با 28 شرط، سالم سفر کنيد

با تمام شدن فصل امتحانات، بسياري از والدين براي رفع خستگي خود و فرزندان‌شان به سفر می روند. مهم نيست اين سفر چند روزه يا به کجا باشد و یا با هواپيما يا با خودروي شخصي باشد، مهم اين است که همه اعضاي خانواده خاطره...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با 28 شرط، سالم سفر کنيد

توصيه‌‌هاي ايمني در سفرهاي تابستاني

با تمام شدن فصل امتحانات، بسياري از والدين براي رفع خستگي خود و فرزندان‌شان به سفر مي روند. مهم نيست اين سفر چند روزه يا به کجا باشد و يا با هواپيما يا با خودروي شخصي باشد، مهم اين است که همه اعضاي خانواده خاطره خوبي از اين سفر داشته باشند، همگي به سلامت تعطيلات را به سر برسانند و سفر بي‌خطري داشته باشند و اين ها ميسر نمي‌شود، مگر اين که امنيت و سلامت همه افراد خانواده تامين شود.

در سفر، امکان بروز هر واقعه غير منتظره‌اي وجود دارد. بنابراين براي اينکه اتفاقات ناخوشايند، اوقات خوش ما را تلخ نکند، لازم است که نکات ايمني را رعايت کنيم.

پيش از رفتن به سفر، ابتدا مکاني را که قصد داريد به آنجا مسافرت کنيد، انتخاب نماييد. در اين صورت مي‌توانيد متناسب با آن مکان، وسايل لازم را تهيه و ساک خود را ‌آماده کنيد. تغييرات آب و هوايي را در نظر بگيريد تا آمادگي لازم را در شرايط گوناگون جوي داشته باشيد.

اقامت در کنار دريا

عده‌اي ترجيح مي‌دهند کنار رودخانه و دريا اقامت کنند تا از فضاي آزاد آن لذت ببرند و تني هم به آب بزنند. بايد مراقب باشيد در فاصله دورتري از رودخانه يا دريا، چادر خود را بر پا کنيد. نشستن در کنار رودخانه متلاطم براي شما خطرناک است،‌ به خصوص اگر هوا ابري و باراني باشد. بنابراين بهتر است زيرانداز خود را در کنار رودخانه، دره يا محلي که امکان دارد هنگام بارش باران سيلابي شود، پهن نکنيد.

اگر مي‌خواهيد در آب درياچه يا رودخانه شنا کنيد، ابتدا کف آب را بررسي کنيد و اولين باري که وارد آن مي‌شويد، به آهستگي و با احتياط قدم برداريد و مراقب سنگ‌ها، شاخه‌هاي مخفي، گودال‌ها و جلبک‌هاي آبي باشيد. اگر جريان آب تند است، وارد آب نشويد. فقط در محل‌هاي امن و حفاظت شده شنا کنيد، زياد از ساحل دور نشويد و به موازات ساحل شنا کنيد. نگذاريد جريان آب شما را از ساحل دور کند.

چه وسيله‌اي براي سفر انتخاب مي‌کنيد؟

پيش از سفر فکر کنيد که بهتر است با چه وسيله‌اي به مسافرت برويد. ايمني وسيله، سرعت، قيمت و سهولت دسترسي به مناطقي را که قرار است بازديد کنيد، بررسي کنيد.

بسياري از افراد، مسافرت با خودروي شخصي را ترجيح مي‌دهند چون هم اختيار دست خودشان است و هر جا که بخواهند، توقف مي‌کنند و هم اين که هزينه کمتري پرداخت مي‌کنند. اما استفاده از قطار و اتوبوس، خستگي راه را براي راننده ي خودروي شخصي ندارد. هواپيما هم سريع‌تر است و در عين حال پرهزينه.

هر خانواده بسته به بودجه‌اي که براي سفر خود در نظر مي‌گيرد، وسيله مسافرت را انتخاب مي‌کند. پيش از قيمت، بهتر است به نکات ايمني وسيله‌اي که با آن به مسافرت مي‌رويم، توجه کنيم.

18 نکته درباره سفر با خودروي شخصي

1- سعي کنيد پيش از سفر، از سالم بودن خودروي خود و کارکرد درست همه قسمت‌هاي آن مطمئن شويد.

2- اگر سفر شما طولاني است، هر دو ساعت يک بار توقف کرده و استراحت کنيد.

3- پيش از سفر از وضعيت جاده‌ها مطمئن شويد.

4- شب پيش از سفر، خوب بخوابيد.

5- در حال رانندگي، با سرنشينان شوخي و خنده‌هاي بي‌مورد و بحث نکنيد. خوردن و آشاميدن و صحبت با تلفن همراه، عملي خطرناک و حتي تهديدکننده جان راننده و سرنشينان است.

6- بستن کمربند ايمني را هرگز فراموش نکنيد.

7- فشار باد تايرها را بررسي کنيد. اختلاف فشار باد تايرها مي‌تواند در کنترل خودرو تاثير بگذارد.

8- بار بيش از حد مجاز حمل نکنيد.

9- آهسته برانيد تا هم از مناظر اطراف جاده لذت ببريد و هم سالم به مقصد برسيد. احتياط در رانندگي نشانه کم‌تجربگي و ترس نيست، بلکه نشانه علاقه شما به جان و مال و خانواده‌تان است.

10- اگر با فرزند خردسال خود سفر مي‌کنيد، حتما صندلي مخصوص کودک را همراه ببريد.

11- با رعايت همه اصول ايمني و سرعت مطمئن رانندگي کنيد تا حادثه‌اي براي شما و ديگران پيش نيايد.

12- به هشدارهاي هواشناسي و پليس توجه کنيد.

13- توجه کنيد کساني که سرماخوردگي دارند يا مبتلا به بيماري‌هاي پوستي يا گوارشي هستند، نبايد در تهيه غذا شرکت داشته باشند.

14- اگر زير آفتاب رانندگي مي‌کنيد حتما از سايبان، ضد آفتاب و عينک‌‌ آفتابي استفاده کنيد.

15- هنگامي که قصد قدم زدن در هواي آزاد را داريد، از کرم ضدآفتاب استفاده کنيد.

16- اگر استراحت‌گاه خود را در جنگل اختيار کرده‌ايد، از محل استراحت خود زياد دور نشويد تا راه را گم نکنيد.

17- کيف کمک‌هاي اوليه را فراموش نکنيد. چراغ‌قوه، سيم‌اتصال باتري و تابلوي چراغدار احتياط را با خود ببريد.

18- آب اضافي براي پر کردن رادياتور به همراه داشته باشيد.

5 نکته درباره سفر با قطار و اتوبوس

1- سعي کنيد يک ماه پيش از سفر، بليت خود را از مراکز معتبر تهيه کنيد.

2- اگر با اتوبوس قصد سفر داريد، بليت را حتما از تعاوني‌ها بخريد و هيچ‌گاه در کنار جاده منتظر اتوبوس نباشيد.

3- اگر در اتوبوس‌ و قطار، دچار سرگيجه و حالت تهوع مي‌شويد، هنگام حرکت کتاب نخوانيد و در صندلي‌هايي که خلاف جهت حرکت اتوبوس يا قطار هستند، ننشينيد.

4- هر جا که قطار يا اتوبوس توقف کرد، پياده شويد، کمي آب بخوريد و نفس عميق بکشيد و کمي هم پياده‌روي کنيد. اين کار موجب مي‌شود خون در پاهايتان که مدت طولاني بي‌حرکت بوده است، جريان يابد.

5- از خوردن بيش از حد تنقلات و مواد غذايي در اتوبوس و قطار پرهيز کنيد.

5 نکته درباره سفر با هواپيما

1- اگر بيماري خاصي داريد و قصد سفر با هواپيما را داريد، حتما ميهمان‌دار هواپيما را از اين موضوع با خبر کنيد و ترجيحا دو برابر مقدار معمول، دارو به همراه داشته باشيد.

2- اگر مبتلا به بيماري قند هستيد، وسيله آزمايش قند خون و باتري اضافي به همراه خود ببريد. نان خشک يا بيسکوييت بدون شکر، بادام زميني و آب‌ميوه را فراموش نکنيد.

3- اگر بايد ساک‌تان را به قسمت تحويل بار بدهيد، حتما نيمي از اين مواد را در کيف‌دستي يا کوله‌پشتي به همراه داشته باشيد.

4- اگر قرار است نوزادي را با خود به سفر ببريد، حتما پيش از سفر با هواپيما، با پزشک نوزاد خود صحبت کنيد، چون تغيير فشار هوا ممکن است براي او ضرر داشته باشد.

5- اگر با نوزادتان سفر مي‌کنيد، بهتر است در رديف صندلي‌هاي مجاور درب هاي خروج اضطراري بنشينيد. صندلي‌هاي مجاور ديوار حايل درون هواپيما بهتر است.

مژگان کريمي

*مطالب مرتبط:

حفظ تناسب اندام در تابستان

توصيه هاي غذايي براي مسافران در تابستان

عوارض سفر هوايي(Jet Lag) و رژيم غذايي آن

اهميت تعطيلات براي سلامتي بدن

قابل توجه سالمندان عازم سفر

توصيه‌هاي بهداشتي براي سفر

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت