مهمترين امانت

عمر، جواني، سلامت، ايمان، دين، فرزندان ... همه امانت الهي هستند كه همه را بايد حفظ كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهمترین امانت

صفات مومنین (8)

در مباحث اخلاقی گذشته حدیثی از پیامبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نقل كردیم كه در آن حضرت 103 صفت برای مؤمن بیان فرمودند؛ امروز صفت دیگری را با هم می‌خوانیم:

«امیناً علی الامانات ؛ مؤمن كامل شخصی امانت دار است.»  (بحارالانوار، ج 64، ص 311)

سی و ششمین صفت مؤمن «امیناً علی الامانات» است امانتداری جایگاه بسیار ممتازی در میان تعالیم انبیاء داشته است.

از خصلت‌های بسیار زیبا و پسندیده، امانتداری و بازگرداندن بموقع و همراه با حفظ سلامت امانت است. معمولاً انسان در زندگی به انسان های امین نیازمند می‌شود، تا مال، وسیله، راز یا مطلب مهمی را نزد آنها به امانت بسپارد. امانت گذاری ناشی از اعتماد به امانت گیرنده است. حفظ امانت دیگران، مراعات اعتماد آنها و احترام به احساسات پاک انسانی است.

امانات الهی در نزد ما زیاد است مثل عمر، جوانی، سلامت، ایمان، دین، فرزندان ... همه امانت الهی هستند كه همه را باید حفظ كرد. اگر فرزند انسان منحرف شود یا اگر عمل ما به گونه‌ای باشد كه اسلام و مكتب اهل بیت علیه‌السلام صدمه ببیند در امانت خیانت كرده‌ایم.

یكی از مهمترین امانت‌های الهی، امانت تكلیف است. لحظه تکلیف آغاز زندگی جدید انسان است، آغازی که انسان شایسته خطاب آفریدگار جهان می گردد.

مهمترین امانت همان تكلیف و مسئولیّت است كه همه موجودات جز انسان از پذیرش آن امتناع كردند؛ به همین جهت این جشن تكلیف‌ها كه برای تازه مكلّف‌ها گرفته می‌شود كاملا بجاست چون این كه خدا انسان را بعد از رسیدن به سنّ تكلیف مخاطب قرار می‌دهد، نعمت كمی نیست.

ما برای هر عید یا هر مناسبت خوب كه از طرف پروردگار، نعمتی به ما رسیده باشد، جشن می‌گیریم تا بدین وسیله سپاس گذاری و شكر و شادی خودمان را نشان دهیم.

به تكلیف رسیدن، یك عید به حساب می آید ، چون از نظر عقلی و جسمی به حدی رسیده‌ایم كه خداوند به ما دستور می‌دهد و ما خوشحالیم كه خواسته‌ها و دستورهای او را اطاعت كنیم و بنده شایسته او به حساب آییم و چه افتخاری از این بالاتر؟


مباحث اخلاقی آیةالله مكارم شیرازی، بااندكی تصرف

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت