که يک دسته از آنها مورد تحريکات حسي قرار گرفتند ، خيلي باهوش تر شدن و حتي تعداد سلول هاي مغز آنها نيز افزايش يافت.

 

3- بدانيد ارتباط بين وراثت و محيط بسيار پيچيده است و محيط خوب مي تواند باعث رشد و شکوفايي و باروري هوش گردد و استعدادهاي ژنتيکي را به فعليت رساند. چنان که اگر فرد با استعدادي مثل «اديسون» هم به دنيا بيايد اگر محيط پويا نداشته باشد، شايد عقب افتاده گردد.

 

4- در سنين اوليه ، محيط اثرات خيلي سريع تر و بيشتري در مغز کودک دارد و اثر آموزش در دوران کودکي با سنين بالاتر تفاوت دارد و از اين جهت است که مي گويند تا سن چهار سالگي نصف ظرافت فکري کودک رشد کرده است و تا سن هشت سالگي حدود 70 تا 80% آن رشد کرده است و ميزان هوش يک فرد نهايت تا هجده سالگي رشد دارد. و طبق نظريه دانشمندان ميزان هوش يک کودک در چهار سال اول به اندازه سيزده سال بعد از آن است، پس وظيفه شما همان دوران کودک خيلي مهم و کارساز است.

هيچ وقت به کودکان تيز و کنجکاو و توانمند ، شيطان نگوييد ، بلکه در صدد باشيد تا از همه استعداد آنها در جهات مختلف، مثل بازي، نقاشي، کار کردن استفاده کنيد.

5- بهترين سنين آموزش خواندن و نوشتن بين 4 تا 5 سالگي ست و بايد به طور غيرمستقيم و با شوق و علاقه باشد و لازم است که کودک هر آنچه را دوست دارد بياموزد و هرگز اين موقعيت هاي بسيار حساس را از دست ندهيد ، ولي باز تأکيد مي شود آموزش به سيستم خشن و خشک کارآمد نيستند.

 

6- فجيع ترين اشتباه  اين است که بگوييم نبايد کودک قبل از شش سالگي آموزش ببيند؛ زيرا بهترين دوران طلايي را از دست داده ايم.اما آموزش سخت و شديد تاثير منفي دارد.

7- هيچ وقت به کودکان تيز و کنجکاو  توانمند ، شيطان نگوييد ، بلکه در صدد باشيد تا از همه استعداد آنها در جهات مختلف، مثل بازي، نقاشي، کار کردن استفاده کنيد و حتي از ابتداي کودکي در صدد تحريک کودک باشيد. مثلاً شما اگر به يک کودک پنج روزه يک شيء قرمز نشان دهيد او را تحريک مي کنيد.

 

8-  بدانيد فرزند عزيز شما استعداد و غريزه شايستگي و صلاحيت را دارد و اين يک ميل باطني ست، فقط يک مانع دارد، آن هم شما هستيد ، اگر بد برخورد نماييد مانع هستيد.

هرچه بيشتر طفوليت انسان ها را مورد بررسي قرار دهيد ، به اين نتيجه مي رسيد که اين سنين فقط جنبه رشد را نبايد در نظر گرفت، بلکه زمان فعال سازي و کسب آموزش و معلومات مي باشد و کودکي خوش شانس خواهد بود که اطلاعات و تجربيات زيادي کسب کرده باشد.(اما به روش کودکانه) در اين صورت زندگي فرد باهوش و مسلطي خواهد شد.

پس سعي کنيد حداقل روزي دو ساعت کلاس آموزش غيرمستقيم همراه با شادي براي فرزند خود بگذاريد ، کلاس ها با زمان کوتاه ولي لذت بالا باشد.

با او بگوييد ، بخنديد ، بازي کنيد ، کشتي بگيريد ، توپ بازي کنيد ، با آب بازي کنيد حتي اگر فرزند شما خيلي کوچک باشد، اين کلاس ها ثمر بزرگي در پيش برد او خواهد داشت و فقط آنچه مهم است احساس لذت و شادي را به وجود آوردن است که کودک شوق يادگيري در او زياد شود و اصلاً فکر تنبيه يا محروميت هم نکند که، مادر به او بگويد: اگر انجام ندهي قهر مي کنم يا غذا نمي خوريم!

 

9- اگر کودک شما هر روز مي خواهد اشياء يا اسباب بازي جديدي داشته باشد ، به معني آن نيست که مي خواهد جيب شما را خالي کند ، بلکه به دليل آن است که مي خواهد اشياي جديدتري را تجربه کند و در حقيقت توانايي دريافت او از اشياي جديد زياد است. البته اين، هنر پدر و مادر بودن است که ، هم اسباب بازي هاي خوب و کارآمد تهيه نمايند و هم پول کمتري خرج کنند. ما هيچ وقت نمي خواهيم بگويم شما هر روز يک اسباب بازي گران قيمت تهيه کنيد و فرزندتان همه را خراب کند و دوباره يکي ديگر بخريد، نه... اينگونه نيست! شما امروز يک پازل حيوانات خريده ايد و فردا به پارک مي رويد، کوک خود را بر اسب سوار مي کنيد و روز ديگر به خانه اقوام مي رويد بلبلي را در قفس تماشا مي کند، اينها همه مي توانند فضاي اطلاعات او را زياد کند و هزينه زيادي هم در بر نداشته باشد.

10-شايد شنيده باشيد که مي گويند اگر کودکي در محيط خانواده شاد و صميمي و گرم و دوست داشتني پروش يابد، دامنه هوشي او مي تواند از 5 تا 8 نمره افزايش يابد و يا برعکس، زندگي در يک خانه مستبدانه، سرد و بي روح مي تواند دامنه هوش او را کاهش دهد.

منبع : کتاب چگونه فرزند با هوش و خلاق داشته باشيم

تنظيم براي تبيان :داوودي

مقالات مرتبط :

جدي ترين انسان هاي روي زمين

سخت نگير خودش بزرگ ميشه

عقيق وجود کودک

شش ميم در تربيت موفق

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت