اعمال و دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان

امام علي (ع): صبر در كارها به منزله سر در بدن است، هم چنان كه اگر سر از بدن جدا شود بدن فاسد مي شود، صبر نيز هرگاه از كارها جدا شود كارها تباه مي گردد. كافي ج2 ص87
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دعاى روز چهاردهم‏ ماه مبارک رمضان:
اللَّهُمَّ لاَ تُؤَاخِذْنِي فِيهِ بِالْعَثَرَاتِ وَ أَقِلْنِي فِيهِ مِنَ الْخَطَايَا وَ الْهَفَوَاتِ‏وَ لاَ تَجْعَلْنِي فِيهِ غَرَضاً لِلْبَلاَيَا وَ الْآفَاتِ بِعِزَّتِكَ يَا عِزَّ الْمُسْلِمِينَ‏
اى خدا در اين روز مرا به لغزشهايم مؤاخذه مفرما و عذر خبطو خطاهايم بپذير و مرا هدف تير بلاها و آفت ها قرار مده به حق عزت و جلالت اى عزت بخش اهل اسلام.

خسران
خسران در لغت به زيانى كه موجب نابودى اصل سرمايه باشد اطلاق مى‏شود. گويى سرمايه عمر همانند برفى است كه در برابر آفتاب سوزان سريعا آب شده و از بين مى‏رود، با اين تفاوت كه قطرات برف آب شده در زمين مى ‏ماند اما از لحظات عمر انسان حتى يك ثانيه قابل بازگشت نيست. 
بنابر اين، اگر كسى يك لحظه غفلت كند به همان اندازه دچار خسران ابدى شده است. بر فرض كه انسان بتواند در آينده از سرمايه زندگى به طور شايسته بهره بردارى كند، بى ‏ترديد، نسبت به گذشته مغبون است، زيرا هر ظرفى گنجايش مظروفى متناسب با خود و هر لحظه تكليف مخصوص به خود دارد و چگونه ممكن است گذشته را در اين ظرف محدود جاى داد و جبران كرد، مگر آنكه لطف خاص الهى شامل حال شود. گيرم كه توبه كرديم و صادقانه به سوى خدا بازگشتيم ولى توبه جز مغفرت و عفو اثر ديگرى ندارد. توبه و استغفار به حسب طبع اولى موجب رفع عذاب است نه ترفيع مقام. به ديگر سخن، توبه تنها رافع عذاب دوزخ است نه موجب سربلندى و افتخار. خوشا به حال آنان كه از تمام لحظات و امكانات بهره وافر مى‏گيرند و حتى براى ساعات آرامش و استراحت خود نيز به گونه‏ اى برنامه‏ ريزى مى ‏كنند كه خواب شان عبادت و نفس هايشان تسبيح محسوب مى‏شود، چنانكه پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلم در باره روزه‏داران ماه رمضان فرمود: أنفاسكم فيه تسبيح و نومكم فيه عبادة و عملكم فيه مقبول.«»... در اين ماه خوابتان عبادت و نفسهاى شما به منزله تسبيح است و اعمال تان پذيرفته مى ‏شود. 
تنها يك گروه از بندگان خدا مى ‏توانند به جبران ما فات اميدوار باشند آن ها مجاهدان در راه خدايند، يعنى آن ها كه راه شهادت و جانبازى را برگزيده‏ اند، كه شهادت در راه خدا نردبانى است براى صعود به ملأ اعلى و جهشى است به سوى تعالى و قرب پروردگار. اين گروه علاوه بر آنكه از آمرزش و عفو الهى برخوردار مى ‏شوند تمام كمبودها و نواقص گذشته را نيز جبران مى ‏كنند و در اثر ايثار و جانبازى و فداكارى يكشبه ره صد ساله را مى ‏روند، يعنى هر چه در قوه دارند به فعليّت تبديل مى‏ گردد تا آنجا كه به نزد پروردگار مى‏شتابند و در آنجا با حضور جمعى و ظلى به حيات ابدى و ضيافت سرمدى مفتخر مى‏ شوند. 
امّا اينكه آيا ساير مردم مى‏ توانند به وسيله توبه و بازگشت، گذشته‏ ها را كاملا جبران كنند، خدا مى ‏داند، ولى به نظر نويسنده بسيار دشوار است كه چنين توفيقى نصيب همگان شود.امكان دارد كسى بگويد كه از آيات و روايات مربوط به توبه استفاده مى ‏شود كه توبه علاوه بر جلب مغفرت و رحمت الهى، سيئات انسان را به حسنات تبديل مى‏ كند. خداوند متعال در سوره فرقان مى ‏فرمايد: 
الا مَنْ تابَ وَ امَنَ وَ عَمِلَ عَمَلا صالِحا فَاولئِكَ يُبَدِّلُ اللّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ... هر كس توبه كند و ايمان آورد و عمل صالح انجام دهد، خداوند سيئات [: اعمال بد] او را به حسنات [: اعمال خوب‏] تبديل مى‏ كند.... بنابر اين، توبه كنندگان مى ‏توانند اميدوار باشند كه به وسيله توبه كمبودهاى گذشته را جبران كنند. برخى از مفسّران گفته‏ اند از ظاهر آيه بر مى‏آيد كه خداوند متعال در اثر توبه گذشته‏ ها را جبران مى ‏كند و تاريكي ها را به روشنى بر مى ‏گرداند، يعنى گناهان گذشته بكلّى محو و به جاى آن حسنات نوشته مى ‏شود. ولى گروه ديگر از مفسّران گفته ‏اند خداوند متعال توبه كنندگان را پس از توبه، از كارهاى زشت باز مى ‏دارد و به انجام كارهاى نيك توفيق مى‏ دهد كه ديگر گرد گناه نگردند.
نقطه ‏هاى ‏آغازدراخلاق‏ عملى ص : 348

نماز شب پانزدهم ماه مبارك رمضان
چهار ركعت، در ركعت اول بعد از حمد صد مرتبه سوره توحيد و دو ركعت ديگر پنجاه مرتبه توحيد   

دریافت فایل صوتی و تصویری دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت