گزارشی از اجرای اولین بازی محیطی واقعیت افزوده

دوباره قصه‌های شهر ما را بسازید

سيل كه آمد، شهر كوچك پر از قصه ما را به هم ريخت. تكه‌های گم‌شده‌ی شهر را از صندوق‌های پنهان شده پيدا كنيد و دوباره قصه‌های شهر ما را بسازید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
این جملات کوتاه متن دعوتنامه «کنج کاو» اولین بازی محیطی واقعيت افزوده (AR) کشور بود كه توسط موسسه تبیان و سازمان تبلیغات اسلامی همچنین منطقه گردشگری عباس آباد،‌ در بوستان آب‌و‌آتش تهران برگزار شد.
به ظاهر همه چيز ساده میآمد اما اصلا اينطور نبود. سه ساعت تلاش و جستجو در محيط دو و نيم هكتاری بوستان آب و آتش و مسيری كه تنها نیمی از آن پيموده شد.

آنطور كه مجريان اين طرح گفتند و از داستان بازی هم برمی‌آيد، هدف حمایت از دانش آموزان مناطق سیل زده کشور است.

سيل نوروز امسال به 771 مدرسه در استان‌هاي خوزستان، لرستان و گلستان آسيب زد.

حالا اينجا در بوستان آب و آتش، جوانان و نوجوانان تهراني از 30 مرداد تا 1 شهريور با روشی جديد به كمك دانش‌آموزان مناطق سيل‌زده آمدند: بازی كن، هديه بساز، جايزه ببر.

در همان ابتدای ورودی‌های بوستان آب‌وآتش كيوسك‌های راهنمای «کنجکاو» وجود دارد كه در آن مربیان بازی را برای علاقمندان توضيح میدهند: ما قرار است معماهای داخل بازی را حل كنيم و صندوق‌های پنهان شده توی پارك را پيدا كنيم. براي باز كردن صندوق‌ها بايد ابتدا تصاوير سيل كه جاهای مختلف پارك نصب شده‌اند، را پیدا و آنها را اسكن كنيم. داخل این صندوق‌ها كارت هديه‌های مختلفی هست که می‌توانیم با آنها برايی دانش آموزان مناطق سيل‌زده هديه بسازيم. در آخر هم قطعه‌های قصه‌های بازی را مرتب می‌کنیم  و از بین کسانی که بازی را تا آخر انجام داده اند، قرعه کشی می‌کنیم.
نصب بازی از طریق اسكن كيو-آر-كد روي بروشورهای راهنما انجام می‌شود اما کسانی که می‌خواهند سریع تر بازی را شروع کنند، از مربی‌ها می‌خواهند تا از طريق حافظه جانبی بازی را روی تلفن همراه آنها نصب کنند.

مربيان همان ابتدا چند توصيه ضروری برای بازیكن‌ها دارند: برای اجرای بازی به يك گوشي هوشمند اندرويد كه 120 مگابايت حافظه خالی، دوربين و شارژ داشته باشه نياز داريم. يادمون باشه استفاده از دوربين گوشی در بازی، باتری زيادی مصرف می‌كند و بهتر است فقط وقتی به ان نياز داريم، روشنش كنيم.

و یک نکته ضروری‌تر: امكان دارد اطراف همين جایی كه ايستاده‌ايم صندوق‌های مختلفی پنهان شده باشد. پس اول همه معماها را به دقت بخوانیم كه مجبور نشويم برای پيدا كردن يك صندوق به جای قبلي برگردیم.

حالا بچه ها با هر سن و سال از جوانان گرفته که عمدتا تنها هستند یا نهایتا تیم دو نفره تشکیل داده اند تا نوجوانان که بیشتر به همراه پدر و مادر خود در این بازی شرکت کرده‌اند، برای تجربه کردن یک ماجراجویی هدفمند و حل معمای بازی برای کمک به یک هموطن دیگر، درگیرِ یک سناریو جذاب می‌شوند.

اولین صندوق با اسکن جلد بروشور باز می‌شود اما سئوالی که بعد از باز شدن هر صندوق طرح می‌شود این است: حالا صندوق بعدی را از کجا باید پیدا کنم؟ به نظر آسان می‌آمد اما اینجور نبود! کلی نقشه و معما که بازیکن را می‌برد به عمق یک داستان واقعی. بعضی معماها صوتی هستند و باید آنها را گوش داد و برخی را باید با خواندن یک ضرب المثل و حتی یک بیت شعر پیدا کرد.

صندوق جایی آن‌ طرف پارک روی پل ابریشم، شاید هم پشت عقیق بزرگ آبی روی نگین نقره‌ای باشد. شاید هم جایی که صدای جیغ و خنده کودکان به آسمان رفته، زیر بال یک کبوتر پنهان شده. راستی این هم  آدرس یکی از صندوق‌ها: همت بلند دار که مردان روزگار/ از همت بلند به جائی رسیده اند.
البته جای نگرانی هم نبود و زمانی که یک بازیکن بیش از حد در معمایی گیر می‌شدند مربیانی بازی به آنها کمک می‌کردند، چون همانگونه که یکی از مربیان «کنج کاو» می‌گفت: فراموش نکنیم که ما داریم بازی می‌کنیم پس در حل معماها اصلا نیازی به فشار و زور نیست. مواردی هم دیده شد که خود بازیکن ها، وقتی جای صندوقی را کشف می‌کردند، آن را به بازیکنان دیگری که در آن اطراف مشغول جستجو بودند، لو می‌دادند تا دیگران را هم در لذت کشف خود سهیم کنند. لبخند رضایت و کلماتی که بازیکن کنج کاو به رقیبی که نتیجه جستجوی خود را در اختیار او قرار می‌داد، دیدنی بود.

سها رحمانی یکی از نوجوانان شرکت کننده در این بازی می‌گفت: من که از بازی خیلی لذت بردم. این بازی کسانی که حل معما و ماجراجویی را دوست دارند، سر حال میاره. اما به نظرم به تنهایی بازی کردن شانس تمام کردن بازی را کم می‌کنه، بهتره که آدم با دوستان یا خانواده، یک تیم تشکیل بده. هر چقدر هم  بیشتر با تیممون هماهنگ باشیم، بازی سریع تر پیش میره.

حسین حق پناه: هدف ما لذت بردن در کنار خانواده است

مطهر فاطمی پسر بچه‌ای 12 ساله است که به همراه پدر و مادر و خواهر کوچکش در این بازی شرکت کرده است. او می‌گوید: تجربه خوب و پرهیجانی بود اما پارک آب و آتش خیلی بزرگ است و ما برای پیدا کردن صندوق‌ها باید مسافت زیادی را طی می‌کردیم. البته خوشحالم که این تلاش ما به نفع دانش آموزان خوزستانی و لرستانی تمام شد. به هر حال من خودم یک دانش آموزم و ممکن است، حوادثی مثل زلزله و سیل برای هر کسی اتفاق بیفتد. پس چه خوب است که در اینجور مواقع آدم‌ها به همدیگر کمک کنند.
پدر مطهر فاطمی که کنار او ایستاده می‌گوید: اینجا که هم فال بود و هم تماشا. هم یک روز خوب را به همراه خانواده تفریح کردیم و هم در آخر احساس می‌کنیم روزی که گذراندیم بی فایده نبود بلکه با امتیازاتی که در بازی بدست آوردیم، توانستیم کمک‌هایی برای سیل زده‌ها جمع آوری کنیم. او یک پیشنهاد هم می‌دهد: چه خوب است که این بازی‌ها فقط هنگام وقوع حوادث نباشد و به طور دوره‌ای برای حل بقیه منشکلات هم از این طریق استفاده کنیم. مثلا همین موسسه برگزار کننده بازی، چه اشکالی دارد که این بازی را در تمام طول سال برگزار کند و هر بار نفع آن را به ساختن مدرسه، پرورشگاه، لوله کشی آب به مناطقی که آب ندارند یا رفع محرومیت در یک شهرستان محروم اختصاص دهد.
حسین حق پناه مجری این طرح می‌گویدجايی كه صندوق 20 پنهان شده محل جمع آوری هديه‌هایی است كه شما پيدا كرديد. پس بهتر است آخرين جایی كه می‌رويد، محل پنهان شدن صندوق 20 باشد. بالای كوله پشتی داخل بازی می‌توانيد هديه‌هایی كه برای دوستان سيل زده‌ات جمع كردی را ببینی راهنمای اول بازی رو به دقت نگاه كنيد، خیلی نكات مهم برای ساختن قصه‌ها توی اين راهنمایی گفته شده.

بعد از اينكه صندوق‌ها را پيدا كردید تا آخر روز يكشنبه (3 شهريور) فرصت داريد كه به فايل‌های صوتی گوش كنيد و قصه‌ها را مرتب كرده و در نقشه‌ی داخل بازي بچینید. 
بعد كد را به ما ارسال كنيد و منتظر بمانيد تا در روز دوشنبه 4 شهريور نتايج نهایی بازی اعلام شود.
جوايز نفيس ما مثل نينتندو، ساعت هوشمند، ربع سكه و ...

نوروز سال 1398 گلستان، لرستان و خوزستان؛ «سيل كه آمد، از هر خانه‌ای چيزی با خود برد؛ قاب‌عكس‌های روی طاقچه، راديوی قدیمیگوشه اتاق كه 40 سال همراه پدر بود،‌ قوری و سماوری كه هر روز صبح‌ با صدای قل‌قل آن بيدار میشديم، آن قالی كه دو سال تمام پای دار دختر دم بخت خانواده برای آن شعر خواند تا گره به گره قد بكشد‌، صندوقچه پر رمز و راز مادر، عروسك‌های موطلایی دختر كه 30 سال همبازی دختران قد و نيم‌قد همسايه بودند، كاسه‌ و بشقاب‌های قدیمی مادر بزرگ و صدها قصه و خاطره‌ كه آب همراه خود برد. چه کسی تكه‌های گم شده خاطره‌ها را پيدا میكند و دوباره قصه‌های اين شهر را از نو می‌نويسد. آيا تو میتوانی؟»
گزارش تصویری کنج کاو اولین بازی محیطی واقعیت افزوده کشور

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت