در شهر چه خبره؟

با اينكه بار‌ها ماموران راهنمايي ‌و ‌رانندگي غيرقانوني بودن توقف پس از تصادف‌هاي جزئي روي پل‌ها را گوشزد كرده‌اند اما باز هم راهبندان‌هاي كيلومتري بر‌اثر اين حركت تشكيل مي‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در شهر چه خبره؟ 

انباري‌هاي بالكن نما

گسترش پديده آپارتمان‌نشيني، تبعات مختلفي را به همراه داشته است كه از جمله آنها مي‌توان به كمبود جا براي قرار دادن وسايل منزل اشاره كرد

از سوي ديگر خيلي از آپارتمان‌ها، انباري ندارند و ساكنان خانه واقعا براي جا دادن اسباب و اثاثيه، مستاصل مي‌شوند. اما  مشكل كمبود جا موجب شده است كه برخي از آپارتمان‌نشين‌ها از فضاي  بالكن به جاي انباري استفاده كنند و منظره بسيار زشتي را به وجود آورند.

البته در طول زمستان و فصل سرما ، اين دسته از افراد براي حفاظت از اثاثيه خود هم كه شده روي آنها را با نايلون يا پتو  مي‌پوشانند ولي حالا كه هوا خوب شده پوشش‌ها‌ كنار رفته و چهره اين انباري‌هاي بالكن نما، بد منظره‌تر شده است. البته در بسياري از آپارتمان‌ها كه مديريت قاطعي دارند، تبديل بالكن به انباري شخصي ممنوع است.

با وجود اين باز هم در هنگام حركت در كوچه و خيابان ، آپارتمان‌هايي را مي‌بينيم كه يك يا چند واحد از آن به جاي گلدان‌هاي گل،  انواع وسايل به درد نخور منزل را براي عابران به نمايش گذاشته‌اند. 

دستفروشي خطرناك

با آمدن بهار، بازار دسفروش‌هاي خياباني كه خوردني‌هاي ويژه اين فصل را روي چرخ دستي‌هاي خود به فروش مي‌رسانند، حسابي داغ شده است. اين دستفروش‌ها كه معمولا شب‌ها كار خود را آغاز مي‌كنند، انواع ميوه‌هاي نوبرانه مانند  گوجه سبز  و توت فرنگي را زير نور چراغ‌هاي گازي به فروش مي‌رسانند. البته با توجه به تاريكي هوا اين دستفروش‌ها در حاشيه خيابان‌‌ها مي‌ايستند تا در ديد خودرو‌هاي عبوري باشند اما گاهي چرخ دستفروش‌ها دقيقا در محلي قرار مي‌گيرد كه در ديد راننده نيست.

براي مثال برخي از دستفروش‌ها  چرخ‌هاي خود را پايين سرازيري‌ها يا سر پيچ مي‌گذارند و با توجه به كاهش ديد رانندگان در شب، اين مسئله مي‌تواند حادثه ساز باشد. از سوي ديگر برخي رانندگان هم كه براي خريد اين نوبرانه‌ها وسوسه مي‌شوند ، ناگهان روي ترمز مي‌زنند يا اقدام به دنده عقب گرفتن مي‌كنند و حتي وسط خيابان مي‌ايستند و به اين ترتيب در نيمه شب ترافيك ايجاد مي‌كنند.

مزاحمت پايين پنجره

با گرم‌شدن هوا،  برخي افراد ديرتر به خانه مي‌روند وتا پاسي از شب به گپ و گفت- آن هم   با صداي بلند- با دوستان خود در كنار پنجره منازل مسكوني مي‌پردازند. به گفته برخي شهروندان، تجمع‌هايي از اين دست چنانچه تا ديروقت ادامه يابد آسايش ساكنان را به كلي سلب مي‌كند.

بوق خودرو‌هاي در رفت‌و‌آمد محل تجمع يا به اصطلاح پاتوق اين افراد، صداي خنده و شوخي در ساعات استراحت شبانه مردم و ديگر مزاحمت‌ها،‌ مشكلاتي است كه ساكنان مناطق مجاور پاتوق چنين افرادي با آن درگير هستند.

به گفته شهرونداني كه توانسته‌اند مشكل ياد شده را رفع كنند؛ هرچند در چنين مواقعي تذكري كوتاه و محترمانه مي‌تواند افراد مزاحم را – كه شايد متوجه مزاحمت خود براي ديگران نيستند - توجيه كند اما در صورت بي‌توجهي چنين افرادي، تماس با شماره 110  نيز تاثير مناسبي داشته است.

 

توقف روي پل

با اينكه بار‌ها ماموران راهنمايي ‌و ‌رانندگي غيرقانوني بودن توقف پس از تصادف‌هاي جزئي روي پل‌ها را گوشزد كرده‌اند اما باز هم راهبندان‌هاي كيلومتري بر ‌اثر اين حركت تشكيل مي‌شود.

گويا كليپ‌هاي تلويزيوني فرهنگ‌سازي مانند داوود خطر و غيره نيز نتوانست فرهنگ صحيح رانندگي را به طور كامل در ميان تعدادي از راننده‌‌ها جا بيندازد؛ البته اين معضل ترافيكي به پل‌ها محدود نمي‌شود، براي نمونه در تمامي نقاط شهر به محض روي دادن تصادفي كه به وضوح روشن است مقصر آن كيست،‌ راننده‌ها با دعوا يا به‌صورت مسالمت‌‌آميز خودرو‌ها را بي حركت نگاه‌ مي‌دارند تا پليس از راه برسد.

اين در حالي است كه در چنين تصادف‌هايي كه منجر به جرح يا فوت نشده‌ است،‌ راننده‌ها موظف‌اند خودرو را كنار خيابان پارك كنند تا موجب تشكيل راهبندان نشوند. 

                                                                                                                                                        منبع: همشهري

 

و البته مشکلات شهر به همين موارد ختم نمي شود...

هفته اي که در آن هستيم ؛ هفته شهر و شهروندي نام گذاري شده است ... اميداواريم لااقل هفته اي را به تمرين شهروند خوب بودن بپردازيم!

  

 

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت