چرا ازدواج ها زود به طلاق ختم می شود؟

هر ساعت 18 طلاق در ایران ثبت می شود؛ آمار وحشتناکی است که بیشتر قربانیانش، دختران و پسران 25 تا 28ساله هستند. دختران و پسرانی که روزی با عشق حلقه در دست هم انداخته اند و حالا با نفرت و بی علاقگی حدا می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا ازدواج ها زود به طلاق ختم می شود؟

هر ساعت 18 طلاق در ایران ثبت می شود؛ آمار وحشتناکی است که بیشتر قربانیانش، دختران و پسران 25 تا 28ساله هستند. دختران و پسرانی که روزی با عشق حلقه در دست هم انداخته اند و حالا با نفرت و بی علاقگی جدا می شوند.

فرآوری: فاطمه ایمانی - بخش کلوب ازدواج تبیان

آمارها نشان می دهد که بیشتر طلاق ها در 5سال اول زندگی مشترک رخ می دهد. چه اتفاقی می افتد که زوج ها به این زودی تصمیم به جدا شدن می گیرند؟
نداشتن شناخت
یکی از مهم ترین دلایل طلاق، انتخاب شتابزده همسر و کسب نکردن شناخت مناسب از یكدیگر است. به بیان دیگر خانواده و خود فرد نسبت به خصوصیات و ویژگی های شخصیتی و رفتاری شریك آینده زندگی اش آگاهی ندارند. برای شناخت صحیح، زوج ها ابتدا باید خود را بشناسند و زمانی كه به خودشناسی رسیدند در درجه بعد به دنبال كسی باشند كه با توانایی ها و ارزش های شان همخوانی داشته باشد. برای شناختن یكدیگر باید چند ملاك و معیار را مورد بررسی قرار دهند از جمله:
- به لحاظ مذهبی در یك راستا باشند، به اعتقادات یكدیگر احترام بگذارند و از منظر فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شبیه هم باشند.
- یك ازدواج معقول آن است كه پسر بزرگ تر از دختر باشد. برخی این سوال را می پرسند كه اگر سن دختر از پسر بالاتر باشد چه پیش می آید؟ در پاسخ باید گفت كه اگر طرف مقابل تمام ملاك های دیگر طرف را داشته باشد و تفاوت سنی را هم دختر و هم پسر پذیرفته باشند مشكلی نیست.

جوان های امروزی ما، بیش از آنکه جمع گرا باشند و حضور کسی دیگر را در زندگی شان بپذیرند، فردگرا هستند و اگر هم وارد رابطه ای می شوند که به ازدواج منهی می شود، هدفشان تامین نیازهای فردی است نه ساختن یک خانواده مستحکم

- باید هر دو طرف از ظاهر و آراستگی شریك زندگیشان خوش شان بیاید. اگرچه خیلی از جوانان این مورد را به عنوان اولین و مهم ترین نكته در نظر می گیرند و بعد سراغ سایر ملاك ها و معیارها می روند كه این نوع شیوه انتخاب، نادرست است.
- دختر و پسر باید انرژی های یكسان داشته باشند، زیرا این مساله به آنها كمك می كند كه هم پا و رفیق یكدیگر باشند.
- توجه به عادت های شخصی از جمله مواردی است كه باید به آن توجه داشت كه آیا ما به عنوان یك همسر می توانیم با عادت های شریك آینده زندگی مان مانند نوع و نحوه صحبت كردن، لباس پوشیدن، راه رفتن و... كنار بیاییم.

- دیدگاه یكسانی در مورد میزان درآمد و نوع پول خرج كردن داشته باشند. این را باید بدانید كه نوع، میزان و نحوه پول خرج كردن در زندگی مشترك بسیار مهم است و اگر در این زمینه مشكلی باشد، می تواند حتی منجر به طلاق شود.
نسوختن و نساختن!
خوب یا بد، جوانانی که این روزها با تئوری سوختن و ساختن برای حفظ زندگی مشترک موافق هستند، بسیار کمیابند، ضمن اینکه آستانه تحمل جوانان امروز هم به دلایل متنوعی پایین است، گویی یک عهد نانوشته در میان جوانان از پسر و دختر وجود دارد که برای نگه داشتن زندگی مشترک مثل قدیم ها به زحمت نیفتند، از خواسته هایشان نگذرند یا فداکارانه رفتار نکنند که همین تعهد بر سر نسوختن و نساختن خیلی وقت ها زمینه بروز مشکلات جدی و تمام شدن غائله ازدواج یا طلاق توافقی را فراهم می کند، ضمن اینکه تلاش برای حفظ زندگی مشترک هم گویا چندان مد نیست!

فردگرایی، دشمن ازدواج

تا سال ها قبل، در خانواده های ایرانی فرهنگ جمع گرا وجود داشت که نظر و تصمیم خانواده در آن ها بسیار مهم بود اما با گسترش شبکه های اجتماعی و اینترنت در ایران، فردگرایی کم کم آغاز شد و با توجه به مشکلات اقتصادی جدی، رفت و آمدهای خانوادگی هم تا جای ممکن کم شد. بنابراین فردگرایی روی سبک زندگی افراد، تاثیر فراگیر خودش را گذاشت. به این ترتیب، خانواده ای که عادت داشت در همه امور دخالت کند، حالا جا خالی کرد اما جای خالی اش به درستی پر نشد. در نتیجه جوان های امروزی ما، بیش از آنکه جمع گرا باشند و حضور کسی دیگر را در زندگی شان بپذیرند، فردگرا هستند و اگر هم وارد رابطه ای می شوند که به ازدواج منهی می شود، هدفشان تامین نیازهای فردی است نه ساختن یک خانواده مستحکم.

پدر و مادرها

خیلی وقت ها از سه عامل مشکلات اقتصادی، نارضایتی از رابطه زناشویی و اعتیاد، به عنوان مهم ترین عوامل طلاق نام برده می شود، اما به جز این ها رویکرد غیراصولی پدر و مادران در تربیت و پرورش فرزندانشان را هم باید به این عوامل اضافه کرد؛ فرزندان دردانه ای که با توجه به بالارفتن تحصیلات پدر و مادرها یا به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی موجود، اغلب در خانواده هایی کوچک با یک یا حداکثر دو فرزند تربیت شده و بسیار مورد توجه و محبت بوده اند، ضمن اینکه بعد از دهه هایی متوالی پدرسالاری، ورق هم برگشته و آن یکی یکدانگی با دوره فرزندسالاری، توأم شده است. مجموعه این شرایط باعث شده که بی مسئولیتی و افسارگسیختگی رفتاری محسوسی در جوانان ایجاد شود.

آشنایی های غلط

اگر در گذشته خانواده های ایرانی با توجه به میل، سلیقه، معیارها و تشخیص خودشان، برای فرزندانشان همسر مناسب را انتخاب می کردند، اما امروز جوانان اغلب با دوستی های قبلی و معیارهای به روزشان، دست به انتخاب همسر می زنند.

یکی از عوامل طلاق جوان های کم سن و سال امروز، تنبلی، بی مسئولیتی و وابستگی زیاد مردان جوان به خانواده هایشان از یک طرف و رویایی بودن و داشتن توقعات بالای مالی از سوی دختران جوان است

زمینه آشنایی بین دختران و پسران جوان گاهی در دانشگاه ها، گاهی در میهمانی ها و خیابان و گاهی هم در فضاهای مجازی ایجاد می شود، اما ایراد از مکان دوست یابی نیست، بلکه مشکل از آنجاست که با عوض شدن معیارهای نسل جدید و نحوه انتخاب و شناسایی همسر، هنوز هیچ آموزش هدفمند، الگو و آگاهی بخشی درستی برای کمک به انتخاب شریک زندگی، وجود ندارد، بنابراین سال ها دوستی و آشنایی بین دختران و پسران جوان بیشتر از آنکه جنبه شناختی داشته باشد، جنبه تفریحی دارد، به نظر می رسد ناتوانی نسل جوان برای شناخت درست از شخصیت واقعی، سلایق و توقعات طرف مقابل از زندگی مشترک در طی دوستی هایشان و متعاقب آن انتخاب غلط برای ازدواج از عوامل مهم بالارفتن آمار طلاق در میان جوانان دهه امروزی است.

پسران وابسته، دختران رویایی

یکی از عوامل طلاق جوان های کم سن و سال امروز، تنبلی، بی مسئولیتی و وابستگی زیاد مردان جوان به خانواده هایشان از یک طرف و رویایی بودن و داشتن توقعات بالای مالی از سوی دختران جوان است.
وقتی پسران جوان تا روزی که داماد می شوند از مادرشان برای پیدا کردن جوراب هایشان هم سرویس می گیرند و دختران بی علاقه به خانه و آشپزخانه، جز دریافت محبت به سبک سریال های رمانتیک و حضور در مراکز خرید لوکس، تصور واقع بینانه دیگری از زندگی مشترک ندارند، در ابر رویاهایشان، جایی برای سختی کشیدن وجود نداشته باشد، غافل از اینکه اگر روزی روزگاری برای آن ها زندگی بدون دغدغه های مالی و داشتن مهارت های کافی ممکن شده است، به سبب حضور پدران و مادران به طور دائم در پشت صحنه است و با کنار رفتن شان به توانایی، مهارت های زندگی، معرفت و مسئولیت پذیری داماد به همراه گذشت، درک، همراهی و حتی مهارت های خانه داری عروس خانم کاملا نیاز خواهد بود.
نسل جوانی که این روزها در سن ازدواج قرار دارد معیارها واقعی، موثر و مهم ازدواج را نمی داند، در عوض توجه بیش از اندازه به ظاهر در میان دختران جوان و شرایط مالی پسران، آن هم در شرایط بد اقتصادی امروز، بحران های تازه ای را در زمینه ازدواج شکل داده است.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید


برگرفته از: شرق، ایران

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت