5 قانون برای بهبود ترشح هورمون ها

اگر دچار مشکلات هورمونی هستید و یا می خواهید کنترل بیشتری روی این ترشحات شیمیایی مغز داشته باشید باید در مصرف برخی مواد غذایی احتیاط بیشتری داشته باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 قانون برای بهبود ترشح هورمون ها

اگر دچار مشکلات هورمونی هستید و یا می خواهید کنترل بیشتری روی این ترشحات شیمیایی مغز داشته باشید باید در مصرف برخی مواد غذایی احتیاط بیشتری داشته باشید.

فاطمه مهدی پور – بخش تغذیه و آشپزی تبیان

تغذیه و مواد غذایی یکی از عوامل مهم در کنترل هورمون ها هستند. اگر دچار مشکلات هورمونی هستید و یا می خواهید کنترل بیشتری روی این ترشحات شیمیایی مغز داشته باشید باید در مصرف برخی مواد غذایی احتیاط بیشتری داشته باشید. با ما باشید تا با 5 قانون تنظیم هورمون ها بیشتر آشنا شوید.

مصرف محصولات غذایی صنعتی به‌ ویژه مواد غذایی حاوی افزودنی های غذایی را ترک کنید
غذاهای صنعتی حاوی ترکیبات آسیب رسانی مانند انواع افزودنی ها و مواد نگهدارنده هستند که ترشح هورمون‌ ها را با مشکلات جدی مواجه می سازند. این مواد به عنوان مثال باعث افزایش میزان استروژن (هورمون زنانه) در برابر تستوسترون (هورمون مردانه مسئول رشد عضلات) می شود. درست است که بدن ما قادر است این ترکیبات را دفع کند و مصرف میزان کمی از آن‌ ها قابل تحمل است. اما مصرف زیاد آن‌ ها حتی می تواند باعث افزایش هورمون های زنانه در آقایان شود. این تأثیر تا جایی هست که حتی منجر به تغییر جنسیت در ماهی ها می شود. تا جایی که در رودخانه هایی که میزان آلودگی آن‌ ها به بقایای داروها (بقایای داروهای استروژن) بیشتر است 80 درصد ماهی ها ماده شده اند.

کالری های مفید دریافت کنید
با مصرف هر ماده ی غذایی مقداری کالری وارد بدن تان می ‌شود. این میزان با توجه به نوع غذا فرق دارد. بهترین کار این است که کالری مورد نیاز بدن با مصرف مواد غذایی حاوی چربی های مفید، پروتئین به میزان متعادل و کربوهیدرات های کم دریافت شود. البته هر کس بنا به شرایط بدنی و میزان فعالیت باید این میزان را کم یا زیاد کند. به عنوان مثال ورزشکاران می توانند کربوهیدرات ها و پروتئین های بیشتری مصرف کنند چون بدن شان نیاز بیشتری دارد.
در خصوص کربوهیدرات ها به چربی های دور شکم خود توجه کنید. در صورت داشتن شکمی بزرگ لازم است که کربوهیدرات ها را به حداقل برسانید. شما می توانید انرژی خود را از منابع غذایی چربی های مفید دریافت کنید. البته در صورت نداشتن شکم نیز بهتر است بدانید که مصرف زیاد کربوهیدرات ها توصیه نمی شود. بدن برای مقابله با کربوهیدرات ها میزان انسولین را افزایش می دهد. این هورمون نیز انرژی دریافتی از کربوهیدرات ها را به صورت چربی ذخیره سازی می کند. علاوه بر این، با مصرف کربوهیدرات بیشتر و ترشح انسولین بیشتر مجال کافی برای هورمون های دیگر مثل هورمون رشد باقی نمی ماند. حتماً می دانید که این هورمون برای رشد عضلانی لازم است. اگر کربوهیدرات ها به صورت قند و مواد قندی مصرف بشوند باعث ایجاد کمبود مواد معدنی در بدن نیز می شوند.

هر میوه ای را در فصل آن مصرف کنید. چون میوه ها و سبزیجات گلخانه ای متحمل روندی می شوند تا در فصلی دیگر ارائه شوند و این روند برای هورمون ها مناسب نیست

در خصوص پروتئین ها باید همیشه یادتان باشد که بدن برای ساخت و احیای بافت های عضلانی و همچنین تولید برخی هورمون ها به این مواد مغذی نیاز دارد. اگر اهل ورزش هستید نیازتان به پروتئین افزایش می یابد. میزان نیاز روزانه به ازای هر کیلوگرم وزن بدن 1 تا 2 گرم است.
در نهایت باید گفت که بهترین کالری های دریافتی از منابع غذایی چربی های مفید است. این غذاها برای تولید هورمون ها و همچنین ساخت سلول ‌ها لازم و ضروری هستند. بدن ما به اسیدهای چرب اشباع نشده ی مونو (امگا 6)، کلسترول و اسیدهای چرب اشباع نشده ی پلی (امگا 6 و امگا 3) نیاز دارد. توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف این اسیدهای چرب و یا عدم رعایت نسبت آن‌ ها (مصرف زیاد امگا 6 نسبت به امگا 3 ها) می تواند باعث بروز التهاب در بدن شود. اسیدهای چرب غیراشباع و کلسترول برای تولید هورمون ها و ساخت دیگر سلول ‌ها لازم هستند. در صورت عدم مصرف چربی ها ترشح هورمون ها نیز با مشکل موجه خواهند شد.

مصرف محصولات لبنی را به حداقل برسانید
اگر دچار مشکلات هورمونی از هر نوعی هستید در مصرف لبنیات احتیاط کنید. محصولات لبنی مانند اکثر پنیرها سرشار از کربوهیدرات و چربی هستند. این ترکیبات باعث کاهش میزان مواد معدنی بدن شده و به طور مستقیم در ترشح هورمون اختلال ایجاد می کنند. اگر نسبت به ترکیبات این مواد غذایی مانند لاکتوز نیز حساسیت داشته باشید بدون شک مشکل واکنش های التهابی نیز به مشکلات دیگر افزوده خواهد شد. البته توجه داشته باشید با وجود بدنامی کره، اما این محصول لبنی در صورت مصرف متعادل آن باعث بهبود ترشح هورمون ها می شود.

میوه ها و سبزیجات رسیده ی فصل را انتخاب کنید
در انتخاب و مصرف میوه ها و سبزیجات به فصل آن دقت کنید. هر میوه ای را در فصل آن مصرف کنید. چون میوه ها و سبزیجات گلخانه ای متحمل روندی می شوند تا در فصلی دیگر ارائه شوند و این روند برای هورمون ها مناسب نیست. هر میوه ای در فصل خود طعم بهتری دارد و میزان ویتامین ها و مواد معدنی آن نیز بیشتر است. همین خواص نیز در بهبود و کنترل ترشح هورمون ها تأثیر دارد.

از گوشت دام و طیور جوان که به صورت طبیعی پرورش یافته اند استفاده کنید
در دنیای امروز که اکثر محصولات غذایی به صورت صنعتی و با استفاده از هورمون ها و ترکیبات شیمیایی عمل می آیند بسیار دشوار است به دنبال مواد غذایی سالم و طبیعی بود. دام و طیوری که به صورت صنعتی پرورش پیدا می کنند منبعی برای تجمع ترکیبات شیمیایی هستند. در نتیجه حیوانات جوان ‌تر این مزیت را دارند که میزان دریافت این ترکیبات شیمیایی در آن‌ ها به نسبت کمتر است. می توانید به عنوان مثال از ماهی هایی با اندازه ی کوچک تر مانند ماهی خال مخالی و یا ساردین استفاده کنید. متأسفانه در اکثر دامداری های امروزی، دام ها تغذیه ی نامناسبی دارند و به همین دلیل گوشت آن‌ ها به اندازه ی گوشت حیواناتی که به طور طبیعی پرورش می یابند مواد مغذی ندارد. برعکس گوشت این حیوانات حاوی ترکیبات مضر مانند ترکیبات شیمیایی و آنتی بیوتیک ها و غیره هستند که باعث ایجاد اختلال در ترشح هورمون ها می شوند.


در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت