قدرت شبکه های اجتماعی یا تاثیر کلام خدا ؟!

براي اشتباهاتمان نيازمند كلمه اي يا رفتاري شايسته هستيم تا عواطف دروني ما را ظهور دهد كه مبادا اوراق اين دفتر خط خطي مانده و جبران مافات نكند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کودك بوديم وقتي مشق مي نوشتيم يا نقاشي مي كشيديم سعي مي كرديم اشتباه نكنيم. گاهي اوقات عليرغم دقت فراوان از خط اصلي بيرون مي‌زديم و غلط مي نوشتيم، پاك كن بهترين دوست در برخورد با اين خطاكاري ها بود امروز كه بزرگتر شديم دوست قديمي مان هنوز همراه ماست فقط آن چنانكه ما بزرگ شديم وسعت زندگي مان از دفتر مشق و نقاشي فراتر رفته و به دفتر زندگي تبديل شده است . اينجا نيز براي اشتباهاتمان نيازمند كلمه اي يا رفتاري شايسته هستيم تا عواطف دروني ما را ظهور دهد كه مبادا اوراق اين دفتر خط خطي مانده و جبران مافات نكند .

عذرخواهي

عذرخواهي يك هنر رفتاري است كه بار معنايي زيادي دارد. نشان پرچم صلح و دوستي است پرچم سفيدي كه بالا مي‌رود و اعلام مي كند من با كسي جنگ ندارم بالواقع برقرار كردن ارتباط عاطفي با مخاطب خاص است كه براي رفتاري كه انجام داده مي باشد وگرنه بي معنا و بي اثر خواهد بود، عذرخواهي بيانگر رفتار شخص است كه تغيير كرده و اعلام جبران مافات مي كند، بخاطر صدمه اي كه به مخاطب زده و آسيبي كه از جهت روحي به خود فرد خورده است . ثمره اين رفتار مناسب ترميم اين صدمات و آسيب هاست.

منبع قدرتمندي بايد باشد تا توان تغيير افراد را داشته باشد. افرادي كه وقتي تحت تعليمات آن منبع قرار مي گيرند نيروي تغيير در آنها حاصل شده و آنان را به انسان هايي تبديل كند كه در هر طبقه و مقامي كه هستند در صورت بروز اشتباه مراتب عذرخواهي را انجام دهند. به بياني شيواتر هر سنگ سختي در موانست با اين تعاليم آسماني مانند آب روان نرم و صاف و زلال شود كه در خلوت و تنهايي همان طور عمل كند كه در اجتماع مردمي باشد نيرويي كه از درون سازنده باشد نه با فشار نيروهاي بيروني چون هيچ اهرم بيروني با هر فشار و تحريكي قدرت ندارد تا اراده انسان را تغيير دهد مگر در يك صورت و آن اينست كه انسان خود بخواهد و اراده كند.


براي بسياري از مردم عذرخواهي بسيار سخت است و بهترين راه را عذرتراشي و بهانه جويي مي دانند. عذر تراشي نه تنها كار را به سامان نمي رساند بلكه سخت تر و بدتر مي كند بنابر اين مي بايست صادقانه و خالصانه عذر تقصير آورد و توبه خويش را نشان داد.
اين هنرمندي در قرآن توبه نام دارد كه زيباترين نوع عذرخواهي به درگاه خداي باريتعالي است مفهوم آمرزش همان عذرخواهي است كه روح و باطن آن بازگشت به سوي حق و پشيماني و آمادگي جبران گذشته است. واژه استغفار همان درخواست مغفرت است .

پاكسازي و مراتب انسانيت 

قانون عالم بر پاكسازي صورت گرفته است. گياهان باعث پاكسازي هوا مي شوند جلبك هاي دريايي سبب از بين بردن الودگي در دريا مي شوند به همين صورت عذرخواهي موجب پاكسازي روابط دو طرف مي گردد و استغفار و توبه رابطه انسان با خود و با خدا را تطهير مي سازد.
تنها انساني كه داراي روح والا مي باشد مي تواند عذرخواهي کرده و يا عذر تقصير ديگران را بپذيرد. طبيعتا انسان هاي كوچك قدرت معذرت خواهي را ندارند و عامل مهمي كه باعث اين امر مي گردد تكبر مي باشد. تواضع و فروتني روح انسان را قدرتمند مي سازد. شايد در نظر عوام عذرخواهي باعث كوچكي گردد اما روايات و آيات دال بر اين امر است كه فقط بزرگان روح عذرخواهي دارند و بالواقع حس مسئوليت پذيري و قبول كردن اشتباه خلق نيكان است .

عذرخواهي استاد قران

استاد قرآن آقاي قرائتي از يكي از شاگردان عذرخواهي مي كند. بحث سر اين است كه ايشان بر اثر فشار رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي اين كار را انجام داده يا سالها تعليم و موانست با قرآن باعث شده تا ايشان بزرگوارانه معذرت خواهي كنند؟!
قبل از ادامه بحثمان چند سوال را با هم مرور مي كنيم آيا شبكه هاي اجتماعي قدرت اصلاح يك فرد و نهايت جامعه را دارند؟ اگر رسانه ها چنین قدرت تغییری دارند چرا اين اصلاح و تغيير در سياستمداراني كه اشتباه كردند و عذرخواهي نكردن حاصل نشده است؟

تنها انساني كه داراي روح والا مي باشد مي تواند عذرخواهي کرده و يا عذر تقصير ديگران را بپذيرد. طبيعتا انسان هاي كوچك قدرت معذرت خواهي را ندارند و عامل مهمي كه باعث اين امر مي گردد تكبر مي باشد. تواضع و فروتني روح انسان را قدرتمند مي سازد. شايد در نظر عوام عذرخواهي باعث كوچكي گردد اما روايات و آيات دال بر اين امر است كه فقط بزرگان روح عذرخواهي دارند و بالواقع حس مسئوليت پذيري و قبول كردن اشتباه خلق نيكان است .


اگر شبكه هاي اجتماعي آنقدر قدرتمندانه عمل مي كنند چرا افرادي كه به عنوان مفسد و خلافكار و اختلاس گر معرفي شدند ابراز پشيماني نكردند؟
نتيجه مي گيريم كه مساله به امر مهمي بر مي گردد. منبع قدرتمندي بايد باشد تا توان تغيير افراد را داشته باشد. افرادي كه وقتي تحت تعليمات آن منبع قرار مي گيرند نيروي تغيير در آنها حاصل شده و آنان را به انسان‌هايي تبديل كند كه در هر طبقه و مقامي كه هستند در صورت بروز اشتباه مراتب عذرخواهي را انجام دهند و به بياني شيواتر هر سنگ سختي در موانست با اين تعاليم آسماني مانند آب روان نرم و صاف و زلال شود كه در خلوت و تنهايي همان طور عمل كند كه در اجتماع مردمي باشد نيرويي كه از درون سازنده باشد نه با فشار نيروهاي بيروني چون هيچ اهرم بيروني با هر فشار و تحريكي قدرت ندارد تا اراده انسان را تغيير دهد مگر در يك صورت و  آن اينست كه انسان خود بخواهد و اراده كند.
ما به دنبال چيزي هستيم كه بتواند وجود انسان را تغيير دهد او را تا مرز انسان با كرامت بكشاند ماهيت و هويت دين پشتوانه قدرتمند تغيير است تاريخ گواه است و شهادت مي دهد انسان هايي كه با اشنايي با دين و اسلام تغيير كرده و كريم و بزرگوار شدند.
ظهور اسلام در شبه جزيره عرب تاييد مورد ادعاي ماست كه پيامبر از عرب جاهلي انسان هاي با كرامتي تربيت كرد كه تعجب تاريخ را برانگيخته اند و وجود مقدس ائمه معصومين در طول سالها ممارست و تلاش و تربيت چگونه دانشمندان و عرفائي را تربيت كردند كه تاريخ به وجود آنان افتخار مي كند .
اگرچه ما از قدرت رسانه ها و شبكه هاي اجتماعي نبايد غافل شويم ولي زماني اين رسانه ها قدرت تغيير را خواهند داشت كه پشتوانه علمي و ديني داشته باشند و بالواقع تكيه گاه محكمي براي تاثير مثبت در جامعه و افراد بتوانند ايجاد كنند.

عمل خردمندانه و هوشيارانه استاد علم و اخلاق آقاي قرائتي بر اثر سالها تعليم و موانست با قرآن و اهل بيت مي باشد. منتهي دشمن از اين كار مثبت در جهت اهداف خود استفاده كرده و اين كار را كه نشان دهنده مراتب اخلاقي و قرآني و عرفاني اين مرد بزرگ علمي و ديني است به نفع خود تغيير مسير داده و آن را نتيجه قدرت شبكه ها و رسانه ها مي داند.

مجددا سوال مي كنم چرا آنان كه خطاهاي سنگيني را مرتكب مي شوند و صدمات و لطمات سنگيني را بر پيكره جامعه اسلامي وارد مي سازند تحت تاثير قدرت اين شبكه ها تغيير جهت نداده و حداقل ، عذرخواهي نكرده اند.

اين رسانه ها شايد بتوانند در اطلاع رساني قدم مثبتي بردارند ولي هرجا بخواهند نقش موثري در تربيت داشته باشند نياز به علم و دين خواهند داشت. آنچه كه ما مي‌بينيم نقش شايعه پراكني و اخلال در امنيت رواني بيشتر ديده مي شود گاهي بزرگ نمايي مساله و امري اضطراب مردم را بالا مي برد. هر چند چون سر رشته اين ابزار به دست دشمن است و ما بر اثر غفلت و جهل هنوز در برخورد با اين شبكه ها منفعلانه برخورد مي كنيم طعمه اطلاعات غلط و تاثيرات نادرست اين ها قرار مي گيريم قصد اين شبكه ها تربيت حيوان مرفه به دست فرهنگ غرب است حيواني كه ماديات براي او هدف است و براي رسيدن به آن از هر عملي استفاده مي كند حتي لگد مال كردن شخصيت و هويت انسان ها و تا مرز نابودي انسان هاي ديگر پيش مي رود زيرا او فقط و فقط حيوان مرفه تحت تعاليم فرهنگ پست غرب است.     
عمل خردمندانه و  هوشيارانه  استاد علم و اخلاق آقاي قرائتي بر اثر سالها تعليم و موانست با قرآن و اهل بيت مي باشد. منتهي دشمن از اين كار مثبت در جهت اهداف خود استفاده كرده و اين كار را كه نشان دهنده مراتب اخلاقي و قرآني و عرفاني اين مرد بزرگ علمي و ديني است به نفع خود تغيير مسير داده و آن را نتيجه قدرت شبكه ها و رسانه ها مي داند.
مجددا سوال مي كنم چرا آنان كه خطاهاي سنگيني را مرتكب مي شوند و صدمات و لطمات سنگيني را بر پيكره جامعه اسلامي وارد مي سازند تحت تاثير قدرت اين شبكه ها تغيير جهت نداده و حداقل ، عذرخواهي نكرده اند.    
بهتر است در اين زمان و عرصه بسيار مهم هوشيارانه و خردمندانه بينديشيم و با تكيه بر منبع غني قرآن و اهل بيت به تجزيه و تحليل درست رويدادها و اتفاقات اطراف مان بپردازيم و طعمه اهداف و اطلاعات نادرست دشمن نشويم.     
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه : حديث
آخرین مطالب سایت