نقش والدین در ارتباط با لكنت زبان كودك

كودك و لكنت زبان ( قسمت ششم ) در قسمت قبل در مورد برخورد با كودكانی كه لكنت دارند ، نكاتی را متذكر شدیم . اینك در ادامه می خوانیم ... توصیه های ما برای شما بسیار متنوع است . بعضی از آنها دستورالعمل های بسیار دقیقی هستند كه ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش والدین در ارتباط با لكنت زبان كودك

در قسمت قبل در مورد برخورد با كودكانی كه لكنت دارند ، نكاتی را متذكر شدیم . اینك در ادامه می خوانیم ...

توصیه های ما برای شما بسیار متنوع است . بعضی از آنها دستورالعمل های بسیار دقیقی هستند كه باید كاملاً از آنها پیروی نمایید. برخی دیگر از توصیه ها ، رهنمودهای كلی هستند كه جزئیات امر به شما واگذار می گردد و دسته دیگر از توصیه های مطرح شده به صورت مباحث عمومی درباره لكنت زبان و طرح نگرش های مختلف و دیدگاههایی است كه می تواند برداشت صحیح تر و درك عمیق تری از پدیده لكنت به شما بدهد و یا تغییرات مثبتی در احساس شما نسبت به لكنت ایجاد نماید. برداشت شما از این توصیه ها و داوری تان در مورد به كار بستن هر یك از رهنمودها و دستورالعمل های ارائه شده بر چگونگی رابطه شما با كودكتان تأثیر خواهد داشت . به خاطر داشته باشید روشی كه شما در انجام كاری از آن استفاده می كنید به همان اندازه ی انجام خودِ  كار اهمیت دارد . لذا هیچ دستورالعمل ساده ای مثل : این كار را بكن یا این كار را نكن مؤثر واقع نخواهد شد ، مگر این كه شما متعهدانه به انجام آن ایمان راسخ داشته باشید . ارتباط شما با كودكتان امری است كاملاً منحصر به فرد و اختصاصی .

همچنین لازم است به خاطر داشته باشید كه گاهی هیچ كاری نكردن مهمترین كاری است كه شما در آن موقعیت انجام می دهید.

گفت و شنود با كودك

برای این كه بتوانید با كودك خود گفت و شنودی سازنده و سودبخش داشته باشید ، بهتر است با هم بر آنچه شما از كودك سنین 2 تا 6 سال انتظار دارید ، مروری داشته باشیم . این دوره از رشد كودك ( دو تا شش سال ) نشانگر رشد و تكاملی فوق العاده سریع و حیرت آور است . در حدود دو سالگی ، كودك شما ممكن است به طور مستمر از كلمات و جملات كوتاه استفاده كند. بالطبع در حدود شش سالگی دایره لغات و واژگان كودك به طور قابل ملاحظه ای گسترش می یابد و او از جملات طولانی تری استفاده می نماید . همچنین در این سن ، كودك به تدریج می آموزد كه چگونه از قدرت صدا و كلمات برای كنترل رفتار دیگران و بیان احساسات خود بهره بگیرد . لذا كودك سعی می كند كه در ارتباطات اجتماعی خود به طور فزاینده ای از گفتار استفاده نماید و در این دوره از رشد ، كودك در مقابل خود دریچه های تازه ای را می بیند كه به سرعت باز می شوند و در همه اینها "گفتار" نقش محوری دارد. كودك نه تنها نیاز دارد كه از طرف دیگران درك شود ، بلكه مایل است كه آنچه را می خواهد و هر زمان كه اراده می كند بگوید . بنابراین با توجه به مراتب فوق ، لازم است كه پیشنهادها و توصیه های زیر مورد توجه قرار گیرد.

اما راهكارهای پیشنهادی :

كمك كنید تا كودك شما راحت و روان صحبت كند

توصیه های ما مستقیماً درباره توانمندی كودك شما در روان صحبت كردن و برقراری ارتباط مطلوب با دیگران است. اگر شما نگران نحوه صحبت كردن فرزندتان هستید ، بی تردید توصیه های زیر از اهمیت خاصی برخوردار است ، ضمن آنكه به كار بستن این توصیه ها برای رشد اجتماعی همه كودكان سودمند می باشد ؛ اما بحث درباره هر یك از عناوین مطرح شده متضمن ایجاد تغییرات مستقیم در نگرش ها و رفتار شخص شماست . البته این بدان معنا نیست كه اگر كودك شما لكنت دارد ، لزوماً تقصیر شماست . به طور كلی لكنت زبان كودك یا لكنت ، بعضاً به طور لحظه ای حادث می شود و سپس از بین می رود. همچنین ممكن است كودك شما در بیشتر اوقات ، همانند سایر همسالان خود صحبت كند ، اما گاهی به طور آگاهانه و مضطربانه نگران اختلال تكلمی خود باشد .

آنچه شما بیش از هر چیز دیگر می توانید در محیط اطراف كودك ( كه فوق العاده مهم است ) كنترل كنید و تغییر دهید ، خود شما هستید . برای بسیاری از كودكان خردسال كه لكنت دارند ، بعضی تغییرات خاص در وجود شما و سایر اعضای خانواده ، مهمترین و مؤثرترین شیوه تشویق و ترغیب آنها به صحبت كردن روان و عادی است .

با همه وجود به حرفهای كودك گوش كنید

شاید تعجب كنید از این كه باید برای مسئله گوش دادن اهمیت فوق العاده ای قائل شوید . البته گوش دادن به حرفهای كودك خردسال ( در حدود 2 تا 4 سال ) شاید سخت باشد ، اما سخت تر از مرحله ای نیست كه كودك مرتباً پر حرفی می كند و مدام سؤالات گوناگون می پرسد ( در حدود 4 تا 6 سالگی ) . احتمالاً شما خود واقف هستید كه گوش دادن به حرف های كودك حالت انتخابی دارد و به دلیل مصالحی كه در نظر دارید ، همیشه همه آنچه را كه كودك می گوید ، نمی شنوید . ما می خواهیم به شما كمك كنیم تا حتی وقتی كه به طور انتخابی به صحبت های كودكتان گوش فرا می دهید ، رفتارتان به گونه ای نباشد كه كودك شما چنین احساس نماید كه شما هرگز به حرف های او درست گوش نمی دهید و اصلاً نمی خواهید صحبت های او را بشنوید . علاوه بر این ، شما می توانید نسبت به جریان رشد ، آگاهی بیشتری پیدا كنید و نسبت به آنچه برای كودك مهم است ، احساس و درك عمیق تری داشته باشید .

توجه مدام و منظم نسبت به جریان گوش دادن و بازنگری كافی نسبت به عادات شخصی خودتان در گوش دادن به حرفهای دیگران ، می تواند زمینه ارتباطی عمیق و غنی را برای كودكتان فراهم نماید

.سعی كنید از دستورالعمل های چهارگانه كه در قسمت بعد ارائه خواهد شد ، در طی چندین روز متوالی و به طور كامل پیروی نمایید.

زهره پری نوش - سایت تبیان

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت