«منشور دولت اسلامی» در كلام رهبر فرزانه انقلاب

اب  دفتر جریان‌شناسی تاریخ معاصر كتاب «منشور دولت اسلامی» را منتشر كرد. این كتاب در دو فصل تنظیم شده است. فصل اول، دولت و الگوی حكومت علوی، در این فصل رهبر معظم انقلاب با طرح الگوی دولت علوی به ترسیم دقیق حكومت امیرالمؤ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«منشور دولت اسلامی» در كلام رهبر فرزانه انقلاب

 دفتر جریان‌شناسی تاریخ معاصر كتاب «منشور دولت اسلامی» را منتشر كرد.

این كتاب در دو فصل تنظیم شده است. فصل اول، دولت و الگوی حكومت علوی، در این فصل رهبر معظم انقلاب با طرح الگوی دولت علوی به ترسیم دقیق حكومت امیرالمؤمنین ـ ع ـ ، ویژگی‌ها و وظایف حاكمان و دولت‌مردان از دیدگاه امام علی ـ ع ـ با استناد به نهج‌البلاغه و روش و سیره حكومتی آن حضرت پرداخته‌اند.
فصل دوم، دولت و اقتصاد، در این فصل مجموعه رهنمود‌ها و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص وظایف اقتصادی دولت تنظیم گردیده است. زهد و پارسایی، عدالت اجتماعی و رسیدگی به قشر مستضعف و رفع محرومیت از جامعه از مهم‌ترین این وظایف است.
در فصل سوم، با عنوان دولت و فرهنگ، از نظرگاه رهبر فرزانه انقلاب ركن مهم توسعه پایدار در فرهنگ اسلامی، تعمیق معنویت و ارزش‌های اخلاقی و اسلامی ذكر شده است.
فصل چهارم، دولت و سیاست خارجی است.‌ این فصل اختصاص دارد به بیان اصول روابط بین‌الملل و سیاست خارجی در نظام جمهوری اسلامی ایران و تأكید بر دیپلماسی و مذاكره فعال با رعایت خطوط قرمز.
فصل پنجم، با نام دولت و نهضت خدمت‌رسانی، به یكی از اصلی‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب، یعنی خدمت‌گزاری مسؤولان به مردم اختصاص یافته است.
فصل ششم، دولت و اصلاحات است. ضرورت تعریف اصلاحات و هدایت آن از سوی مركزی مقتدر و سالم، لزوم آغاز اصلاحات از دولت جمهوری به عنوان حسن مطلع و مرزبندی اصلاحات امریكایی، از مباحثی است كه در این فصل مطرح شده است.
فصل هفتم، دولت و جوانان، در نگاه رهبر معظم انقلاب است. نیروی جوان، بزرگ‌ترین نعمتی است كه خداوند به این كشور عنایت كرده و هم از این روست كه همواره از كارگزاران نظام اسلامی می‌خواهند تا در پاسداشت این نعمت بزرگ الهی با برنامه‌ریزی جامعه و اصولی مانع به هدر رفتن این سرمایه عظیم شوند.
در فصل هشتم، با عنوان دولت و دانش، به یكی از مهم‌ترین محور‌های مورد تأكید و توصیه رهبر معظم انقلاب در شانزده سال گذشته یعنی توسعه علمی و فرجه‌سازی مراكز تحقیقاتی و پژوهشی كشور پرداخته شده است.
فصل نهم، دولت و آسیب‌های درونی است. آسیب‌شناسی وظایف دولت، شناساندن باید‌ها و نباید‌ها و تحلیل موانع پیشرفت‌های مادی و معنوی كشور، از عمده نكات این فصل است.
فصل دهم، دولت و منشور كارآمدی است. دولت كارآمد چگونه دولتی است و كارگزاران آن چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟ این فصل درپی پاسخ به این پرسش‌هاست.

منشور دولت اسلامی، برای اولین بار اردیبهشت‌ماه امسال و در شمارگان سه هزار نسخه به چاپ رسیده است.رسا
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت