همسران ،همکارانی عاشق

از نمونه هاى بارز مراعات حقوق طرفين ، تقسيم كارهاى خانه و زندگى ميان زن و شوهر است . وقتى بار سنگين خانواده بر دوش دو انسانى است كه با هم زندگى مشترك دارند، چاره اى جز تقسيم اين بار و كار نيست ، تا نه كارى بر زمين بماند و نه بارها بر دوش يكى سنگينى كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همسران ، همکاراني عاشق

لزوم شناخت حقوق و وظايف دو جانبه در خانواده

براي مطالعه ي قسمت قبل اينجا کليد کنيد.

در مقاله ي قبل گفتيم که زن وشوهر بايد به حقوق هم احترام بگذارند . از نمونه هاى بارز مراعات حقوق طرفين ، تقسيم كارهاى خانه و زندگى ميان زن و شوهر است .وقتى بار سنگين خانواده بر دوش دو انسانى است كه با هم زندگى مشترك دارند ، چاره اى جز تقسيم اين بار و كار نيست ، تا نه كارى بر زمين بماند و نه بارها بر دوش يكى سنگينى كند.

اساس حرمت گزارى به حقوق انسان ، شناخت و مراعات حقوق و وظايف است ، نه صرفا شعار به سود حقوق بشر!

همين كه اسلام براى زن ، حق مالكيت و استقلال اقتصادى و انتخاب و... قرار داده است ، نشانه حرمت نهادن به اوست . اينكه شوهر در مقابل همسرش وظايف و تعهداتى دارد ، نشانه ديگرى از اين حق و احترام است .

خانواده اى كه بر شالوده محبت استوار شده باشد ، هر يك از زن و شوهر ، بيش از آنچه كه وظيفه شان است ، كار و تلاش مى كنند ، آن هم عاشقانه و از روى مهر و احساس رضايت و خرسندى .

آنچه مانع بروز تشنج و تنش در رفتار همسران است ، وجود حد و حريم براى كارها و وظايف هر يك و انتظار و توقع از يكديگر در محدوده ي همان حد و حريم و مراعات آن حدود و حقوق است .

در حالات و سيره رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) نقل شده است كه آن حضرت حتى در كارهاى خانه ، به همسرانش كمك مى كرد: و يخدم فى مهنة اهله (1) كه اين بالاتر از تقسيم كار است .

آنچه مانع بروز تشنج و تنش در رفتار همسران است ، وجود حد و حريم براى كارها و وظايف هر يك و انتظار و توقع از يكديگر در محدوده ي همان حد و حريم و مراعات آن حدود و حقوق است .

بار كارها را بايد هر دو به دوش بكشند. كارهاى سنگين و خستگى آور و گوناگون خانه ، اگر به دوش يكى بيفتد و ديگرى بى خيال و راحت طلبانه و آسوده خاطر به خواب و تفريح و استراحت و مسافرت هاى خود برسد و غم خانه و فكر مشكلات را نداشته باشد ، ظلمى در حق ديگرى است ، چه زن باشد ، چه شوهر. البته در اين گونه موارد ، اين زنان هستند كه مظلوم خانواده مى شوند و حقشان تباه مى گردد.

اين سخن زيباى پيامبر (صلى الله عليه و آله ) كه من بهترين شما نسبت به همسران خودم هستم . اگر جلوه هاى متعددى داشته باشد ، يكى هم رافت و عطوفت و كمك و تفقد و حق گزارى و قدرشناسى نسبت به زنان است كه حضرت رسول (صلى الله عليه و آله ) هم عملا چنان بوده ، هم به چنين رفتار متعالى و بزرگوارانه اى سفارش مى فرمود و از ستم و اجحاف در حق زنان نهى مى كرد.

رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) فرمود: ملعون ملعون من ضيع من يعول ؛ (2)

ملعون است ، ملعون است كسى كه فرد مورد تكفل خويش را تباه سازد.

تباه ساختن حق افراد زير دست و تحت تكفل ، كه همسرهم يكى از آنان است ، موجب استحقاق لعنت الهى مى شود.  

تقسيم كار و مسئوليت ها نيز بايد با مراعات توان جسمى و ظرفيت وجودى و طاقت فردى باشد و از تحميل تكليفى فوق طاقت بر هر يك از آن دو پرهيز شود.

پايان اين مقاله را حديثى از پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله ) و سخنى از امام صادق (عليه السلام ) قرار مى دهيم  :

 مردى خدمت پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله ) آمد و در ستايش از اخلاق همسر خود چنين گفت : من زنى دارم كه هرگاه وارد خانه مى شوم از من استقبال مى كند و به پيشوازم مى آيد و هرگاه كه از خانه بيرون مى روم ، مرا بدرقه و مشايعت مى كند. هر گاه مرا اندوهگين و ناراحت مى بيند ، از علت غم و اندوهم مى پرسد. پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله ) فرمود: اين زن را به بهشت بشارت بده و به او بگو كه تو يكى از كاركنان و كارگزاران خدا هستى و براى هر روز تو، اجر و پاداش هفتاد شهيد است . (3)

در سخنى ارزشمند، امام صادق (عليه السلام ) فرموده است :

مرد در زندگى با همسر خود ، بى نياز از سه چيز نيست :

1- همراهى و هماهنگى با او ، تا به اين وسيله ، موافقت و محبت و دوستى او را جلب كند.

2- رفتار نيك و حسن خلق با همسر و به دست آوردن دل او و با آراستگى و حسن ظاهر و جلوه زيبا در چشم او.

3- توسعه و گشايش در مسايل معيشتى .

زن نيز در زندگى با شوهرش بى نياز از سه چيز نيست ، تا توافق كامل با او پديد آيد:

1- نگهداشتن خود از هر گونه آلودگى و ناپاكى ، تا بدين وسيله دل شوهر به او اطمينان پيدا كند و در حالات خوشايند و ناپسند و خوب و بد ، اطمينانش محفوظ بماند.

2- نگهدارى شايسته از شوهر و مراقبت از او ، تا عواطف او را نسبت به خويش جلب كند و هنگام لغزش از سوى خود ، آن عاطفه او را كمك كند.

3- اظهار عشق و محبت به شوهر و خويش را آراستن و به ظاهري زيبا در آمدن تا در چشم شوهر ، زيبا جلوه كند و محبت افزون گردد. (4)

رعايت اين نكات ، از نظر عاطفى و تحولات روحى در خانواده ، شرايط مناسب ترى را براى برپايى خيمه عفاف پديد مى آورد و ضامن استحكام بنيان خانواده در سايه تعاليم مكتبى است .

 

پي نوشت ها :

1- بحار الانوار، ج 16، ص 227.

2- وسائل الشيعه ، ج 14، ص 123.

3- بحار الانوار، ج 100، ص 239.

4- ميزان الحكمه ، ج 4، ص 284.

 

منبع : تلخيص شده از كتاب " الفباى زندگى (آشنايى با اصول و عوامل تحكيم خانواده ) "

نويسنده : جواد محدثى

 

مقالات مرتبط :

قوانين طلايي ارتباط همسران

1+10 روش شاد کردن خانم ها

تن و تن پوش

کمي به من گوش بده !!

اخلاق خوش ، بهترين هديه

حق مرد بر زن در کلام معصومين(ع)

حق زن بر مرد در کدام معصومين(ع)

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت