مجسمه زئوس در المپیا

تقریباً 3000 سال پیش المپیا مرکز مذهبی در جنوب غربی یونان باستان زئوس پادشاه خدایان را می پرستیدند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجسمه زئوس در المپيا

تقريباً 3000 سال پيش المپيا مرکز مذهبي در جنوب غربي يونان باستان زئوس پادشاه خدايان را مي پرستيدند و در زمان هاي مشخص به افتخار او جشن هايي برپا مي کردند. در اين جشن ها مسابقات ورزشي هم انجام مي شد. تا آنجا که در تاريخ ثبت شده، نخستين بازي هاي المپيک حدود 2800 سال قبل برگزار شده است. به مدت 1100 سال بازي ها هر سال انجام مي شد آنگاه برگزاري مسابقات به چهار سال يک بار کاهش يافت. از نظر ساکنان دنياي قديم اين بازي ها خيلي مهم بودند؛ چندانکه در زمان برگزاري مسابقات جنگ ها متوقف مي شد تا شرکت کنندگان و تماشاگران بتوانند به آساني خود را به محل مسابقات برسانند.

تقريباً 40 سال پس از تولد حضرت مسيح، يکي از امپراطوران رومي به نام کاليگولا تصميم گرفت مجسمه زئوس را به روم ببرد. گروهي از کارگران رومي براي اين کار مأمور شدند؛ اما بر اساس يک افسانه، زئوس قهقه اي بلند سر داد و کارگران از ترس پا به فرار گذاشتند

معبد زئوس

2500 سال قبل، شهروندان المپيا تصميم گرفتند معبدي براي زئوس بسازند. ساختمان باشکوه اين معبد بين سالهاي 456 تا 466 قبل از ميلاد بنا شد. اين بنا با قالب هاي سنگي بزرگي که ستون هاي تو پر و بزرگي آنها را احاطه کرده بودند، ساخته شده بود. تا چند سال پس از پايان کار ساختمان معبد، مجسمه مناسبي از زئوس در آن نبود. به همين دليل مجسمه سازي ماهر از آتن را براي ساختن مجسمه زئوس انتخاب کردند.

ساختمان مجسمه

مجسمه ساز فدياس بود که قبلاً نيز مجسمه هايي با شکوه از الهه آتنا ساخته بود. فيدياس و کارگرانش در ابتدا داربستي چوبي را بعنوان اسکلت مجسمه برپا کردند. سپس اسکلت چوبي را با صفحاتي از عاج به عنوان پوست آن پوشانيدند و صفحاتي از طلا را براي لباس هاي آن استفاده کردند. در پايان کار همه جاي مجسمه پوشيده شده بود و آن قالب توخالي به مجسمه اي توپر شبيه شده بود.

اکنون بازديدکنندگان مي توانند در اطراف ويرانه هاي معبد قدم بزنند و جايگاهي را که زماني مجسمه باشکوه زئوس قرار داشت، ببينند. البته مجسمه زئوس براي هميشه نابوده شده است و چيزي از آن در دست نيست

جلوس بر تخت

زئوس بر تختي آبنوس نشان با سنگ هاي قيمتي نشسته بود. بالاترين نقطه مجسمه 13 متر ارتفاع داشت که تقريباً نزديک به سقف معبد بود. بينندگان چنان مي پنداشتند که اگر زئوس بلند شود، سقف را از جاي خود تکان خواهد داد. بر روي ديوارها سکوهايي ساخته شده بود تا مردم بتوانند بالا بروند و صورت مجسمه را ببينند. تقريباً 2440 سال پيش کار مجسمه کامل شد و به مدت 800 سال به عنوان يکي از شگفت آورترين بناهاي جهان شناخته مي شد.

انتقال مجسمه

تقريباً 40 سال پس از تولد حضرت مسيح، يکي از امپراطوران رومي به نام کاليگولا تصميم گرفت مجسمه زئوس را به روم ببرد. گروهي از کارگران رومي براي اين کار مأمور شدند؛ اما بر اساس يک افسانه، زئوس قهقه اي بلند سر داد و کارگران از ترس پا به فرار گذاشتند.

2500 سال قبل، شهروندان المپيا تصميم گرفتند معبدي براي زئوس بسازند. ساختمان باشکوه اين معبد بين سالهاي 456 تا 466 قبل از ميلاد بنا شد. اين بنا با قالب هاي سنگي بزرگي که ستون هاي تو پر و بزرگي آنها را احاطه کرده بودند، ساخته شده بود

با گسترش دين مسيح در سال 391 بعد از ميلاد، روميان بازي هاي المپيک را تحريم کردند و معبد يوناني را تعطيل نمودند. سال ها بعد مجسمه زئوس را با کشتي به قسطنطنيه بردند. در سال 462 ميلادي قصري که مجسمه در آن بود با آتش ويران شد و چيزي از آن باقي نماند. تقريباً 1400 سال قبل زلزله هايي تمام سرزمين المپيا را لرزانيد و ويران کرد. همچنين سيل و ريزش زمين باعث نابودي کامل معبد و ورزشگاه شد. چندانکه عاقبت همه بنا در گل و لاي فرو رفت. البته گل و لاي باعث شد که قسمت هايي از شهر المپيا از گزند حوادث در امان بماند و پس از چند صد سال دوباره مورد کاوس قرار گيرد. در سال هاي اخير باستان شناسان برخي از اماکن شهر را پاکسازي کرده اند. اکنون بازديدکنندگان مي توانند در اطراف ويرانه هاي معبد قدم بزنند و جايگاهي را که زماني مجسمه باشکوه زئوس قرار داشت، ببينند. البته مجسمه زئوس براي هميشه نابوده شده است و چيزي از آن در دست نيست.

 

برگرفته از کتاب: عجايب هفتگانه

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت