این ور بوم ، اون ور بوم

نیازهای ناهمانند !! یکی از زمینه‌های بروز اختلاف در زندگی مشترک ، داشتن نیازهای ناهمانند است. یکی برون‌گرا و دیگری درون‌گرا، یکی می‌خواهد دائما با مردم بجوشد و رفت و آمد و معاشرت داشته باشد، دیگری می‌خواهد در محدوده خانه خود باشد و از تماس با مردم حتی‌ال
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

اين ور بوم ، اون ور بوم

توصيه‌هايي براي ازدواج موفق  (15)

براي خواندن مقاله قبل (آب تني در حوضچه اکنون) اينجا کليک کنيد !

 

نيازهاي ناهمانند !!

يکي از زمينه‌هاي بروز اختلاف در زندگي مشترک ، داشتن نيازهاي ناهمانند است. يکي برون‌گرا و ديگري درون‌گرا، يکي مي‌خواهد دائما با مردم بجوشد و رفت و آمد و معاشرت داشته باشد، ديگري مي‌خواهد در محدوده ي خانه ي خود باشد و از تماس با مردم حتي‌المقدور خودداري ورزد.

 يکي به شدت جاه‌طلب است و ديگري کاملا برعکس او.

 يکي بسيار تميز و مرتب و ديگري کاملا نامرتب، کثيف و بي‌انضباط .

 يکي بسيار مقيد به حفط اسرار خانوادگي است و ديگري دائما در حال فاش‌سازي مسائل شخصي و خانوادگي است.

يکي کاملا محتاط و محافظه کاراست و ديگري بسيار پرجرات و اهل ريسک.

 

اگر ميان شخصيت و نيازهاي افراد تناسب وجود داشته باشد، زندگي راحت‌تر است. مشکل زماني پيش مي‌آيد که افراد در نيازها، در صفات شخصيتي و در رفتارها ناهمانند باشند. هر چند گاهي اوقات بروز اختلاف، ناشي از تقابل نيازهاي مشابه است . مثلا :

هر دو به شدت مغرورند، هر دو سلطه‌جو هستند، هر دو متکي و وابسته‌اند و در اين شرايط هيچ‌کدام حاضر به قبول مسئوليت‌ در امور زندگي نيستند .

 

مسئله ديگر اينکه، دو همسر ممکن است در آغاز ازدواج، ارزش‌ها و نيازهاي خيلي نامتجانس نداشته باشند. اما به تدريج عدم تجانس در آنها بوجود بيايد، بدون اينکه هيچ‌کدام از آنها آگاهي حاصل کنند، مثلا شغل جديد يا ماموريت شغلي، شوهر را و مسئوليت‌هاي داخل منزل ، زن را در جهت دور شدن از هم، از نظر نيازها، سوق مي‌دهد.

 

 شوهر ممکن است سخت درگير کار جديدش شود و بافت نيازهايش کاملا عوض شود و انتظارش از همسرش کاملا متفاوت گردد، يا زن چنان توجهش به فرزندان و يا شغلش جلب شود که ديگر چندان توجهي به نياز عاطفي همسرش نداشته باشد و يا باصطلاح نيازي به محبت کردن نداشته باشد. و يا مرد اين‌قدر درگير مسائل شغلي و کاري خود شود که تقريبا همسر و فرزند و نيازهاي خانوادگي را فراموش نمايد.

 

شايد بتوان گفت يکي از مهمترين عوامل اختلافات بين زن و شوهر ، پول و مسائل مالي است. زماني که درآمد خانواده کم و نيازهاي برآورده نشده زياد باشد، موجبات درگيري و مشاجره فراهم مي‌شود. هر چند واقعا تحمل فقر و تنگدستي بسيار مشکل است و ممکن است پيامدهاي ناگواري به همراه داشته باشد، ولي توصيه مي‌شود خانواده‌ها سعي نمايند، نيازهايشان را با درآمدشان منطبق نمايند، و بهتر است در آغاز زندگي نوعي برنامه‌ريزي مشخص براي صرف بودجه دريافتي طراحي گردد و در خريد کردن و صرف بودجه اولويت بندي منظور شود و مسائل مهم و ضروري در راس قرار گيرد.

 

دخالت نابه جاي خانواده‌هاي طرفين !!!

از ديگر عوامل موثر در مشاجرات خانوادگي دخالت نابه جاي خانواده‌هاي طرفين است. گاهي اوقات پدر و مادرها از باب دلسوزي و ترحم مطالبي را مطرح مي‌کنند، و موجب درگيري بين زن و شوهر مي‌شوند، از طرفي موقعيت خودشان را نيز مخدوش مي‌نمايند، در صورتي که حرف‌هايي که آنها مي‌زنند و مسائلي را که بد تلقي مي‌نمايند ، براي زن و شوهر جوان کاملا حل شده است و خودشان در اين موارد مشکلي ندارند.

 

گاهي اوقات نيز پدر و مادرها زندگي اين زوج جوان را با سال‌هاي اوليه يازدواج خود مقايسه مي‌کنند و از آنها توقعات نا به‌جا دارند. به اين دسته‌ پدر ومادرها توصيه‌ مي‌شود با طرح مسائل نامربوط و با قضاوت‌هاي نابه‌جا ، مخل آسايش يک خانواده نشوند ، و براي گرم کردن کانون خانوادگي فرزندانشان بکوشند. حتي اگر گاهي اوقات دختر يا پسر جوان از همسرش شکايت مي‌کند وي را با مشکلات اخلاقي خودش آشنا سازند و در مقام حل مشکل برآيند، و تجارب راهگشا و مفيد خود را در اختيار آنها قرار دهند.

پدرجان ياد آن شب‌ها که ما را شمع جان بودي                                                         ميان نااميدي‌ها اميد جاودان بودي

                                                                                                                                                              حيدر رفايي

جوانان عزيز هم بايد قدري از حساسيت خود نسبت به صحبت‌هاي پدر و مادر خود و يا پدر و مادر همسر بکاهند و بيشتر ديد مثبت به زندگي داشته باشند تا نگرش منفي. 

زن و شوهر نبايد به محض به وجود آمدن مشکلي در خانواده ، از جدايي صحبت کنند  .

تکرار مکرر کلمه ي طلاق آثار رواني زيان باري دارد و بعد از چندين بار تکرار شدن بالاخره افراد اين کلمه را مي‌پذيرند و به طلاق تن مي‌دهند.

تهديد طلاق اصلا جايز نيست، و پس از آنکه مدتي بحث طلاق پيش آمد و تکرار شد ديگر اين مسئله عادي جلوه مي‌کند و راحت پذيرفته مي‌شود در حالي که همه به آثار زيان‌بار آن واقف هستند.

به جوانان توصيه مي‌شود به جاي به کار بردن کلمات و عبارات منفي سعي کنيد عبارات مثبت را به کار بريد «مثلا بگوييد بدون تو زندگي کردن برايم بسيار سخت است».

 

در ادامه ي  مقالات " بخش خانواده و زندگي "  ، به نوعي جمع بندي و نتيجه گيري در رابطه با بهبود روابط خانوادگي خواهيم رسيد که درقالب "50 نکته ي طلايي " به حضور شما کاربران عزيز خواهد رسيد .

 

منبع : برگرفته از کتاب " روان شناسي ازدواج "  – نويسنده : زهره رئيسي – با تغيير و تلخيص

آنچه در گذشته گفته شد:

خاطر مجموع ويار نازنين

چراطعنه؟چراکنايه؟

قوانين طلايي ارتباط با همسران

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت