هنوز به حمایتت نیاز دارد

ما مي بايست زماني كه فرزندمان مرتكب خطايي مي شود در كنارشان باشيم. ما بايد همواره نوجوانانمان را ترغيت و حمايت كنيم و به آنها بياموزيم كه اعمال امروز آنها در زندگي فردايشان به صورت مستقيم تاثير گذار خواهد بود .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنوز به حمايتت نياز دارد

زماني كه فرزندتان به سنين  نوجواني قدم مي گذارد ، شايد مواقع بسياري را تجربه كرده باشيد كه مصرانه از او درخواست مي كنيد  در فعاليتهاي خانوادگي شما را همراهي كند . اكثر مواقع ،  وقتي فرزند نوجوانتان در كنار شما جاي مي گيرد ، مدام از شما و از زندگي خويش بهانه جويي كرده  و همه چيز زندگي را محنت بار و پوچ و غم انگيز مي پندارد و در هر كاري ، چيزي براي شكوه و گلايه پيدامي كند . مثلا"‌ ممكن است فرزند نوجوانتان سليقه شما را در چيزهايي كه مي خريد قبول نداشته باشد و يا تمام  مسافرتي را كه با هم سپري كرديد ، بي اهميت و حتي مسخره  بداند . ممكن است شما را بدترين والدين دانسته و از زندگي خودش نيز  ابراز بيزاري كند  .

احتمالا" به زماني كه فرزندتان با اشتياق در فعاليتهاي روزانه به شما ملحق مي شد ، حسرت مي خوريد  . پيش از اين وقتي با هم بيرون مي رفتيد ، در هر صورت لحظات خوب و خوشي را سپري مي كرديد .ولي اكنون با نوجواني  لجوج ، پرخاشگر و پر شور روبرو هستيد و هر چه تلاش مي كنيد نمي توانيد در هيچ زمينه اي با او رابطه برقرار كنيد  . معمولا" در اين مواقع والدين قبل از هر چيز ، همه تقصير را متوجه خود ساخته و از خود مي پرسند كه چه اشتباهي مرتكب شده اند  و در اين انديشه اند كه چگونه آن كودك آرام جاي خود را به نوجواني لجوج و پرخاشگر داده است .

مسئوليتهاي بيشتري را به او محول كنيد و بگذاريد او  بيش از پيش در موارد شخصي زندگي خود تصميم گيرنده باشد . در واقع در حالي كه ياور و همراه او هستيد ، فضاي كافي براي رشد را در اختيارش بگذاريد  .

 قبل از هر چيز بدانيد كه نبايد نا اميد يا عصباني شويد . بايد به خاطر داشته باشيد كه تقريبا همه نوجوانان دنيا زندگي ناآرام و همراه با افسردگي را  سپري مي كنند و آرزو دارند كه همه چيز اطراف آنها از والدينشان گرفته تا دوستان و ظاهر  و اندامشان متفاوت از آنچه كه هست مي بود  . معمولا" نوجوانان هر چيزي  را كه ارتباطي با دنياي كودكانه دارد پس مي زنند . آنها ديگر نمي خواهند كه شما برايشان  كاري انجام دهيد و يا در فعاليتهاي ورزشي آنها حضور داشته باشيد  . ديگر به نصيحتهاي شما اهميت نمي دهند.  زيرا از نظر آنها توجه كردن به حرفهاي والدين  ، نشان دهنده اين است كه آنها هنوز بزر گ نشده اند .

احساسات و عواطف نوجوانان  دائما"  در حال نوسان است ، چر اكه در اين زمان ، نوجوان سعي مي كند استقلال بيشتري يافته و شخصيت خود را پيدا كند  . امروز نوجوان شما در چه جايگاهي قرار دارد و شما چه انتظاري از موقعيت آينده او داريد  . براي يك لحظه به اين تغيير بزرگ  فكر كنيد . شما بايد تمام فضاهاي متفاوتي را كه فرزند شما آنها را تجربه مي كند و تصميماتي  كه مي بايست فرا بگيرد را مد نظر بگيريد . دختر يا پسر شما مي بايست همه چيز را از شستن لباسها گرفته تا به دست آوردن معاش و حفظ روابط فردي و شخصيتي ، فرا بگيرد . او بايد در مورد  ادامه تحصيل در دانشگاه ، رشته تحصيلي ، حرفه اي  كه مي خواهد دنبال كند و دانشگاهي كه مي خواهد در آن تحصيل كند ، تصميم گيري كند  . او گواهينامه رانندگي مي گيرد تا به جاي همراهي با ديگر اعضاي خانواده بتواند به تنهايي لحظات بيرون از خانه را آنطور كه مي خواهد سپري كند .

هرگزآنها را دست كم نگيريم  ،و در عين حال از آنها انتظارات بيش از حدي كه سبب خودداري و سرخوردگي آنها در تصميم گيري مي گردد ، نداشته باشيم  .

 به منظور ايجاد روابط خوب با نوجوان خود ، شما مي بايست اين تغييرات رواني را كه فرزندتان  در جريان آنها قرار مي گيرد  بشناسيد . سعي كنيد مسئوليتهاي بيشتري را به او محول كنيد و بگذاريد او  بيش از پيش در موارد شخصي زندگي خود تصميم گيرنده باشد . در واقع در حالي كه ياور و همراه او هستيد ، فضاي كافي براي رشد را در اختيارش بگذاريد  .

به جاي اينكه به فرزندتان دستور دهيد و انتظار اطاعت از سوي او داشته باشيد ، مي توانيد با روشي مدبرانه ، شاهد روابط بهتري با فرزندتان باشيد . 

در اين دوره متفاوت ، شما مي توانيد با پنج راه نه چندان دشوار ارتباط بهتري  با  فرزندتان برقرار كنيد :

قبل از هر چيز سعي كنيد طبق شخصيت فرزندتان با او رفتار كنيد .

دوم اينكه ابتدا نظر او را بپرسيد .

و سوم اينكه در صدد داوري بر اشتباهات او نبوده  و آن اشتباهات  را بزرگ و پيچيده نكنيد ، در عوض سعي كنيد فرزندتان را در جهت حل مشكلات ياري نماييد .

هميشه و همه جا زماني را صرف گوش دادن به سخنان او كنيد .

و در آخر اينكه ، حضور فعال خود را در زندگي نوجوانتان حفظ كنيد .

 در طول اين دوره كه فرزند شما تزلزل شديدي را تجربه مي كند ، اهميت زيادي دارد كه دقت و توجه خود را به فرزندتان نشان دهيد . به علاوه اگر شما قادر باشيد فرزندتان را در مسير مناسب و درست سوق دهيد ، او توجه شما را در صحت و ايمني خود ارزشمند تلقي خواهد كرد . نوجواني كه در سايه حمايت شما اعتماد به نفس كافي را كسب مي كند راحتتر و آگاهتر با شرايط جديد روبرو شده  و متحمل مشكلات كمتري نسبت به نوجواني مي گردد كه احساس مي كند بايد بار همه مشكلاتش را به تنهايي به دوش بكشد . به عنوان پدر يا مادر ، ما مي بايست زماني كه فرزندمان مرتكب خطايي مي شود در كنارشان باشيم. ما بايد همواره نوجوانانمان را ترغيت و حمايت كنيم و به آنها بياموزيم كه اعمال امروز آنها در زندگي فردايشان به صورت مستقيم تاثير گذار خواهد بود .

 

ترجمه: فهيمه کهتري

منبع: parentingateenager.net

 

مقالات مرتبط

لطفا نوجوانتان را دين زده نکنيد

اين جا جاي تو نيست

آينده از نگاه تو

نوجوانان بي حوصله بخوانند!!!

تازه بالغان ،وسوسه هاي رنگارنگ

نياز هاي دخترونه

تپش جواني

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت