دار و دسته‏ى شيطان

دار و دسته‏ى شيطان آيا اغواء و گمراهي شيطان همواره به وسيله‏ خود او انجام مى‏گيرد يا آن كه دستيارانى نيز براى اين كار دارد؟ قرآن در اين زمينه، تعبيرات متفاوتى دارد: گاه مى‏فرمايد: ذريه. كه از اين تعبير مى‏توان دريافت كه شيطان زاد و ولد دارد. و گاه:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دار و دسته‏ى شيطان

آيا اغواء و گمراهي شيطان همواره به وسيله‏ خود او انجام مى‏گيرد يا آن كه دستيارانى نيز براى اين كار دارد؟

قرآن در اين زمينه، تعبيرات متفاوتى دارد:

گاه مى‏فرمايد: ذريه. كه از اين تعبير مى‏توان دريافت كه شيطان زاد و ولد دارد.

و گاه: جنود و گاهى نيز «قبيل»:

انه يريكم هو و قبيله من حيث لا ترونهم، انا جعلنا الشياطين اولياء للذين لا يؤمنون. (اعراف/27)؛ ابليس و دار و دسته‏اش شما را مى‏بيند به طوري كه شما آنها را نمى‏بينيد، همانا اين سنت را نهاديم كه شيطان‏ها دوستان بى‏ايمانان باشند و بر بى‏ايمانان، ولايت داشته باشند .

از اين آيه معلوم مى‏گردد كه شيطان دار و دسته نيز دارد. "و جنود ابليس اجمعون." (شعراء/95)

و سپاهيان ابليس همگى، يعنى كسانى را دارند كه در زبان قرآن «جنود» ناميده شوند.

افتتخذونه و ذريته اولياء من دونى (كهف/50)؛ آيا مرا وانهاده و شيطان و فرزندانش را ولى خويش قرار داده‏ايد؟ و آنان را دوست خود حساب مى‏كنيد؟

در اينجا اين سؤال مطرح مى‏گردد كه اگر شياطين (و جن)، ذريه و فرزند دارند، پس بايد نر و ماده داشته باشند آيا واقعا چنين است؟

در اين باره صريحاً در قرآن چيزى نيامده است اما مى‏توان از قرآن استشعار كرد:

و انه كان رجال من الانس يعوذون برجال من الجن (جن/6)؛ همانا مردانى از انسان‌ها به مردانى از جن پناه مى‏بردند.

تعبير رجال در اين آيه اين معنى را به ذهن مى‏آورد كه بايد مانند انسان، نساءهم داشته باشند.

اما اين دليل قطعى نيست زيرا ممكن است، رجال به معنى اشخاص (مهم) باشد، ولى شايد احتمال اول روشن‌تر به نظر برسد به ويژه كه ذريه هم به نص قرآن براى آنها ثابت شده است، ولى نمى‏توانيم (وجود زنان جن) را به قرآن نسبت بدهيم. شايد توليدمثل آنها به‏ صورت‌هاى ديگرى باشد گرچه از روايات، كم و بيش وجود نوعى نر و ماده براى آنها ثابت مى‏شود.

برخى از روشنفكران از پذيرفتن اين موجودات، ابا كرده‏اند و اشكال و شبهه‏هايى مى‏كنند از اين قبيل كه چگونه چنين موجوداتى وجود دارند در حالي كه هيچ كس نمى‏تواند آنها را ببيند و يا اين كه چرا آنها ما را مى‏بينند و ما آنها را نمى‏بينيم، ممكن است به ما آزار برسانند و چنين مى‏پندارند كه جنيان همان انسان‌هاى اوليه‏اى بوده‏اند بين ميمون و انسان و يا برخى حتى مى‏گويند منظور از جن انسان‌هاى وحشى در عمق جنگل‌هاست.

در پاسخ آنها بايد گفت: ساده‏ترين راه جواب؛ تجربه‏هايى است كه در اين زمينه به وقوع پيوسته است. هم اكنون نيز كسانى وجود دارند كه «تسخير جن» مى‏كنند.

ثانيا از نظر علمى نيز قابل توجيه است زيرا در اين گيتى بزرگ، بسيار چيزها وجود دارد كه براى ما قابل رؤيت نيست مثل الكترون‌ها، فوتون‌ها، و امواج الكترونيكى و نورهاى ماوراء بنفش و پرتوايكس و امثال آنها كه قابل رؤيت نيستند اما دانش، وجود آنها را اثبات كرده است. پس صرف اين كه با حواس خود نمى‏توانيم آنان را حس كنيم دليل «نبودن» آنها نيست.

و اگر ايراد شود كه پس چگونه گاهى ادعا مى‏شود كه مى‏توان جن را ديد، پاسخ مى‏دهيم كه اشخاصى وجود دارند كه در اين مسائل، كار كرده‏اند و ادعا مى‏كنند كه اينان، پديده‏هاى بسيار لطيفى هستند كه يارايى انبساط و انقباض خويش را دارند. در حالت عادى در حال انبساطند و لذا قابل بساوايى و ديدن نيستند ولى اگر منقبض گردند، مى‏توان آنان را ديد و لمس كرد.(1)

پس به صرف «نديدن» نبايد وجود آنان را رد كرد يا چون برخى عارف مسلكان و بعضى صوفيان حمل بر مجردات نمود. اين موجودات مادى هستند و از آتش آفريده شده‏اند و در زمين زندگى مى‏كنند و حتى غذا مى‏خورند اما چون لطيفند خوراك محدود و ويژه‏اى دارند.

بارى، هنگامى كه قرآن عظيم و سترگ، آفريننده و مدبر گيتى، از وجود آنها خبر مى‏دهد، جاى ترديد در وجود آنها باقى نمى‏ماند.

 

پى‏نوشت:

1ـ از برخى از موثقان و بزرگان نقل شده است كه بعضى از جن حتى مقلد مراجع بوده‏اند و مسائل خود را از آنان مى‏پرسيده‏اند مثل مرحوم حاج ميرزا حسين، حاج ميرزا خليل از مراجع صدر مشروطيت كه يكى از جنيان به صورت شخص عادى در سرداب منزل به حضور ايشان مى‏رسيده و مسائل مربوط را از ايشان مى‏پرسيده است.

و از جمله مسأله‏ى خوردن بازمانده‏ غذاى انسان را پرسيده بوده‏اند. البته اين قضايا همانطور كه اشاره شد به نقل از اشخاص موثق است ولى براى هيچ كس يقين‏آور نيست و فقط براى رفع استبعاد، ذكر مى‏شود زيرا همانطور كه در متن خواهيم گفت: وقتى قرآن مى‏فرمايد؛ نبايد گفت خيالات است.

 

منبع:

معارف قرآن (3 ـ 1)، ص 315 ، آية الله مصباح يزدى .

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت